ماجرای تصاویر مشابهی که بایدن و هریس به اشتراک می‌گذارند چیست؟

جو بایدن پشت‌سرهم ویدئوهای تصویر آهسته از راه رفتن خود در حساب رسمی ریاست‌جمهوری منتشر می‌کند

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به آهستگی به جاهای مختلف می‌رود.

دست‌کم این برداشتی است که از حساب توییتر او به دست می‌آید. جایی که ویدئوها یکی پس از دیگری نشان می‌دهند که او به آهستگی در حرکت است.

در ۲۷ ژانویه، او به آرامی با کامالا هریس قدم می‌زد. در پنجم فوریه، به آهستگی در وزارت‌خارجه راه می‌رفت. در پنجم مارس، با چند کتاب در دست، به آرامی راه می‌رفت. در ۱۲ مارس، درحالی‌که با فردی خارج از کادر دوربین احوالپرسی می‌کرد، به آهستگی راه می‌رفت و این داستان ادامه دارد.

کامالا هریس نیز وارد می‌شود. او در ۲۷ ژانویه در شبکه توییتر، ویدئویی از خود را بازنشر کرد که در آن همگام با آقای بایدن راه می‌رود. در توییت‌هایی دیگر، او عکس را ترجیح داده است. تصاویری از او حین راه رفتن با رئیس‌جمهوری و وزیر دفاع، در یک سالن و یا در خیابان دیده می‌شود که در توضیح آن تنها نوشته شده‌ است: «هفته‌های پرکاری بود. آماده برای هفته آینده.»

دلیل این همه پیاده‌روی‌ چیست؟ چرا تصویر آهسته؟ شاید رئیس ‌جمهوری و معاون او تلاش می‌کنند دولت مارتین شین، در مجموعه تلویزیونی «وست وینگ»‌ را به یاد بیاورند که در آن دستیاران رئیس‌جمهوری همواره در سالن‌های باشکوه در رفت‌وآمد بودند یا شاید از تصاویر حرکت آهسته «آرماگدون» در تلاش برای نجات کره زمین، تقلید می‌کنند؛ هرچند این کار، برای فضانوردان فیلم چندان موفقیت‌آمیز نبود.

اما اگر چیزی که آن‌ها به‌دنبالش بوده‌اند تصاویر قهرمانانه باشد، این هدف در توییتر که کاربرانش تصاویر مربوط به قدم‌زدن‌ها را به شوخی گرفته‌اند، گم شده است. یک کاربر توییتر زیر یکی از ویدیوهای حرکت آهسته بایدن نوشته است: «این مرد همه‌جا می‌رود غیر از دفتر کارش تا وام دانشجویی را لغو کند.»

دیگری نوشته است:‌ «فقط وقتی این‌طور راه می‌روی که بخواهی انفجار عظیم پشت سرت را نادیده بگیری.»

یک نفر هم نوشته است: «خدای بزرگ، این مسخره‌بازی ویدیوهای حرکت آهسته را متوقف کنید. یکی دیگر را در روز شصت‌ ونهم منتشر کنید و آن وقت است که دیگر التماس نخواهم کرد.»

با در نظر گرفتن محبوب نبودن آنان (بایدن و هریس)‌ نزد برخی افراد، کارشناسان می‌گویند که این ویدئوها یک هدف را دنبال می‌کنند. سیاستمداران تصاویر را به‌دقت انتخاب می‌کنند، به‌ویژه تصاویر خودشان را. پس آقای بایدن و خانم هریس با این‌همه تصویر از راه رفتن، درپی چه تأثیری‌اند؟

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارا آن فینگن، استاد ارتباطات در دانشگاه ایلینوی که کتابی درباره ریاست‌جمهوری و عکاسی نوشته، می‌گوید: «در حالت کلی، این عکس‌ها و ویدیوهای مربوط به راه رفتن، مثال‌هایی از عملکرد ریاست‌جمهوری محسوب می‌شوند. آن‌ها رئیس‌جمهوری را به‌عنوان یک رهبر فعال به تصویر می‌کشند، کسی که برای انجام کارها هر روز در جنب‌وجوش است.»

او می‌گوید که این قبیل تصاویر برای روسای ‌جمهوری مهم است، اما به‌ویژه برای آقای بایدن اهمیت خاصی دارد.

او گفت:‌ «بایدن زمانی کارش را به‌عنوان رئیس‌جمهوری آغاز کرد که اکثر آمریکایی‌ها و مردم در سراسر جهان می‌گفتند رئیس‌جمهوری قبلی برای رسیدگی به همه‌گیری کرونا به‌اندازه کافی سریع عمل نکرده است. بایدن تاکید کرده که از روز اول آماده کار است و تصاویری از این قبیل، این نکته را پررنگ می‌کند.»

پرفسور فینگن می‌گوید که همین امر در مورد کامالا هریس که او نیز به‌دنبال ارائه تصاویری فعالانه از خود است صدق می‌کند؛ به‌ویژه از این جهت که او معاون رئیس‌جمهوری است. او گفت:‌ «آنان همچنین به‌دنبال تاکید بر ابعادی‌اند که خانم هریس را به‌عنوان یار تمام‌وقت بایدن نشان دهد. این تصاویر می‌گویند که خانم هریس واقعا در هر گام همراه و در کنار اوست تا در تصمیم‌گیری‌ها به رئیس‌جمهوری کمک کند و عضو مهمی از تیم است.»

همه اینها شاید توضیحی باشد برای راه‌رفتن‌ها، اما هدف از تصویر آهسته چیست؟

پرفسور فینگن می‌گوید:‌«ویدیوهای آهسته چیز جدیدی به‌ نظر می‌رسد و به نظر من، نوعی استفاده از فرهنگ عامه معاصر است. ویدیوهای حرکت آهسته نوعی استعاره بصری است که به دیگر عناصر فرهنگ عامه معاصر تبدیل می‌شود. تصویر آهسته نشانی است از آمادگی و همچنین نوعی کیفیت ابرقهرمانی را عرضه می‌کند.»

به گفته او، این ویدیوهای آهسته، درعین‌حال اتصالی است به گذشته و تصویر قبلی آقای بایدن در دوران ریاست‌جمهوری آقای اوباما، هنگامی‌که او به عنوان معاون رئیس‌جمهوری، اغلب با عینک دودی خلبانی و یا هنگام راندن اتومبیل بدون سقفش دیده می‌شد.

خانم فینگن افزود: «در اینجا عنصر باحال بودن را پرورش می‌دهند.»

بنابراین، به نظر می‌رسد که حتما هدفی پشت تصاویرآهسته قدم‌‌زدن‌ها وجود دارد. این تصاویر حاوی یک پیام عمدی و برگرفته از نفوذ فرهنگ عامه در فیلم‌ها و همچنین رسانه‌های اجتماعی است، حتی اگر برخی افراد در رسانه‌های اجتماعی مقهور آن‌ها نشوند.

یک کاربر دیگر توییتر، توضیح متفاوتی داده است:‌ «این تصاویر در واقع راه رفتن سریع بایدن است.»

© The Independent

بیشتر از جهان