نتیجه یک پژوهش تازه: پلاسمادرمانی برای کرونا بی‌نتیجه است

بریتانیا استفاده از پلاسمای خون بیمارانی که دوره نقاهت کووید-۱۹ را می‌گذرانند را ممنوع کرد

استفاده از پلاسما در موارد ترخیص بیماران در دوره ۲۸ روزه آزمایش و همچنین موارد نیاز به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی، تاثیری نداشته است- JAIME REINA / AFP

نتایج یک پژوهش جدید روی ۱۱ هزار و ۵۰۰ بیمار در نظام درمان عمومی بریتانیا نشان می‌دهد که استفاده از پلاسمای خون افرادی که از کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند، در درمان دیگر بیماران بستری در بیمارستان بی‌فایده است.

با انتشار این گزارش، از امروز به بیمارستان‌های بریتانیا ابلاغ شده است که از استفاده از پلاسمای خون بیمارانی که دوره نقاهت کووید-۱۹ را می‌گذرانند، خودداری کنند. 

پیش‌تر این تصور وجود داشت که پلاسمای خون بیماران بهبود یافته از کووید-۱۹، دارای پادتن‌هایی است که تزریق آن به بیماران با شرایط حاد، به مبارزه آن‌ها در برابر عفونت کمک می‌کند.

بانک خون و پیوند اعضای بریتانیا مرتبا از بهبودیافتگان از کووید-۱۹ می‌خواست پلاسمای خون خود را اهدا کنند اما گزارش اخیر، حاکی از بی‌نتیجه بودن آن است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر مارتین لَندرِی، استاد دانشگاه آکسفورد و یکی از ناظران بر پژوهش‌های اخیر، در تویيتی نوشت: «تعداد چشمگیری از بیماران در سراسر جهان به امید معالجه بهتر، پلاسمای خون افراد بهبود یافته (از کووید-۱۹) را دریافت کرده‌اند. اکنون روشن شده است که این امیدواری برای بیماران بستری در بیمارستان، به واقعیت تبدیل نمی‌شود. به همین دلیل است که ما به جای حدس زدن، آزمایش می کنیم.» 

این پژوهش، بخشی از پروژه «ارزیابی آزمایشی درمان کووید-۱۹» یا آزمایش «ریکاوِری» است که نقشی مهم در یافتن راه درمان کووید-۱۹ دارد.

این پروژه تاثیرات مثبت داروی «دگزامتازون»، یک استروئید ارزان‌قیمت، را کشف کرد که موارد مرگ و میر در مراحل حاد بیماری را به یک سوم تقلیل می‌داد. در میان دیگر داروهایی که این پروژه تایید کرده، «توسیلیزوماب» است که نه تنها موارد مرگ و میر ناشی از کووید-۱۹، بلکه مدت اقامت دربیمارستان را نیز کاهش می‌دهد.  

تازه‌ترین آزمایش‌ها در فاصله زمانی بین ۲۸ ماه مه تا ۱۵ ژانویه روی ۱۱ هزار و ۵۰۰ بیمار انجام شده است. این بیماران، بدون رده‌بندی خاصی به دو گروه تقسیم شدند: یک گروه با پلاسمای خون بیماران بهبودیافته از کووید-۱۹ و گروه دیگر با داروهای معمول، تحت درمان قرار گرفتند.

نتیجه آزمایش این بود که در یک دوره ۲۸ روزه، هیچ تفاوت قابل‌توجهی میان نرخ مرگ و میر میان دو گروه وجود نداشت و در هر دو گروه، ۲۴ درصد بیماران ظرف ۲۸ روز جان سپردند. به همین ترتیب، استفاده از پلاسما در موارد ترخیص بیماران در دوره ۲۸ روزه آزمایش و همچنین موارد نیاز به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی، تاثیری نداشته است. 

روز چهارشنبه، هشدارنامه‌ای به بیمارستان‌های نظام درمان عمومی بریتانیا ارسال شد که درآن ضمن اشاره به نتایج این آزمایش‌ها، به کادر درمان خط مقدم اعلام شد از استفاده از پلاسما برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ خودداری کنند. 

پروژه «ریکاوری» گسترده‌ترین آزمایش‌های بالینی درمورد درمان کووید-۱۹ در جهان است که اکنون اندونزی و نپال در میان نخستین کشورهایی هستند که به آن پیوسته‌اند.

پیتر هوربی، استاد بیماری‌های عفونی جدید و بهداشت جهانی در دانشگاه آکسفورد و رئیس گروه مشاوره‌ خطرات ناشی از ویروس‌های جدید تنفسی (نِروتَگ) وابسته به دولت، می‌گوید: «آزمایش های ریکاوری، یک موفقیت درخشان بودند که تاکنون با شرکت ۳۶ هزار بیمار، نتایجی روشن در مورد شش روش درمانی ارائه کردند. با مشارکت‌های بین المللی در این موفقیت‌ها می‌توان ارزیابی راه‌های جدید درمان را تسریع کرد و با افزایش ظرفیت بین‌المللی، به نتایج این آزمایش‌ها جنبه‌ای جهانی بخشید و تلاش‌هایی را که در مطالعات ناکامل به هدر می‌رود، کاهش داد. بسیار مهم است که درمان‌هایی باصرفه و آماده برای استفاده در سطح جهانی برای کووید-۱۹ یافت شود. «ریکاوری اینترنشنال» به ما کمک می‌کند درمان‌های موثر را در شرایطی که منابع موجود در آن محدود است، تشخیص دهیم.»

© The Independent

بیشتر از علوم