جلوه‌گری رنگ و کاغذ در دست جوانان افغان

در این نمایشگاه ده‌ها اثر هنری جوانان افغانستان به نمایش گذاشته شده است

در این نمایشگاه آثار هنری جوانان افغانستان نمایش داده شده است-ایندیپندنت فارسی

نهاد فرهنگی و ادبی «چیستا» با همکاری دانشگاه خصوصی رنا، نمایشگاه «رنگ و کاغذ» را در کابل برگزار کردند.

مسئولان این برنامه هنری و فرهنگی، هدف از نمایشگاه «رنگ و کاغذ» را به نمایش گذاشتن استعدادهای شهروندان افغانستان و به ویژه جوانان، در زمینه‌های مختلف مانند طراحی، نقاشی، خطاطی، نویسندگی و ...، عنوان کردند.  

به گفته این مسئولان، مردم افغانستان به ویژه نسل جوان این کشور همانند جوانان کشورهای دیگر در تمامی عرصه‌ها، استعدادهای شگفت‌انگیزی دارند و اگر زمینه مساعد برایشان فراهم شود، می‌توانند این توانایی‌ها را برای مردم و جهانیان به نمایش بگذارند و بدرخشند.

برگزارکنندگان، با اشاره به نمایش ده‌ها اثر هنری از جوانان دارای مهارت‌های عالی افغان در نمایشگاه رنگ و کاغذ، از استقبال و تشویق شرکت‌کنندگان خبر دادند و افزودند: آرزو داریم که صدها نمایشگاه دیگر مانند این در سراسر افغانستان برگزار شود تا جوانان کشور ما تشویق شوند و آثار خود را که از استعدادهای آنان سرچشمه می‌گیرد، به مردم نشان بدهند.»

استوری رسولی، عضو کمیته «چیستا» و یکی از برگزارکنندگان نمایشگاه «رنگ و کاغذ»، درباره هدف برگزاری این برنامه هنری و فرهنگی، به ایندپندنت فارسی گفت: «ما تلاش کردیم تا با برگزاری این برنامه، استعدادهای جوانان کشور خود را به نمایش بگذاریم، زیرا جوانان کشور ما چه دختران و چه پسران، مانند سایر جوانان کشورهای پیشرفته، استعداد و توانایی‌های بسیاری دارند و اگر فرصت مناسب برایشان فراهم شود، بدون شک مانند امروز توانایی‌های خارق‌العاده‌ خود را نشان خواهند داد.»

وی افزود: «من پیام دیگری نیز برای جوانان کشورم دارم؛ هیچ‌گاه باخت را  قبول نکنید و هر بار که به زمین خوردید، دوباره بایستید و مبارزه کنید تا به اهدافی که دارید برسید. این یگانه راه پیروزی ما است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بانو رسولی، در ادامه صحبت‌های خود، صلح و ثبات در افغانستان را مهم دانست و آن را نیاز جدی مردم خواند و گفت: «متاسفانه تداوم جنگ و نبود صلح در کشور، بر روحیه مردم ما به ویژه جوانان که استعداد و توانایی‌های هنری خوبی دارند نیز تاثیر بد گذاشته است. من به دلیل تهدیدات امنیتی، در بیشتر برنامه‌های این چنینی شرکت نمی‌کنم و خانواده‌ام هم اجازه نمی‌دهند. اگر صلح تامین شود، ما در تمام کشور نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی خواهیم داشت.»

سامعه حماسی، بانوی نقاشی است که در این نمایشگاه آثار هنری‌ خود را به نمایش گذاشته است. او می‌گوید: «من چندین اثر هنری خود را در این برنامه به نمایش گذاشتم و موضوع بیشتر نقاشی‌های من، به تصویر کشیدن مکان‌های تاریخی کشورم است. دختران جوان زیادی مانند من هستند که در زمینه‌های مختلف استعدادهای خوبی دارند و باید به آنان توجه شود.»

این بانوی نقاش افزود: «دولت، نهادهای مسئول و به ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور باید به هنر و هنرمندان توجه کنند و با برگزاری این گونه برنامه‌ها بکوشد تا استعدادهای جوانان را در معرض دید عموم قرار دهد.»

فیاض کاکر که در این برنامه کتاب‌های مختلفی را با خود آورده و به نمایش گذاشته است، می‌گوید: «من در بیشتر نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنم و کتاب‌های مختلفی را با خودم می‌آورم. به این ترتیب شرکت‌کنندگان هم با نام‌ کتاب‌ها آشنا می‌شوند و هم کتابی که علاقه دارند را می‌خرند. پیام من به جوانان این است که کتاب بخوانید، زیرا کتاب‌خوانی در مسیر زندگی‌ شما تغییر مثبت ایجاد می‌کند و سطح فکرتان را بالا می‌برد. کتاب بخوانید تا به آرزویی که دارید برسید.»

ذکی احمد، یکی از شرکت‌کنند‌گان در این نمایشگاه‌، هم اظهار داشت: «نمایشگاه خوبی بود. آثار هنری زیادی از جوانان وطنم را دیدم و خوشحال شدم. خداوند صلح را زودتر در کشور ما تامین کند تا دیگر جوانان ما نیز بتوانند مانند این جوانان، استعدادهای خود در عرصه‌های مختلف را نشان دهند. خواست من از تمام جوانان این است که در نمایشگاه‌های هنری که برگزار می‌شود حضور یابند و هنرمندانشان را تشویق کنند تا آنان بیشتر و عالی‌تر بدرخشند.»

با گرم شدن هوا و نزدیک شدن فصل بهار، برگزاری نمایشگاه‌های هنری در افغانستان افزایش یافته است. هنرمندان افغان که در زمینه نقاشی، طراحی و دیگر بخش‌های هنری فعالیت می‌کنند، بر لزوم حمایت حکومت افغانستان و به ویژه وزارت اطلاعات و فرهنگ از آنان و نیز فراهم‌سازی زمینه برگزاری نمایشگاه‌ها هنری بیشتر، تاکید دارند.

بیشتر از فرهنگ و هنر