پمپئو: بازگشت به برجام خاورمیانه را ناامن‌تر می‌کند

«وقتی در برابر ایران ایستادیم، آنها عقب‌نشینی کردند»

وزیر خارجه پیشین آمریکا بازگشت به برجام را برای امنیت خاورمیانه خطرناک توصیف کرد - Tami Chappell / AFP

وزیر خارجه پیشین ایالات متحده گفت که بازگشت مجدد آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران، باعث کاهش امنیت خاورمیانه می‌شود.

به گزارش هیل، مایک پمپئو از عملکرد دولت دونالد ترامپ در مقابل ایران دفاع کرد و اظهار داشت که ایالات متحده نمی‌تواند توافقی شکل دهد که مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای بشود.

او در این‌باره گفت: «ایران استقامت را درک می‌کند. آنها قدرت را درک می‌کنند. آنها عزم راسخ را درک می‌کنند. ما این را نشان دادیم و وقتی این کار را کردیم، آنها عقب‌نشینی کردند.»

پمپئو ضمن اشاره به اینکه دولت پیشین ایالات متحده نتوانست به طور کامل تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را متوقف کند، افزود با این ‌حال کارهای زیادی انجام شد و روند مقابله با ایران پیشرفت داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر خارجه پیشین ایالات متحده همچنین به وعده جو بایدن برای بازگشت به برجام پرداخت و گفت: «اگر دولت فعلی این کار را بکند و به توافق بدی که با رئیس‌جمهور اوباما با ایران داشت، برگردد، امنیت آمریکا کاهش خواهد یافت، امنیت اسرائیل کمتر خواهد بود، خاورمیانه امنیت کمتری خواهد داشت و در نتیجه کل منطقه از ثبات کمتری برخوردار خواهد بود.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که کشورش از توافق هسته‌ای با ایران خارج شده است و تحریم‌ها را بازخواهد گرداند. از آن زمان تاکنون سیاست رسمی آمریکا «فشار حداکثری برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی» بوده است.

اما جو بایدن در زمان رقابت‌های انتخاباتی اعلام کرده بود که در صورت انتخاب شدن به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، مجدداً به برجام بازخواهد گشت.

بیشتر از جهان