توصیه مقامات امنیتی-نظامی اسرائیل برای کاهش تنش‌ها با ایران

طبق برخی گزارش‌ها، رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز خواهان کاهش تنش‌ها است

کشتی هلیوس ری اسرائیل در بندر دبی. این کشتی ۲۵ فوریه در مسیر عربستان به سنگاپور هدف چند انفجار قرار گرفت-Giuseppe CACACE / AFP

مقامات ارشد امنیتی در اسرائیل، خواهان کاهش تنش‌ها با ایران هستند این در حالی است که دو کشور اخیرا همدیگر را متهم به حمله به کشتی‌های تجاری یکدیگر کرده‌اند.

وب‌سایت اسرائیلی «والا» روز یکشنبه گزارش داد که مقامات امنیتی اسرائیل در جلسه‌های چند روز گذشته گفته‌اند که آن‌چه حمله ماه گذشته ایران به یک کشتی باری اسرائیلی توصیف شده، نباید از سوی اسرائیل پاسخ بگیرد. این منابع به «والا» گفتند که آویو کوچاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل نیز خواهان کاهش تنش‌ها با ایران است.

یکی از این مقامات گفت با توجه به این‌که دولت جدید آمریکا هنوز در حال تدوین سیاست خود نسبت به ایران و مشغول دیپلماسی غیرمستقیم با این کشور برای بازگشت به برجام است، نباید به حرکات تهاجمی علیه ایران دست زد.

از دیگر نکات مورد توجه مقامات اسرائیلی حساسیت راه‌های آبی آسیا به اسرائیل است که از نزدیکی منطقه دریای عمان و تنگه هرمز در نزدیکی ایران می‌گذرد. اسرائیلی‌ها معتقدند که بالا گرفتن تنش‌ها در این منطقه می‌تواند به سرعت عواقب خطیری داشته باشد.

کوچاوی قرار است این هفته به همراه روون ریولین، رئیس‌‌جمهور اسرائیل، سفر کوتاهی به آلمان، فرانسه و اتریش داشته باشد. دو مقام با روسای جمهور این کشورها دیدار می‌کنند و انتظار می‌رود برنامه هسته‌ای ایران و مسائل امنیت منطقه موضوع اصلی این دیدارهای دوجانبه باشد.

روز شنبه مقامات ایران گفتند حمله هفته اخیر که باعث آسیب دیدن یک کشتی باری ایران در دریای مدیترانه شده کار اسرائیل بوده است. کشتی «شهرکرد» توسط یک انفجار آسیبی جزئی دید، گرچه هیچ یک از سرنشینان آن زخمی نشدند.

پیش از این گزارش‌هایی در مورد حمله اسرائیل به کشتی‌هایی که بار ایرانی حمل می‌کنند منتشر شده بود. روزنامه «وال استریت ژورنالِ» نیویورک، روز جمعه به نقل از مقامات دولت‌های آمریکا و منطقه گزارش داد که حداقل ۱۲ کشتی که به سوریه می‌رفتند و با خود نفت و تسلیحات ایرانی داشتند توسط اسرائیل مورد حمله قرار گرفته‌اند. این حملات از سال ۲۰۱۹ آغاز شده‌اند و هدفشان کشتی‌های ایرانی و غیر ایرانی از جمله در دریای سرخ بوده است. این کشتی‌ها غرق نشده‌اند اما حداقل دو مورد از آنها بر اثر این حملات مجبور به بازگشت به ایران شدند. طبق این گزارش، اسرائیل به این علت به این کشتی‌ها حمله کرده که نمی‌خواسته ایران با ارسال نفت، گروه‌های متحد با خود در منطقه را تامین مالی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی تحلیلگران برجسته اسرائیلی می‌گویند مقامات آمریکا از طریق صحبت بدون نام با «وال استریت ژورنال» قصد داشتند تحرکات اسرائیل برملا شود و امیدوار بودند این امر باعث کاهش تنش‌ها در منطقه شود؛ امیدی که به نظر می‌رسد محقق شده است.

یوسی مِلمان، تحلیل‌گر امنیتی و اطلاعاتی روزنامه «هاآرتص»،‌ در گفتگو با «مدیا لاین» گفت که مقامات دولت بایدن احتمالا عامدانه این اطلاعات را به این روزنامه آمریکایی داده‌اند و این‌گونه «می‌خواستند پیغام دهند که حالا که آمریکا مشغول مذاکره غیرمستقیم و یا حتی مستقیم با ایران است، اسرائیل باید دست از این کارها بردارد.»

 ملمان گفت: «دولت بایدن از این‌که اسرائیل به جنگ محرمانه خود با ایران ادامه می‌دهد، خرسند نیست.»

دیگر موضوعی که باعث اتهامات و گمانه‌زنی‌های بسیار شده، نشت گسترده نفت است که اخیرا باعث آلودگی گسترده سواحل اسرائیل شده بود. وزیر محیط زیست این کشور ایران را متهم کرده بود که عامدانه باعث این نشت شده است. اما بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل و سایر مقامات گفتند که شواهد کافی برای پشتیبانی از این اتهام وارده از سوی خانم وزیر وجود ندارد. حالا این شایعه مطرح شده که شاید اسرائیل خودش به طور غیرعمد در جریان حمله به یک تانکر ایرانی باعث این نشت شده است. گانتز اما شنبه شب گفت این شایعه بی‌ اساس است. ملمان و امیر اورن، دیگر تحلیلگر اسرائیلی امور دفاعی گفتند با این ارزیابی گانتز موافقند.

این در حالی است که روزنامه «تایمز» لندن روز شنبه گزارش داد که حملات محرمانه اسرائیل حداقل یک بار، در اکتبر ۲۰۱۹، باعث نشت نفت در دریای سرخ شده‌اند.

دولت اسرائیل در مورد گزارش روزنامه «وال استریت ژورنال» اظهارنظر نکرده است. ایران و سوریه هر دو تحت تحریم‌های متعدد قرار دارند و حکومت ایران مدت‌ها است سعی می‌کند برای دور زدن این تحریم‌ها به سوریه نفت برساند.

حملات به کشتی‌ها آخرین جبهه از جنگ غیرمستقیم طولانی ایران و اسرائيل است که سال‌ها است جریان دارد. منازعه در آب‌های نزدیک ایران نیز سابقه طولانی دارد. یک سال و نیم پیش،‌ در تابستان پرتنش ۲۰۱۹، دولت آمریکا، ایران را متهم به ایجاد انفجار در دو تانکر نفتی در نزدیکی تنگه هرمز کرد. ایران حامی مالی اصلی حزب‌الله لبنان و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه است که در درگیری با اسرائیل قرار دارند و بارها به سوی آن راکت‌پراکنی کرده‌اند. مقامات ایران، نابودی اسرائیل را خواست اعلام شده خود می‌دانند.

ارتش اسرائیل از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ صدها حمله هوایی در این کشور انجام داده تا جلوی مستقر شدن حضور نظامی ایران در سوریه و رساندن سلاح‌های پیشرفته به دست حزب‌الله لبنان را بگیرد.

اسرائیل در ضمن به کشتن برخی چهره‌های برنامه هسته‌ای ایران مثل محسن فخری‌زاده و دست داشتن در حملات مرموز تابستان گذشته که از جمله باعث نابودی تجهیزات سانتریفیوژ در نطنز شدند، متهم است. مقامات اسرائیل این اتهام را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

ایران در ماه‌های گذشته اقدامات هسته‌ای خود را افزایش داده و از میزان مجاز در برجام فراتر رفته است. این در حالی است که حکومت ایران به خواست دولت بایدن برای مذاکره در مورد برجام پاسخ منفی داده است و گفته است لغو تحریم‌ها پیش‌نیاز بازگشت ایران به مذاکرات است.