احتمال کاهش زمان تشخیص بیماری پارکینسون

امکان دارد پوست افراد مبتلا به پارکینسون بیش از حد طبیعی چربی تولید کند

پارکینسون ممکن است با بیماری‌های دیگری اشتباه گرفته شده و دیر تشخیص داده شود-Andrea Piacquadio/ Pexels

دانشمندان در حال دستیابی به آزمایش «تغییردهنده بازی» هستند که می‌تواند زمان تشخیص بیماری پارکینسون را کاهش دهد.

بر اساس مطالعه‌ای در دانشگاه منچستر، شناسایی این بیماری فرسایشی از روی ترکیبات موجود در سطح پوست امکان‌پذیر است.

امید است که این روش، با کمک یک نمونه‌برداری پوستی ساده و بدون درد، بتواند به تشخیص بیماری پارکینسون که به تدریج ایجاد می‌شود و امکان دارد سال‌ها طول بکشد تا خود را نشان دهد، سرعت ببخشد.

دانشمندان همچنین اظهار کرده‌اند که این آزمایش می‌تواند برای پایش روند بیماری مورد استفاده قرار بگیرد و در کشف امکان کاهش سرعت درمان‌های جدید و آزمایشی و توقف یا معکوس کردن پیشرفت بیماری، به پژوهشگران کمک کند. 

پردیتا باران، استاد طیف‌سنجی جِرمی در دانشگاه منچستر، گفت: «ما معتقدیم که نتایج ما گامی فوق‌العاده دلگرم‌کننده در پیدا کردن آزمایش‌هایی است که می‌توانند به تشخیص و کنترل بیماری پارکینسون کمک کنند. این تست نه تنها سریع، ساده و بدون درد است، بلکه باید بسیار مقرون‌به‌صرفه باشد زیرا از فناوری‌‌ای استفاده می‌کند که به طور گسترده در دسترس است.»

وی افزود:‌ «ما در حال حاضر در تلاش هستیم تا یافته‌های خود را برای اصلاح این آزمایش و بالا بردن میزان دقت و تبدیل آن به آزمایشی قابل استفاده در سرویس سلامت همگانی (ان‌اچ‌اس)، به کار ببریم. ما همچنین در پی آن هستیم تا به تشخیص‌های دقیقتر و درمانی بهتر برای این بیماری ناتوان‌کننده، دست یابیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این تکنیک جدید ترکیبات موجود در «سبوم»، ماده روغنی پوشاننده و محافظ پوست، را تجزیه و تحلیل و تغییرات حاصل در پوست افراد مبتلا به پارکینسون را شناسایی می‌کند.

سبوم یا چربی پوست، یکی از مایعات بیولوژیکی است که در تشخیص این بیماری کمتر مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

به گفته پژوهشگران، امکان دارد پوست افراد مبتلا به پارکینسون بیش از حد طبیعی چربی تولید کند؛ این بیماری‌ با نام «سبوره» شناخته می‌شود.

تیم دانشمندان، به رهبری پروفسور باران، این نتایج را با مطالعه روی ۵۰۰ نفر مبتلا و غیرمبتلا به پارکینسون به دست آوردند.

نمونه‌های سبوم این افراد از قسمت فوقانی پشت آن‌ها گرفته شد. با استفاده از روش‌های مختلف طیف‌سنجی جرمی، ۱۰ ترکیب شیمیایی در سبوم شناسایی شدند که در افراد مبتلا به پارکینسون افزایش یا کاهش داشتند.

این امر به دانشمندان کمک می‌کند تا با ۸۵ درصد دقت، افراد مبتلا به این بیماری را تشخیص دهند.

متخصصان به کمک آزمایش‌های دت‌اسکن منظم، کاهش سلول‌های تولید‌کننده دوپامین را که باعث ایجاد پارکینسون می‌شوند، ردیابی می‌کنند. اگرچه، کاهش این سلول‌ها می‌تواند در دیگر بیماری‌های عصبی نادر نیز صورت بگیرد.

با توجه به این ‌که آزمایش مولکولی برای این بیماری وجود ندارد، متخصص مغز و اعصاب،  آن را بر اساس ترکیبی از علائم مانند لرزش، کندی، سفتی و مشکلات تعادل تشخیص می‌دهد. البته امکان دارد بسیاری از این علائم، با بیماری‌های دیگر مشترک باشند.

در نظرسنجی اخیر موسسه تحقیقات پارکینسون انگلیس، از بیش از دو هزار مبتلا به این بیماری، بیش از یک چهارم (۲۶ درصد) گزارش دادند که پیش از تشخیص درست پارکینسون، بیماری‌های غلطی در آن‌ها تشخیص داده شده است.

پروفسور دیوید دکستر، دانشیار پژوهش در موسسه پارکینسون انگلیس، گفت: «ما به تامین بخشی از بودجه این پژوهش بسیار مهم افتخار می‌کنیم. این گامی مهم برای آزمایشی سریع، دقیق و انقلابی در تشخیص بیماری پارکینسون محسوب می‌شود و فرصت نظارت بر روند پیشرفت این بیماری ناتوان‌کننده را نیز فراهم می‌کند.»

داکسا کالایسی، ۵۶ ساله و ساکن شهر لستر، پس از چندین بار تشخیص نادرست، در سپتامبر ۲۰۱۹ مبتلا به بیماری پارکینسون تشخیص داده شد. او گفت: «این آزمون می‌تواند برای افراد مبتلا به پارکینسون مانند من که دنبال پاسخ می‌گردند، یک عامل تغییردهنده بازی باشد. من از شنیدن این خبر بسیار خوشحالم زیرا بدان معنا است که در آینده مردم مجبور نخواهند بود اضطراب قرار ملاقات‌های متعدد، انتظار کشیدن‌های طولانی و شب‌های بی‌خوابی را تحمل کنند. این تست هرچه زودتر در دسترس مردم قرار بگیرد، بهتر است. هر چیزی که بتواند در تشخیص آن به افراد کمک کند، یک پاداش است.»

© The Independent

بیشتر از علوم