یونیسف: کرونا هر چه را برای کودکان رشته بودیم پنبه کرد

«تعداد کودکان گرسنه و فقیر جهان و موارد کودک همسری، در ۱۲ ماه گذشته افزایش یافته است»

کودکان بی‌جا شده سوری،‌ فوریه ۲۰۲۱- Bakr ALKASEM / AFP

داده‌های اخیر صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) حاکی از آن است در حالی که جهان یک سال همه‌گیری کووید-۱۹ را پشت سر می‌گذارد، «تقریبا کلیه اقدامات حیاتی مرتبط با کودکان» در سراسر جهان پسرفت کرده است.

یونیسف هشدار می‌دهد که تعداد کودکان گرسنه و فقیر جهان و موارد کودک همسری، در ۱۲ ماه گذشته افزایش یافته است. درهمین حال، با تعطیلی مدارس در طول سال گذشته، بیش از ۱۶۸ میلیون کودک از دسترسی به آموزش و خدمات لازم محروم مانده‌اند.

هنریتا فوُر، مدیر اجرایی یونیسف، می‌گوید: «زخم‌هایی که به علت همه‌گیری به کودکان وارد آمده، تا سال‌ها متمایز خواهد بود.»

دو سوم آموزشگاه‌هایی که (در سال گذشته) یا کاملا یا نیمه تعطیل بوده‌اند، در آمریکای جنوبی و منطقه کارائیب واقع هستند که دست‌کم یک سوم دانش‌آموزان آن‌ها در این مدت، به امکانات آموزش از راه دور، دسترسی نداشته‌اند.

داده‌های یونیسف نشان می‌دهد که انتظار می‌رود سطح فقر در میان کودکان کشورهای در حال‌ توسعه تا ۱۵ درصد افزایش یابد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که ۱۴۰ میلیون کودک دیگر نیز در این کشورها، زیرخط فقر قرار گیرند.

آمار یونیسف حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۰ شش تا هفت میلیون کودک زیر پنج سال دچار سوءتغذیه حاد و تحلیل رفتگی جسمی بوده‌اند. تحلیل رفتگی جسمی به عوارض ناشی از بیماری‌های ناتوان‌کننده‌ اطلاق می‌شود که بر اثر آن، عضلات و لایه‌های چربی به علت سوءتغذیه از بین می‌روند.

در بسیاری از کشورها، سلامت روان کودکان هم به دلیل انزوا و مقررات سخت‌گیرانه قرنطینه، لطمه دیده است. مطالعاتی که در این زمینه انجام گرفته نشان می‌دهد که سطح استرس، نگرانی و اضطراب در کودکان و نوجوانان افزایش یافته است و بسیاری از آن‌ها احساس تنهایی می‌کنند و در مورد آینده خود نگرانند.

به‌رغم این موضوع، به گفته یونیسف، تا نوامبر ۲۰۲۰، بیش از دو سوم خدمات مرتبط با سلامت روان برای کودکان و نوجوانان، مختل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمار یونیسف حاکی از آن است که در سال ۲۰۲۰ شش تا هفت میلیون کودک زیر پنج سال دچار سوءتغذیه و تحلیل رفتگی جسمانی بوده‌اند. تحلیل رفتن جسمانی به عوارض ناشی از بیماری‌های فلج‌کننده اطلاق می‌شود که بر اثر آن عضلات و لایه‌های چربی به علت سوءتغذیه از بین می‌روند.

یونیسف برآورد کرده است که تعداد کودکان مبتلا به تحلیل‌رفتگی جسمی می‌تواند تا ۱۴ درصد افزایش یابد و به ۵۴ میلیون مورد برسد. این به معنای ۱۰ هزار مورد مرگ‌ومیر دیگر در ماه، عمدتا در جنوب صحرای آفریقا و جنوب آسیا است.

یونیسف هشدار داد که با توجه به کاهش چهل درصدی خدمات تغذیه برای کودکان و زنان، وضع ممکن است بدتر شود.

همچنین این تهدید وجود دارد که همه‌گیری، مسائل بهداشتی دیگری جز کووید را تشدید کند. بیش از ۹۴ میلیون نفر در ۲۶ کشور جهان در خطر از دست دادن واکسن سرخک هستند، چون کارزار واکسیناسیون سرخک فعلا متوقف شده است.

به گفته یونیسف، سایر معضلات بهداشتی به علت کمبود امکانات نظافت دست‌ها از جمله آب و صابون، تشدید شده است. تحقیقات آژانس نشان می‌دهد که همه روزه تعداد ۷۰۰ کودک زیر پنج سال به خاطر بیماری‌های ناشی از کمبود آب و وسایل بهداشتی جان می‌سپارند.

در این میان، داده‌های موجود در مورد حضور مهاجران و پناهندگان در ۵۹ کشور جهان، نشان می‌دهد که آنان به دلیل مسدود شدن مرزها از دسترسی به حمایت‌های اجتماعی محروم و با افزایش بیگانه‌ستیزی و طرد شدن مواجه بوده‌اند.

خانم فور می‌گوید: «کودکان باید در مرکز تلاش برای بهبود اوضاع قرار گیرند. این به معنای اولویت دادن به مدارس در طرح‌های مربوط به بازگشایی و حمایت‌های اجتماعی از جمله اعطای کمک‌هزینه نقدی به خانواده‌ها است... و این به معنای دادن خدمات حیاتی به آسیب‌پذیرترین کودکان است. تنها در آن صورت است که می‌توانیم از فنا شدن یک نسل جلوگیری کنیم.»

© The Independent