پس‌لرزه‌های مصاحبه جنجالی مگان و هری: در‌خواست تغییر قانون اساسی استرالیا

نخست وزیر سابق استرالیا می‌گوید که این کشور باید به جمهوری تبدیل شود

مالکوم ترنبول(راست)، نخست‌وزیر سابق استرالیا در سال ۲۰۱۸ با شاهزاده هری و مگان مارکل دیدار کرد- Alastair Grant / POOL / AFP

نخست‌وزیر سابق استرالیا ادعا کرد اتهاماتی که دوک و دوشس ساسکس علیه خاندان سلطنتی مطرح کردند ثابت می‌کند که استرالیا باید به یک جمهوری تبدیل شود.

مالکوم ترنبول که در سال ۲۰۱۸، وقتی هنوز در قدرت بود، با این زوج دیدار کرد، گفته دیر زمانی است که وی با نظام جاری کشور که بر اساس آن ملکه یا شاه بریتانیا به شکل خودکار به رهبر حکومت استرالیا تبدیل می‌شوند، مخالف است.

آقای ترنبول در روز سه‌شنبه، با توصیف این خاندان به عنوان خانواده‌ای «آشکارا ناراحت»، به بنگاه خبررسانی استرالیا گفت: «بعد از پایان دوران حکومت ملکه زمان آن فرا خواهد رسید که بگوییم ما هم از این مرحله عبور کردیم. آیا واقعا می‌خواهیم هر کس که پادشاه یا ملکه بعدی بریتانیا باشد به صورت خودکار به رهبری کشور ما نیز منصوب شود؟»

او با اشاره به مصاحبه مگان و هری با اپرا وینفری، که شامگاه دوشنبه در بریتانیا پخش شد، افزود: «اظهارات آنان خیلی غمگین به نظر می‌رسد.»

آقای ترنبول قبل از آن که نخست‌وزیر استرالیا شود، از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۰ رئیس جنبش جمهوری استرالیا بود که برای حق این کشور در تعیین یک شهروند استرالیایی به عنوان رهبر کشور، مبارزه می‌کند.

در سال ۱۹۹۹ یک همه‌پرسی درباره تغییر نظام کشور استرالیا به جمهوری، با شکست مواجه شد ولی نظرسنجی‌ها در همان زمان هم نشان داد استرالیایی‌ها معتقدند شخصی که در این کشور به دنیا آمده است، باید هدایت آن را عهده‌دار شود.

اسکات موریسون، نخست‌وزیر فعلی استرالیا، هنوز درباره مصاحبه مگان و هری اظهارنظر نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای سابق خاندان سلطنتی، به خانم وینفری درباره تصمیم خود برای ترک «این نهاد» توضیح دادند و گفتند که کاخ باکینگهام از آنان «پشتیبانی نکرده» و مقامات آن از کمک به مگان حتی وقتی که به خاطر نحوه رفتار نشریات بریتانیایی با وی به فکر «خودکشی» افتاده بود، سر باز زدند.

شاهزاده هم فاش ساخت مکالماتی درباره این که آرچی، پسر او با مگان، «چقدر رنگ پوست تیره‌ای» هنگام تولد خواهد داشت، ردوبدل شده است. وقتی خانم وینفری اصرار کرد، هری گفت که نام کسی که این اظهارات را ابراز کرده، برملا نخواهد کرد ولی این مجری سابق برنامه‌های تلویزیونی، بعدتر تایید کرد که هری پشت دوربین به او گفته که این فرد ملکه و شاهزاده فیلیپ نبوده‌اند.

انتظار می‌رفت کاخ باکینگهام در روز سه‌شنبه به ادعای نژادپرستی و حمایت نکردن از مگان پاسخ دهد.

در همین حال بوریس جانسون از اظهارنظر درباره این مصاحبه افشاگرانه خودداری کرده و حزب کارگر از نهاد سلطنت خواسته است تا بیانیه‌ای صادر کند و گفته است که «مردم منتظر» شنیدن پاسخ آن‌ها هستند.

وقتی هم که روز سه‌شنبه، یک خبرنگار از شاهزاده چارلز درباره نظر وی درباره پسر و عروسش پرسش کرد، تیم همراهش او را از منطقه دور کردند. شاه آینده در آن هنگام در حال دیدار از یک درمانگاه سرپایی تزریق واکسن در برنت کراس لندن بود که اولین حضور علنی او از زمان پخش این مصاحبه تلویزیونی ویژه به شمار می‌آمد.    

© The Independent

بیشتر از جهان