تاکید بوریس جانسون بر آزادی فوری نازنین زاغری در گفت‌وگو با روحانی

روحانی: پرداخت بدهی بریتانیا به ایران به حل «دیگر مشکلات» کمک می‌کند

برخی بر این باورند که بازداشت نازنین زاغری شهروند بریتانیایی ایرانی‌تبار در ایران به منظور اعمال فشار بر لندن برای پرداخت بدهی انجام شد-BEN STANSALL / AFP

بوریس جانسون نخست‌وزیر بریتانیا روز چهارشنبه در گفت‌‌وگو با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران تاکید کرد شهروند بریتانیایی ایرانی‌تباری که به تازگی حکم زندان او در ایران به پایان رسیده باید اجازه داشته باشد کشور را ترک و به خانه و خانواده خود بازگردد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر نخست‌وزیر بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای جانسون در این گفت‌وگوی تلفنی «مورد نازنین زاغری رتکلیف و دیگر شهروندان دوتابعیتی بریتانیایی-ایرانی بازداشت شده در ایران را مطرح کرد و خواستار آزادی فوری آنها شد.»

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ایران، روحانی در این گفت‌وگو از پرداخت نشدن بدهی قدیمی لندن به تهران انتقاد کرد و گفت «بسیار عجیب است که در روند بازگرداندن طلب دفاعی چهل و چند ساله ایران هنوز پیشرفت عملی حاصل نشده است.»

وی در ادامه تاکید کرده است که «بی‌تردید تسریع در بازپرداخت طلب‌های ایران، در رفع مشکلات دیگر روابط نیز موثر است.» وی به جزئیات این مشکلات اشاره نکرد.

دولت ایران پیش از انقلاب ۵۷ قراردادی را با بریتانیا برای خرید خرید بیش از دو هزار تانک چیفتن و تاسیس یک مجتمع مهمات‌سازی منعقد و پول آن را پرداخت کرده بود، اما با وقوع انقلاب بخش بزرگی از آن اجرایی نشد.

برخی بر این باورند که بازداشت نازنین زاغری شهروند بریتانیایی ایرانی‌تبار در ایران به منظور اعمال فشار بر لندن برای این منظور انجام شد. غربی‌ها می‌گویند تهران از شهروندان خارجی به عنوان اهرم فشار در مذاکرات استفاده می‌کند.

برجام

نخست‌وزیر بریتانیا در ادامه تلاش‌های سه قدرت اروپایی طرف برجام برای حفظ و احیای توافق، با رئیس جمهوری ایران گفت‌وگو کرده است. این سومین گفت‌وگوی رهبران تروئیکای اروپا با روحانی در سه هفته‌ گذشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حسن روحانی در این گفت‌وگو سیاست قطعی ایران در برجام را «عمل در برابر عمل» برشمرد و گفت، عمل نکردن طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، تنها موجب سلب اعتماد به اروپا و تنگ‌تر شدن فضای دیپلماسی شد.

رئیس جمهوری ایران با اشاره به تمایل دولت آمریکا به بازگشت به توافق ۲۰۱۵ گفت، آمریکا تاکنون هیچ اقدام عملی در این عرصه نداشته و این در حالی است که آنها با مذاکره خارج نشدند که برگشت‌شان مستلزم مذاکره باشد.

به دنبال اختلافات به وجود آمده پس از خروج دولت قبلی آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷، دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرده است در صورت پیروی کامل ایران از توافق، واشینگتن نیز به آن بازمی‌گردد.

ایران پیروی کامل از مفاد برجام را مشروط به بازگشت ایالات متحده به آن و لغو همه تحریم‌ها علیه خود کرده است. این اختلاف، نگرانی‌های قبلی از آینده توافق وین و نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را تشدید کرده است.

آنگلا مرکل صدراعظم آلمان نخستین رهبر تروئیکای اروپایی بود که روز ۲۹ بهمن با رئیس جمهوری ایران گفت‌وگو کرد. امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز ۱۲ اسفند گفت‌و‌گوی مشابهی با حسن روحانی داشت.

این سه قدرت اروپایی متحد آمریکا هفته گذشته برای فرصت دادن به ایران برای همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از تعلیق اجرای پروتکل الحاقی، از ارائه قطعنامه علیه تهران به شورای حکام صرف نظر کردند.