بازسازی مناره کلیسای نوتردام با درختان بلوط چند صد ساله

این درختان برای ساختن مناره و راهروی میانی کلیسای جامع استفاده می‌شوند

جنگل برسه، با سه هزار هکتار درختان بلوط، زمانی یک جنگل سلطنتی و متعلق به پادشاهان فرانسه بود- JEAN-FRANCOIS MONIER / AFP

برای بازسازی مناره کلیسای جامع نوتردام، هشت درخت بلوط فرانسوی بیش از ۲۰۰ ساله در نظر گرفته شده‌ است.

این درختان بلوط چند‌ صد‌ ساله در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه در جنگل بِرسِه در منطقه لوار، به فاصله تقریبا ۲۴۰ کیلومتری جنوب غربی پاریس، قطع شدند.

جنگل برسه، با سه هزار هکتار درختان بلوط، زمانی یک جنگل سلطنتی و متعلق به پادشاهان فرانسه بود.

درختان بلوط ذکر شده جزو تقریبا هزار درختی هستند که از بیش از ۲۰۰ جنگل در فرانسه انتخاب شدند. این جنگل‌ها مالکان خصوصی و عمومی دارند و درختانشان برای ساختن مناره و راهروی میانی کلیسای جامع مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

مناره این کلیسای معروف پاریس، سال ۲۰۱۹  در میان زبانه‌های آتش سوخت و فرو ریخت.

این بنای قرن نوزدهمی که اوژن ویوله-لو-دوک طراحی  کرده، ۹۳ متر ارتفاع دارد و با چوب و پوشش سربی ساخته شده است.

به دنبال اعتراضات عمومی  ماه ژوئیه سال گذشته به پیشنهاد امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور این کشور، برای بازسازی مناره با طراحی جدید و مدرن‌تر، قرار شد مناره درست مانند نسخه اصل بازسازی شود.

ساخت دوباره یک کلیسای بزرگ با چوب کار، بسیار دشواری است و بازسازی مناره قرن ۱۲ به چوب بلوط بریده شده در اندازه‌های بسیار دقیق نیاز دارد. قطر بسیاری از این تنه‌ها باید بیش از یک متر (بیش از سه فوت) و طولشان باید حداقل ۱۸ متر (۶۰ فوت) باشد.

فرانس بلو من  در توییتی نوشت: درختانی که هفته گذشته وزیران در جنگل برسه تعیین کردند، دوشنبه این هفته قطع شدند. این درختان برای بازسازی مناره کلیسای جامع نوتردام پاریس به کار خواهند رفت.

آنتونی ژانو، تکنسین جنگلبانی حاضر در محل، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «ما تنها یک تنه را اندازه‌گیری کردیم که با معیارهای لازم از لحاظ طول و قطر مطابقت دارد. تنها کاری که باقی مانده، ساختن سقف نوتردام است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

درختان جنگل برسه با اره برقی قطع شدند و پیش از به زمین افتادن، تمام شاخه‌هایشان بریده شد. به گزارش رادیو فرانس بلو، این کار برای حفظ تنه‌های درختان تا حد ممکن صورت گرفته است.

هوگ بوتیه، از افراد دخیل در عملیات قطع درختان بلوط، به ایستگاه رادیویی فرانسه گفت كه این تجربه قسمتی از یک «لحظه تاریخی» بود و بالا رفتن از درختی که برای بازسازی مناره معروف به کار خواهد رفت، برای او «یک افتخار» است.

وی افزود: «این اتفاق یک بار بیشتر در زندگی ما اتفاق نخواهد افتاد.»

به گزارش آسوشیتدپرس، یشل درویله، رئیس شبکه ملی جنگلبانی فرانس بوا فوره، گفت: «با توجه به جایگاه کلیسای جامع در قلب مردم فرانسه، در تاریخ فرانسه و تاریخ جهان ... ما از این ‌که تمامی صنایع، از جنگلبانان گرفته تا چوب‌بر‌ها، برای مقابله با این چالش بسیج شده‌اند، بسیار خرسندیم.»

این فرایند به دلیل ضرورت قطع هر هزار درخت تا پایان ماه مارس، با سرعت انجام شد.

دلیل عجله در بریدن درختان بلوط تا تاریخ یاد شده، جلوگیری از شیره دادن و نفوذ رطوبت به الیاف چوب است. این تنه‌ها بین ۱۲ تا ۱۸ ماه کنار گذاشته می‌شوند تا خشک شوند.

آقای ماکرون وعده داده که کلیسای نوتردام ظرف پنج سال پس از وقوع آتش‌سوزی، با شکوه سابق خود بازسازی خواهد شد. پنج سال از تاریخ آتش‌سوزی یعنی سال ۲۰۲۴، که از نظر بسیاری‌ها غیرممکن است. این ادعا به ویژه، با توجه به مدت زمان لازم برای خشک شدن چوب پیش از استفاده، خوش‌بینانه تلقی می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان