مراسم جمعه نیک در کلیسای نوتردام برگزار شد 

یک سال از آتش‌سوزی بزرگ این کلیسا می‌گذرد

Ludovic MARIN / POOL / AFP

کلیسای جامع نوتردام، از اماکن مشهور و محبوب پاریس، برای اولین بار از زمانی که دستخوش یک آتش‌سوزی بزرگ شد به حیات بازگشته است. این کلیسا در میان سیاست قرنطینه بخاطر ویروس کرونا مراسم کوچکی به مناسبت جمعه نیک برگزار کرد.

درهای کلیسا هنوز به روی عموم بسته است. هم به علت سیاست قرنطینه و هم بخاطر عدم ثبات ساختارهای این ساختمان سوخته. اما چند روحانی صبح جمعه دست به نیایش، قرائت متون و اجرای موسیقی زدند.

سراسقف میشل اوپتی به تکریم تاج خاری دست زد که از آتش‌سوزی روز ۱۵ آوریل ۲۰۱۹ (که در آن سقف و منار کلیسا تخریب شدند)‌ جان سالم به در برده بود. 

 

سراسقف گفت: «می‌خواستیم پیغامی از امید بفرستیم.»

این مراسم از شبکه تلویزیون کاتولیک و فرانسوی‌زبان «کی تی او تی وی» برای کسانی که جمعه نیک را بزرگ می‌دارند پخش شد و در آن شاهد قرائت متون نویسندگانی همچون مادر ترزا، ماری نوئل، پل کلادل و شارل پگی بودیم. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رنو کاپوسون، ویولن‌نواز کلاسیک فرانسوی در طول این مراسم چند قطعه را اجرا کرد.

کار احیای نوتردام پیش از آغاز قرنطینه در فرانسه (که از روز ۱۷ مارس آغاز شد) متوقف شده بود. حدود ۶۷ میلیون نفر تحت قوانین اکید مجبور به ماندن در خانه و پیروی از قواعد سخت فاصله‌گذاری اجتماعی هستند. 

امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در فردای آتش‌سوزی نوتردام که باعث نابودی بخش‌های عظیمی از این کلیسا شد وعده داد که کار بازسازی آن تا سال ۲۰۲۴ خاتمه خواهد یافت.

سراسقف اوپتی در روز یکشنبه عید پاک، مراسم نیایش کوچکی در کلیسای سن ژرمن لوکسروی پاریس برگزار می‌کند که در نزدیکی موزه لوور قرار دارد.

به گزارش رویترز، ۲۰ نفر در این مراسم نیایش روز یکشنبه شرکت خواهند کرد. سال گذشته در روز یکشنبه عید پاک صدها نفر در همین کلیسا گرد آمدند تا برای احیای سریع کلیسای نوتردام دعا کنند.

کلیساها در سراسر جهان دست به تغییراتی در مراسم نیایش خود به مناسبت عید پاک زده‌اند تا مردم امکان تماشای آن‌ها از طریق پخش مستقیم یا شنیدن آن‌ها از طریق رادیو را داشته باشند.

در میدان سنت پیتر، صلیبی چوبی به نمایش درآمده که در زمان طاعون اوایل قرن شانزدهم در مراسم‌ها حمل می‌شد. پاپ فرانسیس در ساعت شش بعدازظهر مراسمی بی‌مخاطب را در این میدان اجرا می‌کند. 

در اورشلیم (بیت‌المقدس) گروه کوچکی از روحانیون پشت درهای بسته مراسم نیایشی در «کلیسای قیامت» ‌برگزار می‌کنند و سپس دست به راه‌پیمایی در «راه آلام» می‌زنند. 

© The Independent

بیشتر از جهان