قربانیان آب آلوده اهواز: این بار سه کودک

در میانه بحران کرونا، شیوع هپاتیت نوع آ هم گریبانگیر روستا‌های اهواز شده است

۵۰ تا ۶۰ درصد نمونه‌های آب روستایی اهواز کدر است - عکس از تسنیم

شیوع هپاتیت در یکی از روستاهای اهواز سه کودک را با علائم هپاتیت نوع آ در مرکز بهداشت روستا بستری کرد.

این سه کودک از اهالی روستای قجریه بخش اسماعیلیه در جنوب شهرستان اهواز هستند که با علائم هپاتیت A (زردی، اسهال، استفراغ و درد شکمی) به بهداشت روستا مراجعه کردند. بخش اسماعیلیه در جنوب شهرستان اهواز و ۱۵ هزار نفر جمعیت دارد. شورای سلامت اهواز در این مورد گفت که ۵۰ تا ۶۰ درصد نمونه‌های آب روستایی اهواز کدر است و در بسیاری از نمونه‌های تاسیسات آبرسانی روستایی، آلودگی‌های مکرری در این مناطق دیده شده‌است.

شورای سلامت اهواز از مشاهده آلودگی‌های مکرر در تاسیسات تأمین آب شرب اهواز نیز خبرداد. به گفته دبیر شورای سلامت اهواز، سه شاخص کلر، کدورت و آلودگی میکروبی در آب وجود دارد و نمونه‌های گرفته شده آب مناطق روستایی نشان می‌دهد  آب این مناطق یا کلر ندارند یا کلر آنها در حد استاندارد نیست.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از دبیر شورای سلامت اهواز، هرچند وضعیت آب شهری به نسبت در شاخص‌ها بهتر است اما هنوز نگرانی در خصوص میزان کلر و کدورت آب دربرخی مواقع بارز است و دربسیاری ازنمونه ها آلودگی هایی وجود دارد.

به گفته مهران احمدی بلوطکی، قطعی مکرر آب در برخی نقاط شهری اهواز مخصوصا در مناطق حاشیه غرب و شرق اهواز به یکی از چالش‌های اساسی در زمان شیوع موج چهارم کرونا و نیاز مبرم مردم به آب پاکیزه برای شست‌و‌شو تبدیل شده‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تصفیه خانه «شهدای جهاد» که آبرسانی به بیش از پنجاه روستای مسیر اهواز-خرمشهر را برعهده دارد بیش از ٢۵سال است که نیاز به بازسازی دارد.  

دی ماه امسال، محمدرضا ایزدی، عضو شورای شهر اهواز، گفت اسناد محرمانه‌ای به دست او رسیده که نشان می‌دهد هنگام آبگرفتگی‌ها به دلیل تلاقی آب و فاضلاب، در برخی مناطق شهر اهواز، ابتلای برخی شهروندان به هپاتیت نوع آ  بیماری روده‌ای، از سوی مرکز بهداشت این شهر، گزارش شده بود.

این عضو شورای شهر اهواز در ادامه گفت: «چند ماه، اسناد و مدارک محرمانه‌ای از بایگانی شرکت آبفا به من ارائه می‌شد مبنی بر این که مرکز بهداشت ابتلای مردم به هپاتیت آ را گزارش داده بود یعنی تلاقی آب و فاضلاب موجب بروز بیماری روده‌ای شده بود اما به این موارد توجهی نشد.»

آقای ایزدی به پایگاه خبری عصرجنوب گفت یک سال و نیم قبل وقتی اعلام کرده بود که شهروندان ۱۳ نقطه اهواز در اثر تلاقی آب و فاضلاب به بیماری هپاتیت آ گرفتار شده‌اند، فرماندار او را تهدید کرد و به او گفتند که «هر حرفی را نباید بیان کرد.»

در فصل بهار هم اخباری در مورد آلودگی آب اهواز به وبا منتشر شد که فرمانداری شهرستان اهواز آن را تکذیب کرد و خواستار برخورد با انتشار دهندگان این خبر شد.

فرمانداری شهر در اطلاعیه خود آورده بود که آب آشامیدنی شهر اهواز روزانه از سوی عوامل بهداشت کنترل می‌شود. این نهاد دولتی همچنین از مردم خواسته بود به شایعاتی از این قبیل توجه نکنند.

این در حالی‎است که گاه‌به‌گاه شبکه‌‌های اجتماعی پر می‎شود از ویدیوهایی که مردم از آلودگی و گل‎آلودگی آب آشامیدنی این شهر گلایه دارند.

مرداد امسال روزنامه اصولگرای رسالت در گزارشی با عنوان «آب خوش از گلوی اهوازی‌ها پائین نمی‌رود» به نقل از یک منبع آگاه نوشت:«مسئولان در سنوات گذشته به این مسئله اذعان کرده اند که وبا گره کور سلامت در خوزستان بوده و این آب با فاضلاب ممزوج و مخلوط است و علت آن هم فرسودگی و تلاقی شبکه های توزیع آب و جمع آوری فاضلاب دربرخی نقاط بایکدیگر است.» گروه گور آب اهواز ولی تنها دامن این کلانشهر را نگرفته‌است، حالا روستاهای آن نیز قربانی نبود آب سالم آشامیدنی هستند.

قدیمی بودن شبکه آبرسانی و فاضلاب در اهواز که به گفته مقام‌های استانی تاسیسات آن مربوط به ۴۰ تا۵۰ سال گذشته است و درخلال سالهای گذشته شکستگی‌های زیادی در مسیر آن به وجود آمده، یکی از عوامل اصلی کدورت آب این شهر عنوان می‌شود.

انشعابات غیرمجاز در اهواز و حومه و همچنین لایه روبی نشدن تاسیسات و  برداشت آب از رود کارون، از جمله دلائل اصلی کدورت بالا و آلودگی آب اهواز است.

هرچند آبفای اهواز می گوید آب اهواز از رودخانه غدیر و دز برداشت می‌شود، ولی احتمال برداشت درصد کمی از آب کارون با ورود به تأسیسات می‌تواند موجب آلودگی آب شرب اهواز شود.

در سیل و آبگرفتگی‌های اخیر در استان خوزستان نیز که موجب خرابی‌ خانه‎‌ها و از طرفی سرریز شدن فاضلاب به داخل منازل مردم و شهر شده ‎بود، مقام‌های بهداشتی شهر در باره آلودگی آب شهر به دلیل اختلاط با فاضلاب شهری هشدار داده بودند.

آذرماه امسال رئیس بهداشت غرب اهواز در باره بیماری‌‌های عفونی و گوارشی ناشی از پس‌‌زدگی فاضلاب در اهواز هشدار داد. مهران احمدی بلوطکی گفت که آبگرفتگی‌های ناشی از بارندگی و پس‌‌زدگی فاضلاب، سبب افزایش ابتلا به بیماری‌های گوارشی و عفونی خواهد شد.

هم‌زمان مقام‌های بهداشتی استان نیز اعلام کردند که پس‌زدگی‌های فاضلاب، آب‌های آلوده و روان‌آب‌ها، یکی از علل شیوع بیماری‌های عفونی است و هم‌زمانی آن با همه‌گیری بیماری آلتور یا وبا، بیماری‌های روده‌ای، پوستی و اسهال، در این فصل از سال، سبب ایجاد نگرانی میان مردم می‌شود؛ شرایطی که در شیوع کرونا و بحران این بیماری، احتمال دارد غیرقابل مهار باشد.

اما مشکل تلاقی آب و فاضلاب در این شهر سابقه دارد، سابقه‌ای که به دلیل فرسودگی شبکه آب و فاضلاب شهری این منطقه از استان نفت‌خیز خوزستان است.

هر پاییز و زمستان و با آغاز بارندگی‌ها، خیابان‎‌های اهواز استخری می‎شود که به دلیل سرریز فاضلاب شهری نمی‌‎توان برای عبور و مرور حتی در آن شنا کرد. نبود شبکه دفع آب‌‌های سطحی و فرسودگی شبکه فاضلاب، این تصویر را هرسال برای اهواز می‌سازد.

آذرماه امسال با آبگرفتگی شدید در شهرهای بندر امام خمینی و اهواز و از بین رفتن اموال مردم، سه مدیر در استان خوزستان برکنار و بازداشت ‎شدند.

شهردار بندر امام خمینی تعلیق شد، رئیس اداره آبفای بندر امام خمینی بازداشت و یکی از شهرداران مناطق اهواز نیز برکنار شدند. در روزهای گذشته نیز شهردار اهواز و رییس سابق آبفای این کلانشهر به یک ‌سال حبس و دو سال انفصال از خدمت محکوم شدند.

یک وکیل دادگستری در همین رابطه به ایندیپندنت فارسی گفته بود که اهالی اهواز می‌توانند برای دریافت خسارت وارده به منازل و اموال خود از باب مسئولیت مدنی مطالبه خسارت کنند.

هرچند طبق قانون شهرداری مسئولیت دفع آب‌های سطحی را برعهده دارد ولی شهرداران اهواز تاکنون زیربار این مسئولیت نرفته‌‌اند و هزینه کم‌‎کاری آن‌‌ها را مردم این شهر داده‌‎اند.

با گذشت دو ماه از سیل اخیر در نواحی جنوب و به ویژه استان خوزستان هنوز گزارشی از جزییات میزان خسارت به منازل و دارایی‌های مردم در خلال سیل منتشر نشده ‎است. فقط در بیستم آذرماه سازمان جنگل‌ها متوسط خسارت هر سیل را در کشور ۴۰ میلیارد تومان برآورد کرد. خسارتی که سالانه به شهرهای سیل‌زده وارد می‎شود ولی کسی هم جوابگوی آن نیست.

مشکل نبود سامانه دفع آب‎های سطحی در اهواز فرسودگی فاضلاب این شهر مشکلی نیست که بر مسئولی پوشیده باشد. استانداری خوزستان در سیل سال ۹۸ اعلام کرد که ۲۲۰ نقطه از شبکه فاضلاب اهواز در این سیل ریزش کرده است و آبگرفتگی‌های بعد از سیل در آذرماه ۹۸ که ناشی از بارش‌های شدید بود، ۱۸ هزار میلیارد ریال خسارت به شبکه فاضلاب اهواز وارد کرده ‎است، شهری که طرح جامع فاضلاب آن، تکمیل نشده است؛ طرحی که حتی با اختصاص بودجه‎‌های زیاد نیز در الویت قرار نمی‌گیرد.

شهریور امسال، فاضل عبیات، معاون امور عمرانی استانداری خوزستان از اختصاص ۵۰ میلیون یورو برای سال جاری و ۵۰ میلیون یورو برای سال بعد، از صندوق توسعه ملی، برای اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز، خبر داد. مقرر شده بود این بودجه از سوی رهبر جمهوری اسلامی، به شبکه عمرانی فاضلاب اهواز اختصاص پیدا کند. با گذشت پنج ماه از این خبر، هنوز گزارشی از اختصاص بودجه مورد نظر به سیستم عمرانی اهواز منتشر نشده است.

هنوز که هنوز است آب اهواز کدر و گل‌‎آلود وارد شبکه توزیع آب شهری می‌‎شود و مردم را به انواع بیماری‎‌ها مبتلا می‎کند. با شیوع موج چهارم کرونا در خوزستان و قرنطیه این استان خطر آلودگی و قطعی مکرر آب بیش از گذشته ساکنان این شهر و روستاهای آن را تهدید می‌کند.