تشدید رقابت بین احزاب سیاسی اسرائیل برای پیشتازی در انتخابات پیش‌رو

انتخابات پارلمانی اسرائیل در ۲۳ ماه مارس جاری برگزار خواهد شد

یائیر لاپید، رهبر حزب یش‌عتید اسرائیل. عكس از:  AFP.

آخرین نظرسنجی‌ها در اسرائیل نشان می‌دهد که انتخابات پارلمانی که قرار است در ۲۳ ماه مارس جاری برگزار شود، نمی‌تواند تغییر قابل ذکری را در راستای بیرون رفت از بحران سیاسی کنونی و هموار کردن مسیر تشکیل یک دولت فراگیر و پایدار در این کشور ایجاد کند. این در حالی است که اسرائیل در ظرف دو سال، چهارمین انتخابات کنست را برگزار می‌کند.

نتایج نظرسنجی‌های انجام شده نشان دهنده کاهش قدرت بنیامین نتانیاهو و پیشتازی یائیر لاپید، حریف وی در جناح چپ‌ اسرائیل است و با نگاهی به وضعیت کنونی جناح‌های چپ، راست و میانه‌، می‌توان گفت که بنیامین نتانیاهو تنها در صورتی قادر به تشکیل دولت خواهد بود که راست افراطی به رهبری نفتالی بنت به ائتلاف راست‌گرایان بپیوندند. به همین ترتیب، نفتالی بنت با استفاده از این معادله طرحی را تهیه کرده است که بر اساس آن زمینه ائتلاف با نتانیاهو فراهم شده و جناح راست موفق به کسب ۶۱ کرسی در کنست می‌شود، مشروط بر این‌که او نیز سمت نخست وزیری را به طور چرخشی با بنیامین نتانیاهو در دست داشته باشد.

طرح نفتالی بنت با سناریوی قبل از تشکیل آخرین دولت، زمانی که بنی‌گانتز به ائتلاف نتانیاهو پیوست،  مطابقت دارد، اما تنها تفاوتی که در این میان وجود دارد این است که نفتالی بینت از نظر ایدئولوژی و اندیشه به نتانیاهو نزدیک‌تر است و همین امر باعث می‌شود که نخست وزیر کنونی در موقعیت دیگری قرار گیرد، به ویژه در ارتباط به پرونده‌های دادرسی و کیفری که علیه وی وجود دارد.

نفتالی بنت با اشاره به برنامه و طرحش، گفت "من تصمیم گرفتم كه انتخابات به دور پنجم کشیده نشود." البته این سخنان می‌تواند اتخاذ هر تصمیمی پس از برگزاری انتخابات و در نظرداشت نتایج آن، چه پیوستن به نتانیاهو و چه پیوستن به مخالفان باشد را توجیه کند. گفته می‌شود نفتالی بنت قصد دارد به همکارانش در ائتلاف تغییر، پیشنهاد تشکیل «دولت اضطراری» را بدهد که رهبری آن را خودش بر عهده داشته باشد و تمرکز این دولت تنها به رسیدگی به بحران کرونا و مسائل اقتصادی باشد و از پرداختن به موضوعات حساسیت برانگیز خودداری کند. به گفته نفتالی بنت، چنین دولتی می‌تواند به حکومت بنیامین نتانیاهو پایان دهد و دولت اسرائیل را به حالت عقلانیت بازگرداند، افزون بر آن‌که این اقدام، انتخابات بعدی را از متمرکز بودن بر فرد واحدی می‌رهاند و زمینه را برای انتخاباتی فراهم می‌که که بر محور اندیشه‌های فکری و اخلاقی بچرخد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته احزاب چپ‌گرا و میانه‌ در تلاش برای سرنگونی بنیامین نتانیاهو هستند و هر یک از احزاب یادشده خود را قادر به تشکیل دولت یا کمک به تشکیل آن می‌داند. بنابراین، با توجه به نظرسنجی‌هایی که حاکی از پیشتازی یائیر لاپید است، حزب وی می‌کوشد اعتماد به نفس را در میان رای دهندگان افزایش دهد و در تلاش برای جذب طرف‌های است که بنی‌گانتز آن‌ها را ناامید کرده و در حال حاضر قصد سرنگونی بنیامین نتانیاهو را دارند.

در همین حال، میکی لوی، نماینده حزب "یش عتید" معتقد است که حزب وی تنها طرفی است که قادر به تشکیل دولت لیبرال است. وی گفت ما به هیچ کسی نه نمی‌گوییم و یک روز پس از برگزاری انتخابات با همه احزاب از جمله لیست مشترکی که شامل سه حزب از فلسطینیان ۱۹۴۸ است و جبنش اسلامی به رهبری منصور عباس که پس از بروز اختلاف بر سر حمایت وی از نتانیاهو، از این لیست عقب‌نشینی کرد، به گفت‌وگو و مذاکره خواهیم پرداخت. لوی تأکید کرد که "ما بدون شک جایگزین حکومت نتانیاهو خواهیم شد و در تلاش برای تشکیل دولت مردمی و لیبرال خواهیم بود."

از سوی دیگر، حزب کار اسرائیل به رهبری میراو میخائیلی، معتقد است که حضور و قدرت این حزب برای جایگزینی دولت بنیامین نتانیاهو، یک شرط اجتناب ناپذیر است. در یکی از اظهارات انتخاباتی این حزب، در پاسخ به سناریوهای احتمالی ائتلاف احزاب، آمده است که "حزب کار یک حزب ایدئولوژیک، قدرتمند و دارای اهداف روشن است و سعی دارد با برنامه‌های مشخص، نابسامانی‌ها و ویرانی‌های بازمانده از دولت بنیامین نتانیاهو را ترمیم کند. و حزب کار می‌کوشد برای تأمین منافع کشور، دولت جدیدی را جایگزین دولت نتانیاهو کند." میراو میخائیلی، گفت که برای تحقق شعار "جایگزینی نتانیاهو"، حزب وی ممکن با گیدئون ساعر  یا حتی با نفتالی بنت وارد ائتلاف شود، زیرا "حزب كار جز اساسی و لاینفک هر ائتلاف است و هیچ ائتلافی بدون مشارکت حزب کار نمی‌تواند موفق به ایجاد تغییری شود."

در این میان، حزب مرتس که برای بقا و دوام با کشمکش بزرگی روبه‌رو است، پا فراتر گذاشته و کارزار گسترده‌ای را علیه راست اسرائیلی آغاز کرده است. نیتزان هورویتز، رهبر این حزب، جناح راست را به طور صریح متهم به ویرانی و تخریب کشور کرده و افزوده است که طرح‌ها و پروژه‌های شهرک‌سازی بنیامین نتانیاهو عامل اصلی کشانده شدن اسرائیل به دادگاه بین‌المللی کیفری در لاهه است.

پس از اظهار نظر در مورد این‌که دادگاه بین‌المللی کیفری در گشودن پرونده‌های علیه اسرائیل حق به‌جانب است، نیتزان هورویتز در معرض حمله و انتقاد قرار گرفت، اما علی‌رغم فشارها، وی از پس گرفتن اظهاراتش خودداری کرده و راست اسرائیل را بیشتر از پیش هدف حمله و انتقاد قرار داد.

حزب مرتس، نگرانی خود را نسبت به احتمال عدم تکمیل نصاب، پنهان نکرده و بدین ترتیب، سعی دارد جایگاه خود را در مقابله با سیاست‌های راست‌گرایان و صلح با فلسطینی‌ها و منطقه حفظ کند.

در حالی‌که با نزدیک شدن به زمان برگزای انتخابات، رقابت میان بنیامین نتانیاهو، گیدئون ساعر و یائیر لاپید شدت می‌گیرد، افراد دیگری با راه اندازی کمپین ویژه‌ای که هدف از آن دفاع و حمایت از حزب مرتس است، توجه بسیاری را به این حزب جلب کرده اند.

با این حال، از حزب مرتس دعوت به عمل آمده است تا از رقابت انتخاباتی کنار رفته و آرای خود را به احزابی که قادر به سرنگونی نتانیاهو هستند، بدهد.

البته حزب آبی و سفید به رهبری بنی‌گانتز نیز وضعیت بهتری نداشته و نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که این حزب قادر به عبور از حد نصاب نیست و علی‌رغم فشارها برای ترغیب این حزب به عقب‌نشینی از کارزار انتخاباتی، حزب آبی و سفید با امید به دستیابی به نتایج آخرین نظرسنجی که برای نخستین بار احتمال عبور آن را از حد نصاب نشان می‌دهد، این حزب اصرار دارد که مبارزه خود را به هدف پیروزی در انتخابات پیش‌رو ادامه می‌دهد.

© IndependentArabia