دیوان عالی آمریکا، آخرین اعتراض ترامپ به نتیجه انتخابات را هم رد کرد

اکثریت قضات عالی جمهوری‌خواه‌اند و سه تن از آن‌ها را خود منصوب کرده است

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده آمریکا- SAUL LOEB / AFP

دیوان عالی آخرین چالش باقی‌مانده رئیس جمهوری سابق، دونالد ترامپ، از انتخابات ۲۰۲۰ را در پی دروغگویی او درباره نتایج انتخابات سراسری و درخواستش از ایالات برای ابطال هزاران برگه رأی به دلیل ادعای کذب تقلب، ملغی اعلام کرد.

این دادگاه بدون ارائه توضیح، درخواست تجدیدنظر آقای ترامپ را که هزاران رأی افراد غایب در ایالت ویسکانسین را به چالش کشیده بود ، رد کرد. ویسکانسین یکی از ایالات مورد رقابت شدید بود و رئیس جمهوری سابق آن را با بیش از ۲۰ هزار رأی باخت.

این آخرین مورد از سه درخواستی بود که در اواخر ریاست جمهوری او به دیوان عالی تسلیم شده بود و قضات این دیوان از رسیدگی به آن خودداری کردند.

این دادگاه در هفته گذشته دو درخواست دیگر آقای ترامپ را نیز کنار گذاشت؛ شامل چالشی دیگر در ایالت ویسکانسین و نیز موردی در پیوند با رأی‌گیری در ایالت پنسیلوانیا، ایالت مهم دیگری که او درجا نیز بازنده انتخابات شد. دادگاه‌هایی پایین‌تر نیز پیش‌تر در این سه پرونده علیه آقای ترامپ رأی داده بودند.

پیش از این نیز معلوم بود که دیوان عالی کشور، که شامل سه قاضی منصوب آقای ترامپ است، هیچ نیتی برای دخالت در این پرونده‌ها و سایر مواردی که توسط متحدان رئیس جمهوری سابق عنوان شده بود، ندارد، چرا که پیش از تایید پیروزی آقای بایدن توسط کنگره در ۶ ژانویه به آنها رسیدگی نکرد.

تایید رسمی نتایج انتخابات توسط اوباش طرفدار ترامپ که به کنگره حمله کردند، مختل شد و به درگیری آنان با پلیس و نیروهای امنیتی انجامید که هدف از آن ظاهرا تلاش برای جلوگیری از کنگره در تایید شکست رئیس جمهوری سابق در انتخابات بود.

در پرونده ویسکانسین، آقای ترامپ شکایت خود را دو روز پس از آن که این ایالت نتایج انتخابات خود را تایید کرد، به دادگاه تسلیم کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او چندین سیاست انتخاباتی ویسکانسین را به چالش کشید؛ از جمله استفاده از جعبه‌های رأی برای آرای غیابی که در واکنش به شیوع بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ تعبیه شده بودند.

هم یک قاضی فدرال و هم قاضی حوزه هفتم تجدیدنظر مستقر در شیکاگو این ادعاها را رد کردند و توضیح دادند که آقای ترامپ بیش از حد صبر کرده تا شکایت خود را تسلیم کند.

دادگاه‌های سراسر کشور پرونده‌هایی را که از سوی آقای ترامپ و متحدانش ارائه شده بود، رد کردند و گه‌گاه پاسخ‌هایی جالب به آن دادند. یک قاضی هنگام رد کردن  درخواست آقای ترامپ در ایالت پنسیلوانیا در ماه نوامبر، گفت: «این ادعا مانند هیولای فرانکنشتاین نصفه و نیمه سر هم شده است.»

آقای ترامپ همواره ادعاهایی کذب درباره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشته است و به ادعای خود مبنی بر آن که این گویا انتخابات با وقوع تقلب گسترده و بی‌نظمی از او دزدیده شده است، ادامه می‌دهد. جمهوری‌خواهان نیز اکنون با اتکا به این ادعاهای بی‌اساس، در حال تلاش برای اعمال محدودیت‌هایی جدید بر رأی‌گیری در ایالات متعددی هستند.

دیوان عالی روز دوشنبه پرونده مرتبط به انتخابات دیگری را که توسط لین وود، متحد آقای ترامپ، ارائه شده بود، نیز رد کرد. آن شکایت از قضات این دادگاه می‌خواست که تایید نتایج انتخابات دور دوم سنا در ایالت جورجیا در ۵ ژانویه را مسدود کند. دیوان عالی به هیچ یک از پرونده‌های مذکور وارد نشد و دموکرات‌ها برنده هر دو کرسی این ایالت شدند که کنترلی حداقلی برای آنان در مجلس سنا فراهم آورد.

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent