خبرها از زاویه دید زنان؛ پرونده ویژه «الشرق‌الاوسط» 

این روزنامه و رسانه‌‌های مرتبط با آن، به‌مناسبت «روز جهانی زن» پوشش ویژه‌ای را ترتیب داده‌اند

جمانا راشد الراشد، مدیر اجرایی گروه سعودی پژوهش و بازاریابی- تصویر از شرق الاوسط

«الشرق الاوسط»، یکی از قدیمی‌ترین و پرنفوذترین روزنامه‌ها در منطقه خاورمیانه، اعلام کرده که امسال برای «نخستین‌بار در منطقه»  پوشش ویژه‌ای را به‌مناسبت «روز جهانی زن» برای بزرگداشت زنان جهان عرب ازجمله روزنامه‌نگاران، مدیران، زنان تاجر، دانشمندان، ورزشکاران و هنرمندان در نظر گرفته است.

به گزارش شرق الاوسط، در روز هشتم مارس (۱۸ اسفندماه)، به‌مناسبت «روز جهانی زن»، گروهی از روزنامه‌نگاران و چهره‌های رسانه‌ای زن بر امور تحریریه این روزنامه نظارت می‌کنند و مطالبی شامل گفت‌وگوها، مقالات، خبرها، گزارش‌های تحقیقی و پوشش‌های ویژه رسانه‌ای را در این روز برای «الشرق‌ الاوسط» تهیه می‌کنند. 

علاوه‌بر این، مجموعه‌ای از برنامه‌ها با عنوان «از زنان برای همگان» تهیه شده است که ازطریق رسانه‌ای وابسته به «گروه سعودی پژوهش و بازاریابی» پوشش داده می‌شود، ازجمله: «الشرق الاوسط»، روزنامه بین‌المللی عربی؛ «عرب نیوز»، روزنامه انگلیسی؛ «سیدتی» (بانوی من) و «هیَ» (او/ آن زن)، دو مجله زنان عربی؛ بخش خبری «الشرق» با سرویس خبری چندرسانه‌ای. 

شرق‌الاوسط می‌نویسد: «این برنامه‌ها مطابق با «چشم‌انداز پادشاهی ۲۰۳۰» و در چارچوب اهداف توسعه پایدار و اهمیت مشارکت فعال و مؤثر زنان در زندگی عمومی تهیه شده است. آن‌ها همچنین بیانگر میزان تعهد «گروه سعودی پژوهش و بازاریابی» به مسائل زنان و اهمیت توانمندسازی و حمایت آنان و مشارکتشان در عربستان سعودی و کل جهان عرب است.»

جُمانا راشد الراشد، مدیر اجرایی «گروه سعودی پژوهش و بازاریابی» در این زمینه به شرق الاوسط گفت: «جهان عرب به‌طور کلی و پادشاهی عربستان سعودی به‌طور خاص، سرشار از داستان‌های الهام‌بخش زنانه و ابتکارات خلاقانه‌ای است که بیانگر نقش اساسی زنان در زندگی روزمره و جوامع ماست، چه در حوزه اجتماعی، چه در بخش تجارت و امور مالی و بخش‌های آموزشی و بهداشتی... و چه در دیگر حوزه‌های مختلف کار، تولید و رهبری.»

او افزود: «ما امسال [روز جهانی زن] را از طریق بسترهای مختلف رسانه‌ای این گروه جشن می‌گیریم، همراه با زنان خلاق در زمینه‌ها و رشته‌های مختلف و همچنین همکاران رسانه‌ای زن که صلاحیت برعهده گرفتن جایگاه‌های اجرایی، اداری و عملکردی متنوع و مختلف را در این مجموعه دارند. به موازات این، ما از آنچه که زنان عرب ارائه داده‌اند و نقش‌های مهمی که در گذشته، حال و آینده کشورها و جوامع ما بازی کرده‌اند و می‌کنند، قدردانی می‌کنیم.»

جمانا راشد در پایان گفت: «ما خوشحال و مفتخریم که با چشم‌انداز رهبری بصیر و جوان در پادشاهی عربستان سعودی، تعهد و حمایت قاطع از زنان و مسائل آنان را شاهدیم. زنان سعودی امروز بیش از هر زمان دیگری به بخشی جدایی‌ناپذیر از معادله رشد، شکوفایی، توسعه، نوزایی و رهبری تبدیل شده‌اند که کشور ما در همه سطوح و زمینه‌ها شاهد آن است. ما نیز در این مجموعه کاملا آماده‌ایم تا نقش خود را در این زمینه ایفا کنیم.»

شرق الاوسط در گزارش خود تأکید کرده است که «گروه سعودی پژوهش و بازاریابی» با «به‌کارگیری زنان شایسته و دادن فرصت‌هایی برای پیشرفت به آنان»، توجه ویژه‌ای به «توانمندسازی زنان» دارد و در نتیجه، برای به‌عهده گرفتن نقش‌های اجرایی، اداری و عملکردی در بسیاری از شرکت‌ها، ادارات و بخش‌های وابسته به این گروه با اتکا بر زنان، «اولویت اصلی به زنان شایسته سعودی داده شده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرق الاوسط نوشته است که «گروه سعودی پژوهش و بازاریابی» چه به مناسبت روز زن و چه در روزهای دیگر سال، از طریق بسترهای رسانه‌ای خود، به بسیاری از موضوع‌ها و مسائل مورد علاقه زنان و مربوط به امور آن‌ها می‌پردازد. در ادامه این گزارش آمده است: «این مجموعه همچنین نقش دولت‌ها و بخش خصوصی را در دستیابی به عدالت برای زنان در حوزه‌های مختلف برجسته می‌کند، ازجمله در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها و در امور عمومی، در بخش تجارت و امور مالی، کارآفرینی در شرکت‌های کوچک و متوسط، واحدهای تجاری تحت مالکیت یا اداره زنان، همچنین در بخش درمانی به‌عنوان پزشک، پرستار و در حوزه مراقبت‌های بهداشتی، زنان فعال در بخش فرهنگ و هنر و نیز زنان در دنیای زیبایی، تجملات، مد، طراحی و بسیاری امور دیگر.»

 

روز جهانی زن سال ۲۰۲۱ در رسانه‌‌های «گروه سعودی پژوهش و بازاریابی» 

«الشرق الاوسط» 

تیم کاملی از زنان روزنامه‌نگار و چهره‌های رسانه‌ای بر امور تحریریه نظارت می‌کنند و مطالب روزنامه الشرق الاوسط را در روز زن آماده می‌کنند. علاوه‌بر این، روزنامه مقالات، گفت‌وگوها و داستان‌های الهام‌بخش متعددی را منتشر می‌کند که بر نمادهای زنانه در حوزه‌ها و تجربه‌های مختلف نور می‌تاباند. 

بخش خبری «الشرق» 

بخش خبری «الشرق» در طول روز هشتم مارس، در صفحه وب‌سایت،برنامه‌ها، نوشته‌ها و بسترهای مختلف چندرسانه‌ای خود، بر خبرنگاران و روزنامه‌نگاران زن برجسته‌ای متمرکز می‌شود که با وجود رویارویی با مشکلات فراوان، تلاش می‌کنند تا خبرها را به مخاطبان در تمام بخش‌های منطقه و جهان برسانند. «الشرق» همچنین در گفت‌وگوهای متعددی با زنان پیشگام در حوزه‌های تخصصی مختلف، ضمن تجلیل از دستاوردهای آنان، ابعاد چالش‌های پیش روی این زنان در آینده را نیز بررسی کرده است. 

«الشرق» صفحه ویژه‌ای را به همین مناسبت در وب‌سایت خود را‌ه‌اندازی کرده است.

«عرب نیوز»

این رسانه نیز پوشش ویژه‌ای به این مناسبت ترتیب داده که شامل گفت‌وگوها، داستان‌ها و یادداشت‌هایی با محوریت موضوع زن است.

مجله‌های «سیدتی» (بانوی من) و «هیَ» (او/ آن زن) و نسخه‌های دیجیتال آن‌ها

این دو مجله برجسته در منطقه در طول سال و ازجمله در «روز جهانی زن» با پوشش ویژه و گفت‌وگوها و عنوان‌های ویژه به زنان عرب می‌پردازند.

«سیدتی» و نسخه آنلاینش طیف گسترده‌ای از گفت‌وگوها، پوشش‌های خبری، عنوان‌ها و موضوع‌های مربوط به زنان و موفقیت‌های آن‌ها و داستان‌های الهام‌بخش مرتبط با آنان را منتشر می‌کند. این مطالب همچنین به زنان صاحب برندهای معروف، زنان خلاق و برخی دیگر از «مدیران نوآور» برجسته‌ترین برندهای تجاری در دنیای مد و جواهرات در سراسر جهان می‌پردازند. 

از دیگر عنوان‌های پوشش ویژه این مجله می‌توان به سینما از نگاه هشت زن عرب کارگردان و تهیه‌کننده سینما و زنان جوان سعودی و عرب درحوزه‌های فناوری، فرهنگ، طراحی، ورزش و تناسب اندام، مد و لباس، زیبایی و سبک زندگی مدرن در زمینه‌های مختلف اشاره کرد. علاوه‌بر این، به یک زوج سعودی می‌پردازد که با گروهی متشکل از ۱۲۰ بازیکن زن، یک تیم فوتبال زنان ایجاد کرده‌اند. موضوع‌های گوناگون مرتبط با مادر و کودک نیز از نظر این مجله دور نمانده است.

مجله «هیَ» نیز ضمن برجسته‌کردن مهم‌ترین اختراع‌ها و نوآوری‌های زنان در جهان، در «روز جهانی زن» به نمادهای شاخص حوزه مد و طراحی لباس بین‌المللی می‌پردازد. علاوه‌بر این، نسخه دیجیتالی این مجله نیز در بخش‌های مختلف خود، ازجمله مُد، زیبایی، جواهرات، سلامتی، تغذیه، دکوراسیون، سفر، امور مربوط به عروسی و لباس عروس و سایر مسائل متفرقه، تعداد زیادی مقالات و قصه‌های مربوط به زنان منتشر می‌کند.

بیشتر از فرهنگ و هنر