نامه هشدار‌آمیز وزیر خارجه آمریکا به اشرف غنی

آنتونی بلینکن از اشرف غنی خواسته است خلیلزاد را در اجرای طرح صلحش همراهی کند

وزیر خارجه آمریکا در نامه هشدارآمیزی به رئیس جمهور افغانستان گفته است که در اجرای روند صلح همکاری سازنده‌ای کند - ANDREW CABALLERO-REYNOLDS / POOL / AFP

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در نامه‌ای خطاب به اشرف غنی هشدار داده است که برای نهایی کردن توافقنامه صلح در هفته‌های آینده، «همکاری سازنده» داشته باشد.

این نامه را آقای خلیلزاد هفته پیش به اشرف غنی و عبدالله عبدالله در کابل تحویل داد. نسخه‌ای از این نامه در اختیار طلوع‌نیوز قرار گرفته است.

آقای بلینکن در این نامه نوشته است: «من امروز می‌نویسم که شما را در جریان موضع آمریکا، مسیر فوری پیش رو و رهبری فوری که در هفته‌های آینده رئیس‌جمهوری بایدن و من از شما تقاضا داریم، قرار دهم. هرچند تاکنون روند بازنگری خود را تکمیل نکرده‌ایم، اما نتیجه مقدماتی که حاصل کرده‌ایم این است که بهترین راه برای پیشبرد اهداف مشترک مان این است که هرچه در توان داریم در راستای تسریع گفتگوهای صلح و کشاندن جناح‌ها به تعهداتشان، انجام دهیم.»

او نوشته: «ما برای حرکت سریع و بنیادی به سوی توافقنامه صلح و آتش‌بس دائم و جامع، فورا تلاش دیپلماتیک رده بالا با حضور تمام طرف‌ها، کشورهای منطقه و سازمان ملل متحد را شروع می کنیم. این تلاش چند عنصر خواهد داشت.»

وزیر خارجه آمریکا سپس این عناصر را در نامه توضیح داده است: «ابتدا قصد داریم از سازمان ملل متحد درخواست کنیم که نشستی را در سطح وزیران خارجه و نمایندگان روسیه، چین، پاکستان، ایران، هند و ایالات متحده آمریکا برگزار کند تا رویکرد واحدی در قبال حمایت از صلح در افغانستان مورد بحث قرار گیرد.»

در این نامه همچنان آمده است که آقای بلینکن از زلمی خلیلزاد خواسته است که طرح‌های مکتوب خود را برای رسیدن به توافق سیاسی و آتش‌بس با رئیس‌جمهوری افغانستان و طالبان در میان بگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این طرح، ایجاد حکومت مشترک با طالبان و حفظ دستاوردها و برگزاری انتخابات پس از یک دوره انتقالی مطرح شده است.

آقای بلینکن همچنان افزوده است که از دولت ترکیه خواهد خواست که در هفته‌های آینده نشستی را در سطح بالا بین دو طرف طالبان و نظام جمهوریت برگزار کند تا توافقنامه صلح را نهایی کنند. او از اشرف غنی و یا نمایندگانش خواسته است که در این نشست شرکت کنند.

وزیر خارجه آمریکا همچنان پیشنهاد داده است که ابتدا طرح آتش‌بس ۹۰ روزه اجرا شود تا مانع از آغاز حملات بهاری طالبان شود و طی این مدت تلاش‌های صلح نیز به جایی برسد.

او بار دیگر از اشرف غنی خواسته است که با زلمی خلیلزاد در این زمینه همکاری کند.

او همچنان به رئیس‌جمهوری غنی توضیح داده است که آمریکا از هیچ گزینه‌ای دریغ نمی‌کند و روند خروج کامل نیروها را تا اول ماه مه همچنان در دست بررسی دارد. او به اشرف غنی گفته است که حتی با وجود ادامه حمایت‌های مالی آمریکا از نیروهای امنیتی افغانستان نگران است که اوضاع امنیتی رو به وخامت بگذارد و طالبان مناطق بیشتری را به سرعت تصرف کنند.

او در پایان این نامه نوشته است: «من این وضعیت را برای شما واضح ساختم تا شما فوریت لحن در مورد کار جمعی را که در این نامه بیان شد درک کنید.»  

بیشتر از جهان