حراج اولین توییت مالک توییتر، پیشنهاد ۶۰۰ هزار دلاری

«فقط یک نسخه امضا شده منحصر به فرد از توییت وجود دارد که می‌توانید آن را برای همیشه مال خود کنید»

جک دورسی، بنیانگذار و مدیرعامل توییتر-- REUTERS/Anushree Fadnavis

جک دورسی، مدیر توییتر، اولین توییتی که در این رسانه اجتماعی پست شد را می‌فروشد و پیشنهادهای خرید در حال حاضر به ۶۰۰ هزار دلار رسیده است.

این توییت معروف ماه مارس ۲۰۰۶ آقای دورسی که نوشت: «دارم توییترم را تنظیم می‌کنم»، به مانند یک امضای یگانه دیجیتال در وب‌سایتی برای فروش توییت‌ها، به عنوان رمزهای غیرقابل معاوضه (NFT)، عرضه شده است.

شامگاه جمعه، چند دقیقه پس از آن که یکی از بنیانگذاران توییتر، توییتی را با ارائه آدرس اینترنتی در صفحه فروش موسوم به «قیمتی‌های چندسنتی» قرار داد، پیشنهاد خرید آن تا ۸۸ هزار و ۸۸۸ دلار بالا رفت.

وجود پیشنهادهای قدیمی برای این توییت نشان می‌دهد که در ماه دسامبر به فروش گذاشته شده، اما حالا پس از آن که آقای دورسی روز جمعه درباره آن توییت کرد، مورد توجه بیشتر قرار گرفته است.

رمزهای غیرقابل معارضه ، فایل‌های دیجیتالی هستند که به عنوان امضاهای دیجیتال، کاربرد دارند و تایید می‌کنند چه کسی مالک عکس‌ها، ویدیوها و دیگر رسانه‌های آنلاین است.

توییت ۱۵ ساله آقای دورسی یکی از معروفترین توییت‌های این پلتفرم است و می‌تواند پیشنهاددهندگان را به پرداخت قیمت بالایی برای این یادگاری دیجیتال، جذب کند.

بالاترین پیشنهاد برای این توییت تا ساعت دو بعدازظهر شنبه به وقت گرینویچ، ۶۰۰ هزار دلار بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وب‌سایت «قیمتی‌ها»‌ که سه ماه پیش تاسیس شد، خرید توییت را با خرید یک کارت بیسبال امضا‌ شده، مقایسه کرده است. این وب‌سایت می‌گوید: «فقط یک نسخه امضا شده منحصر به فرد از توییت وجود دارد و در صورت توافق سازنده آن برای فروش، می‌توانید آن را برای همیشه مال خود کنید.»

به گفته وب‌سایت قیمتی‌ها، یک خریدار توییت، مجوزی رمزنگاری شده، دیجیتال و امضا شده‌ دریافت می‌کند که فراداده‌های توییت اصلی را نیز شامل می‌شود. این توییت همچنان در توییتر در دسترس خواهد بود.

۹۵ درصد قیمت توییت‌های فروخته ‌شده در وب‌سایت «قیمتی‌ها»‌ به نویسنده اصلی توییت می‌رسد و پنج درصد از آن به وب‌سایت تعلق می‌گیرد.

فروش اولین توییت دورسی، در پی اعلام ماه گذشته و بر اساس طرحی به نام ‌«سوپرفالوئر» است که در چارچوب آن، توییتر به کاربران اجازه می‌دهد برای دسترسی به محتوای اختصاصی، پول پرداخت کنند.

این امکان به افراد اجازه می‌دهد تا پست‌های خود را در پس یک دیواره موکول به پرداخت، قفل کنند؛ به این معنی که تنها کاربرانی که پول می‌دهند، یعنی «سوپرفالوئرها»‌ می‌توانند آن‌ها را ببینند.

© The Independent

بیشتر از جهان