نیروی کار ارزان قیمت؛ توصیف رئیس سازمان زندان‌های ایران از محبوسان 

حاج‌محمدی به بخش خصوصی توصیه کرد از زندانیان به عنوان نیروی کار ارزان بهره بگیرد

محمدمهدی حاج‌محمدی،‌ رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور- خبرگزاری میزان

محمدمهدی حاج‌محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور، محبوسان در زندان‌های ایران را نیروهای «ارزان قیمت» کار می‌داند که اگر بخش خصوصی از آنها بهره بگیرد، «بردی» را نصیب خود و زندانیان می‌کند. 

این سخنان رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور و نگاه او به محبوسان در زندان‌های ایران که گویای نگاه مقامات قضایی در جمهوری اسلامی ایران ا‌ست، واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی برانگیخته است. 

سخنان رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور درباره شهروندان محبوس و توصیف آنان به عنوان «نیروی ارزان کار»، مصداق دقیق هتک کرامت و احترام انسان‌هایی‌ست که به هردلیل در زندان گرفتار شده‌اند؛ افرادی که بسیاری از آنها به دلیل دادرسی ناعادلانه پرونده با احکام بلندمدت حبس روبه‌رو شده‌اند و بسیاری دیگر نیز صرفا به دلیل وضعیت سخت معیشتی و مسایل مالی ناچار به تحمل زندان هستند.  

پیش‌تر، مدیرعامل بنیاد تعاون زندان‌های کشور درباره کار و دستمزد  زندانیان گفته بود که بخشی از دستمزد زندانیان در حال حاضر بین ۵۰ تا ۶۰ درصد رقم مصوب شورای عالی کار در نظر گرفته می‌شود. 

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور نیز با اشاره به سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خطاب به مسئولان زندان‌های کشور گفته است که «کار شما در زندان طبابت است.» این مقام مسئول ادعا کرده است که بر اساس این گفته علی خامنه‌ای، « زندان می‌تواند مرکز درمان، اصلاح و تربیت باشد و نقش زندانبانان، پرستاری است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به تصویر کشیدن چهره «تربیتی و درمانی» زندان‌های کشور از سوی رئیس سازمان مربوطه، با واقعیت موجود در زندان‌های ایران اما هیچ هم‌خوانی ندارد. در هفته‌های گذشته ماجرای مرگ بهنام محجوبی در بیمارستان لقمان در اثر نبودِ درمان مناسب در زندان، موجی از واکنش‌ها را به رفتار مقامات زندان‌های ایران با محبوسان به دنبال داشت. 

محمدمهدی حاج‌محمدی که عضو شورای عالی قوه قضائیه نیز هست، با بیان این که «ما مجری دستورات و نسخه‌های اطبا و قضاتی هستیم که زندان را تجویز می‌کنند»، ادعا کرده است: «محلی که مریض بستری می‌شود مهم بوده و با توجه به این که در مرکز درمانی نمی‌توان برای همه بیماران یک نسخه واحد پیچید، در زندان نیز نیاز است تا طبقه‌بندی و جداسازی زندانیان انجام شود.»

این مقام قضایی کشور درحالی مدعی رسیدگی به وضعیت زندان‌های کشور است که در دوران همه‌گیری کرونا، گزارش‌های زیادی از شرایط بد بهداشتی زندان‌های کشور و شیوع گسترده ویروس در میان زندانیان بسیاری از شهرهای ایران منتشر شد. 

در مردادماه امسال سازمان عفو بین‌الملل اسنادی را منتشر کرد که براساس آن، زندان‌های ایران به شکلی فاجعه‌بار فاقد تجهیزات لازم برای مقابله با شیوع کرونا هستند.

این سازمان حقوق بشری تصویر چهار نامه از مقامات سازمان زندان‌های ایران خطاب به وزارت بهداشت را منتشر کرد که در آن‌ها نسبت به «کمبود شدید تجهیزات حفاظتی شخصی، مواد ضدعفونی کننده و تجهیزات و لوازم پزشکی کلیدی» هشدار داده‌ شده بود. 

در بیانیه سازمان عفو بین‌الملل آمده بود: «وزارت بهداشت این درخواست‌ها را بی‌پاسخ گذاشته است و زندان‌های ایران همچنان در مقابل شیوع بیماری‌های واگیردار به شکلی فاجعه‌بار فاقد تجهیزات لازم هستند.»