اشرف غنی: انتخابات زودهنگام آری؛ حکومت موقت نه

آمریکا طرح دولت مشترک را برای توافق با طالبان پیشنهاد کرده است

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان می‌گوید برای رسیدن به صلح، آماده برگزاری انتخابات زودهنگام و سراسری است.

او در آغاز سال سوم دوره هفدهم شورای ملی افغانستان گفت: «ما آماده هستیم که در مورد انتخابات زودهنگام و سراسری زیر نظر جامعه جهانی بحث کنیم. حتی روی تاریخ انتخاب هم بحث کنیم.»

اما آقای غنی که طرح آمریکا برای صلح را دریافت کرده است، هر نوع پیشنهاد دیگر برای انتقال قدرت را به شدت رد کرد.

براساس گزارش‌ها زلمی خلیلزاد، فرستاده ویژه‌ آمریکا برای آشتی افغانستان، طرح صلحی را به رهبران این کشور پیشنهاد کرده است که بر مبنای آن، «دولت موقت صلح» به‌طور اشتراکی با طالبان تشکیل خواهد شد. آقای خلیلزاد که برای مذاکره با طالبان به دوحه رفته است، منتظر اعلام موضع اشرف غنی و عبدالله عبدالله است.

آقای غنی در نخستین موضع‌گیری پس از ارائه طرح جدید صلح گفت: «فرصتی که امروز برای رسیدن به صلح به دست آمده است در ۴۲ سال گذشته بی‌نظیر است. اما انتقال قدرت، از راه انتخابات برای ما یک اصل غیرقابل معامله است. هر نهادی می‌تواند برای عبور از بحران طرح‌هایی روی کاغذ بنویسد. از این کاغذها در گذشته بسیار نوشته شده است. اما وثیقه ملی ما قانون اساسی است.»

او افزود: « تاکید من بر حفظ نظام برای این است که از خطرات پس از صلح جلوگیری کنم. من به عنوان رئیس‌جمهوری از هیچ تلاشی برای گذار افغانستان از این راه پر پیچ و خم دریغ نمی‌کنم. واضح است که گذشتن از این راه و از این مشکلات در نتیجه هماهنگی و کنار هم بودن میسر خواهد شد.»

آمریکا و طالبان هنوز واکنشی به اظهارات اشرف غنی نشان نداده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او بار دیگر خطاب به طالبان گفت که از شعار دست بکشند و در عمل ثابت سازند که به دنبال صلح هستند.

آقای غنی به نقش پاکستان نیز اشاره کرد و گفت پیامش به اسلام‌آباد این است کاری کند که افغانستان به صلح واقعی برسد.

او گفت: «بیایید مانند دو کشور مستقل با هم گفتگو کنیم و رابطه داشته باشیم.»

در مورد حکومتداری، نیز رئيس‌جمهوری افغانستان گفت: «صلح، هدف ماست، اما دولتداری موثر مسئولیت ماست.»

سال سوم پارلمان افغانستان در حالی شروع می شود که چند وزیر کابینه نتوانسته‌اند رای اعتماد مجلس را کسب کننند ولی با این همه، همچنان به عنوان سرپرست کارشان را ادامه می‌دهند.

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان در مراسم افتتاح سال سوم کار دوره هفدهم مجلس، از اشرف غنی خواست که به رهبری دولت با فرهنگ سرپرستی خاتمه دهد و وزیران جدید را برای معرفی به وزارت‌خانه‌هایی که توسط سرپرست‌ها اداره می‌شوند، معرفی کند.