ابرکامپیوتر ژاپنی: ماسک دوتایی تفاوتی در جلوگیری از سرایت ویروس ایجاد نمی‌کند

دو ماسک روی هم، لایه‌ای از هوا بین آنها پدید می آورد و باعث نشت ذرات مسری از لبه‌های ماسک می‌شود

ماسک جراحی که از مواد نبافته درست شده وقتی به طور مناسب پیرامون بینی و صورت فرد استفاده شد، در مسدود کردن ذرات ویروس ۸۵ درصد کارآمد بود- Kazuhiro NOGI / AFP

شبیه‌سازی یک ابرکامپیوتر ژاپنی نشان داد زدن دو ماسک صورت در مقایسه با استفاده مناسب از یک ماسک، تاثیر محدودی در جلوگیری از سرایت ویروس دارد.

این یافته با توصیه اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده در تضاد است که گفته برای کاهش خطر ابتلای افراد به ویروس کرونا زدن دو ماسک بهتر از یک ماسک است.

بنا بر پژوهشی که از سوی موسسه عظیم تحقیقاتی رایکن و دانشگاه کوبی در روز پنجشنبه منتشر شد، محققان از ابرکامپیوتر فوگاکو استفاده کردند تا روند سرایت ذرات ویروس در افرادی که ماسک‌هایی متفاوت یا چند ماسک به صورت داشتند را شبیه‌سازی نمایند. 

یک ماسک جراحی که از مواد نبافته درست شده وقتی به طور مناسب پیرامون بینی و صورت فرد استفاده شد، در مسدود کردن ذرات ویروس ۸۵ درصد کارآمد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما اضافه کردن ماسک پلی اورتانی دیگری به روی آن، کارآمدی آن را تنها به ۸۹ درصد رساند.

زدن دو ماسک نبافته روی هم مفید نیست چرا که لایه‌ای مقاومتی از هوا بین آن‌ها ایجاد شده و باعث نشت ذرات مسری از لبه‌های ماسک می‌شود.

پژوهشگران به رهبری ماکوتو سوبوکورا، نوشتند: «عملکرد دو ماسک روی هم اصلا کارآمد و معنادار نیست.»

این پژوهش نشان داد ماسک‌های حرفه‌ای ان۹۵ بهترین وسیله در محافظت علیه ابتلا هستند و بعد از آن‌ها ماسک‌های نبافته، ماسک‌ها پارچه‌ای و در نهایت ماسک‌های پلی اورتانی قرار دارند.

تیم تحقیقاتی رایکن پیشتر از ابرکامپیوتر فوگاکو بهره جسته بود تا تاثیر رطوبت بر سرایت این بیماری را شبیه‌سازی کند تا خطر ابتلا به بیماری را در قطارها، محل کار و سایر محیط‌ها بررسی نماید.

با پیشرفت بیماری عالم‌گیر کووید-۱۹ دانشمندان همعقیده اند که این ویروس از طریق هوا منتقل می شود و ماسک‌ها در جلوگیری از سرایت بیماری کارآمد هستند.

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent

بیشتر از جهان