مسمومیت منتقد پوتین و رهبر اپوزیسیون روسیه

KIRILL KUDRYAVTSEV / AFP

آلکسی ناوالنی برجسته ترین رهبر اپوزیسیون روسیه، طبق گفته وکیلش اولگا میهایلوا در زندان بوسیله " ماده شیمیایی ناشناخته ای" مسموم شده است.

دکتر وی بیان کرد: منتقد کرملین روز دوشنبه از بیمارستان مرخص و تحت مراقبت نگهبانان به زندان برگردانده شد.

آقای ناوالنی زمانیکه برای پیوستن به تظاهراتی با درخواست انتخابات سالم و عادلانه منزلش را در روز چهارشنبه در مسکو ترک کرد، دستگیر شد.

یک قاضی او را به ۳۰ روز حبس محکوم کرد. بعد از ۳ روز، او بعلتی که واکنش شدید حساسیتی گفته شده، بیمار و به بیمارستان انتقال داده شد.

متحدین این رهبر اپوزیسیون معتقدند، اجازه ندادن به دکتر آقای ناوالنی برای معاینه او در بیمارستان، عملی بسیار شک برانگیز است.

دکتر آناستازیا واسیلیوا کسی که برای سالها پزشک آقای ناوالنی بوده است، دوشنبه صبح در رسانه های اجتماعی اینگونه نوشت که بیمارش علایم آشکار مسمومیت بوسیله ماده شیمیایی ناشناخته ای را نشان می داده است، اما پرسنل درمانی مستقر هیچ نمونه ای را برای آزمایشات خون مورد نیاز، ارسال نکرده اند.

بعدا دکتر به رسانه های روسی اعلام کرد که موفق به تهیه نمونه ها و تی شرتی برای ارسال به آزمایشگاه شده است.

او گفت: «ما بررسی های مستقلی انجام خواهیم داد، شاید نمونه ها را حتی به اروپا ارسال کنیم».

در روز یکشنبه لئونید ولکوف، رئیس ستاد آقای ناوالنی گفت هیچ علایم آشکاری از "توطئه" وجو نداشت. او فاش کرد که شخصا بعد از سپری کردن مدت کوتاهی در همان سلول، بیمار شده است، به گفته او استانداردهای بهداشتی به درستی در آنجا رعایت نمی شود.

متحدان می گویند اگر ماده سمی که منجر به مسمومیت آقای ناوالنی شده هنوز در سلولش موجود باشد، ممکن است سلامتی آقای ناوالنی مجددا به مخاطره بیافتد.

در اعتراضات روز شنبه که یکی از بزرگترین اعتراضات در ۷ سال گذشته مسکو بوده، تقریبا ۱۴۰۰ نفر بازداشت شدند. کرملین اشتیاقش برای فشار آوردن بر روی اپوزیسیون را اندکی پنهان کرده بود. یورشهای شبانه ای به اغلب کاندیداهای حذف شده اعمال شده و به آنها با تهدید به تحقیقات جنایی هشدار داده شد.

با باقی ماندن ده ها نفر از معترضان در بازداشت و درخواست گردهمایی مجدد اپوزیسیون در آخر هفته، تنش ها در روز دوشنبه در مسکو همچنان باقی ماند.

آقای ناوالنی خودش دفعات متعددی به دلیل تخلف های بیهوده از قوانین اعتراض بحث برانگیز، هفتم هر ماه را در بازداشت پلیس بسر برده است.

او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در مقابل پوتین در سال ۲۰۱۸ منع شده بود.

© The Independent

بیشتر از جهان