روابط دیپلماتیک افغانستان و ترکیه صد ساله شد  

افغانستان ترکیه را دوست تمام فصل خود می‌داند

مقام‌های افغان و دیپلمات‌های ترکیه صدسالگی روابط خود را در سفارت ترکیه در کابل جشن گرفتند  - وزارت خارجه افغانستان

روز دوشنبه، ۱۱ اسفند، سفارت ترکیه در کابل، صدمین سالگی روابط دیپلماتیک میان افغانستان و ترکیه را طی محفل باشکوهی با شرکت حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان، وزرای کابینه، نمایندگان مجلس شورای ملی، این کشور و سفرا و دیپلمات‌های خارجی مقیم کابل تجلیل کرد. 

محمد حنیف اتمر، وزیر خارجه افغانستان که در این محفل حضور داشت از حمایت دوامدار و همه جانبه آنکارا از روند صلح افغانستان یادآوری نموده تشکر کرد و گفت: «افغانستان و ترکیه مشترکات فرهنگی، دینی و عرفانی دارد و حضور مولانای بزرگ، در آن کشور نماد درخشانی از پیوندهای معنوی میان مردمان افغانستان و ترکیه است.» 

آقای اتمر، افزود: «حضور افغان‌های داوطلب در جنگ جهانی اول تحت فرماندهی محمد بیک افغانی، برای دفع حملات دشمن در چنق‌قلعه و فرستادن سه‌صدهزار سکه طلا از جانب مردم افغانستان به برادران ترکی‌شان در زمان امان‌الله خان نیز نشان‌دهنده روابط عمیق و دوستی میان دو کشور است و اکنون نیز همکاری‌های دوامدار میان کابل و آنکارا نمادی از همدلی و هم‌سویی میان دولت‌ها و مردمان دو کشور نیز است.» 

چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که در این محفل (صدمین سالگی روابط دیپلماتیک میان افغانستان و ترکیه)، از طریق مجازی شرکت کرده بود گفت: «دولت و مردم افغانستان در شرایط سخت و دشوار و در زمان جنگ استقلال ترکیه در کنار برادران ترکی خویش ایستادند و افغانستان از جمله کشورهایی بود که مجلس ملت کبیر ترکیه را به رسمیت شناخت.» 

آقای اوغلو، در ادامه سخنرانی‌اش از همکاری‌های آنکارا با دولت افغانستان و حمایت این کشور از مذاکرات صلح بین‌افغانی که منجر به ختم جنگ، پایان خشونت‌ها و ایجاد صلح پایدار گردد نیز اطمینان داد. 

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی این کشور نیز صد سالگی روابط میان افغانستان و ترکیه را تبریک گفت و نوشت: «دو کشور یک قرن پیش با تکیه بر اشتراکات گسترده فرهنگی، تمدنی، اجتماعی، و دینی روابط رسمی دیپلماتیک خویش را بنا نهادند و در این مدت به عنوان دو کشور برادر و همسو دوشادوش هم در مجامع بین‌المللی حضور داشتند. افغانستان و ترکیه پیوندهای محکم و تمدنی دارند که مولانا جلال‌الدین محمد بلخی، شاعر و فیلسوف نام‌آور منطقه، میراث مشترک دو کشور است.» 

آقای عبدالله، در ادامه نوشت: «مردم ترکیه در روزهای سخت در کنار مردم افغانستان قرار داشتند و در بازسازی و نوسازی افغانستان نیز سهم ارزنده را بازی کردند. از همکاری‌های ترکیه در تمام زمینه‌های تشکری می‌کنیم و باور داریم که روابط میان دو کشور در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و مردمی بیش از بیش توسعه و گسترش خواهد یافت.» 

صلاح‌الدین ربانی، رئیس حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز صد سال‌گی روابط دیپلماتیک را میان دو کشور تبریک گفت: «این روز مهم در تاریخ روابط دو کشور را به هر دو ملت تبریک می‌گویم. پیوند دیرینه و مشترکات تاریخی و فرهنگی دو ملت، فراتر از روابط رسمی و دیپلماتیک بوده و در شرایط دشوار و لحظات مهم تاریخی در کنار هم بودند و برای یکدیگر فدارکاری کرده‌اند. این قربانی‌ها درخت دوستی دو ملت را آبیاری و مستحکم نموده و به همین دلیل دوستی و برادری همیشه خواهد بود.» 

فرهاد عظیمی، استاندار بلخ که از شرکت‌کننده‌های این محفل بود نیز گفت: «پیوند دوستی مردمان این کشور در همه ادوار تاریخی صمیمانه و استوار بر روابط و احترام متقابل بوده و مردم افغانستان همیشه در برابر خلق ترک احساس خوب و قلبی داشته و دارند. نام جمهوری ترکیه، در صفحه تاریخ معاصر افغانستان نیز با خط درخشان به عنوان یک دوست، همکار، خوب و حامی بازسازی و دموکراسی نوشته شده است و ما در تمام وجود آن‌را محترم می‌داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدمین سالگی روابط دیپلماتیک میان ترکیه و افغانستان در حالی در سفارت ترکیه در کابل بزرگداشت می‌شود که صد سال پیش در اول مارس سال ۱۹۲۱ میلادی، نخستین توافق‌نامه اتحاد و همکاری میان دولت پادشاهی افغانستان به رهبری امان‌الله خان و جمهوری ترکیه به ریاست مصطفی کمال آتاتورک، میان نمایندگان دوکشور در روسیه امضا شد. 

رهبران این دو کشور (افغانستان و ترکیه)، در این مقطع زمانی سنگ‌بنای روابط دیپلماتیک و فصل جدید از همکاری و برادری را در تاریخ علایق و مناسبات دوستانه و برادرانه خویش گشودند. 

افغانستان نیز دومین کشور جامعه جهانی بود که اساس‌نامه بزرگ ملی ترکیه را به رسمیت شناخت و به همین مناسبت سفارت ترکیه در کابل افتتاح شد. 

اکنون ترکیه با افغانستان روابط نیک و حسنه دارد و در جریان سال‌های متمدادی، از تلاش‌های نوسازی در این کشور حمایت کرده و نیز در ایجاد ساختار مدرن دولتی و نهادهای گوناگون در عرصه‌های اداری، نظامی، فرهنگی، آموزشی و بهداشتی نقش مهم و سازندهی را ایفا کرده است. 

در سال ۲۰۱۴، زمانی‌که محمد اشرف غنی، به عنوان رئیس‌جمهور افغانستان سوگند وفاداری یاد کرد، رجب طیب اردوغان، اولین رهبر یک کشور خارجی بود که از کابل دیدار کرد و در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۴، به صورت رسمی از افغانستان بازدید نمود و محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان نیز در تاریخ ۲۳ دسامبر ۲۰۱۵، به دعوت رسمی رئیس جمهور ترکیه، به آن کشور سفر نمود. 

دولت ترکیه در حال حاضر نیز در سایه همکاری‌های فرهنگی، اقتصادی و نظامی به افغانستان شماری از دانشجویان افغان را برای تحصیل در رشته‌های ملکی و نظامی نیز پذیرفته است. 

مردم افغانستان نیز از صدسالگی روابط میان دو کشور استقبال می‌کنند و تاکید دارند که باید این روابط مستحکم‌تر شده و ترکیه نیز در حد توانش برای ختم جنگ، تامین صلح و ثبات پایدار، دولت افغانستان را کمک کند.

بیشتر از جهان