شانس سومی با ایران وجود ندارد

تحلیل اسرائیل هایوم: ایران و آمریکا هفته‌ها درگیر مذاکرات مخفیانه با هدف از سرگیری مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای بوده‌اند

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با علی اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران در تهران، ۲۵ اوت ۲۰۲۰ - HANDOUT / ATOMIC ENERGY ORGANIZATION OF IRAN / AFP

ضرب‌الاجلی که ایران در خصوص لغو تحریم‌های اعمال شده علیه اقتصاد تهران و اجرای مجدد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ برای ایالات متحده تعیین کرده بود، به پایان رسیده است.

اسرائیل هایوم به قلم لیمور صمیمیان تحلیلی نوشته که در آن آمده است ایران و آمریکا در حقیقت هفته‌ها درگیر مذاکرات مخفیانه با هدف از سرگیری مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای بودند، و این واقعیت افزوده شد که در این گفتگوها چندین مقام شرکت کننده در مذاکرات دوران ریاست جمهوری اوباما شرکت داشتند.

مذاکرات مخفی در اواخر سال ۲۰۱۲ هم برگزار شد و در نهایت راه را برای گفتگوهای آشکار هموار کرد. تفاوت این است که در آن زمان، اجماع بین‌المللی وجود داشت که در حالی که ایران بر غنی‌سازی اورانیوم اصرار می‌ورزد، مذاکرات غیرممکن است، اما در نهایت این توافق به ایران بیش از آن چیزی را که می خواست داد: به رسمیت شناختن بین‌المللی «حق اساسی» خود برای غنی سازی اورانیوم چنانکه مناسب می‌بیند.

شباهت نگران‌کننده دیگر، بحث در مورد یک جدول زمانی است. به نظر می‌رسد به جای تمرکز بر جلوگیری از تبدیل شدن ایران به یک کشور هسته‌ای، معامله بر سر محاسبه زمانی تبدیل ایران به کشور هسته‌ای است،

در مذاکراتی که پیش از توافق سال ۲۰۱۵ صورت گرفت، احساس فوریتی برای رسیدن به توافق بر سر اصل موضوع بود - دقیقاً مانند گفت‌وگوهای فعلی. کسانی که آن را چکش‌کاری کردند، اعتراف کردند که وقتی منقضی شود، «ایران چند ماه با بمب فاصله خواهد داشت.» بنابراین در حقیقت، گفتگوها با ایران نه جلوگیری از تهدید - بلکه صرفاً به تأخیر انداختن آن است.

در حالی که ایران معامله را چپ و راست نقض کرد، در واقع هیچگاه از آن معامله خارج نشده است زیرا به نظر می‌رسد که به نفع خود می‌داند که آن را حفظ کند. همانطور که موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه خاطرنشان کرد: «ایران هرگز از توافق هسته‌ای خارج نخواهد شد، زیرا این توافق به ایران اجازه می‌دهد به عنوان یک کشور هسته‌ای به رسمیت شناخته شود - وضعیتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد آن را تصویب کرده و به رسمیت شناخته است.»

بنابراین، اساساً شورای امنیت سازمان ملل متحد، به طور رسمی، حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم را در کنار رژیم آیت الله به رسمیت شناخته است. بازگشت از این اقدام بسیار دشوار خواهد بود.

ایران ۸.۵ تن اورانیوم غنی‌شده را طبق دستور آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از خاک خود خارج نکرده است. چنان که در معاملات سال ۲۰۱۵ متعهد شده بود راکتور آب سنگین اراک را هم از بین نبرد. همانطور که آرشیو هسته‌ای اسرائیل در سال ۲۰۱۸ منتشر کرد، از جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای خود نیز صرف نظر نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هیچ یک از این موارد برای تغییر موضع شورای امنیت کافی نبود.

نبرد اسرائیل نیز در همین راستا ادامه دارد. مخالفان نتوانستند از مبارزات بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر در برابر توافق هسته‌ای ایران در آن زمان پشتیبانی کنند. مخالفان به جای اینکه در ایجاد جبهه متحد در برابر ایران در کنار دولت باشند، دوباره این فرصت مسئولیت‌پذیری را از دست می‌دهند .

با توجه به اینکه همه بازیکنان دوباره در همان مسیر قدم می‌گذارند، مشخص نیست که آیا این موضوع چشم بستن عامدانه بر واقعیت است یا یک ساده لوحی مزمن است. در هر صورت، همه باید بیدار شوند زیرا در معامله با ایران شانس سومی وجود نخواهد داشت.