امکان بازگشت ایالت جورجیا به رای‌گیری کاغذی

سامانه‌ی رای‌گیری در این ایالت «خیلی قدیمی و کهنه» شده است

JESSICA MCGOWAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP

یکی از ایالت‌های آمریکا ممکن است در انتخابات بعدی مجبور به استفاده از رای‌گیری کاغذی شود، زیرا نگرانی‌های وجود دارد که دستگاه‌های رای‌گیری الکترونیکی این ایالت در برابر رخنه‌گری آسیب‌پذیر باشد.

به گفته قاضی ناحیه «امی توتنبرگ»، سامانه رای‌گیری جورجیا«خیلی قدیمی و کهنه» شده و اکنون برای آن‌که حفاظت از حق رای قانونی را تضمین کنند باید خیلی دردسر بکشند.

در حالی که ایالت جورجیا راه‌اندازی سامانه جدید رای‌گیری در سال آینده را در برنامه دارد خانم «توتنبرگ» در وضع دشواری قرار گرفته است و باید تصمیم بگیرد که آیا این ایالت باید فورا دستگاه‌های قدیمی رای‌گیری را کنار بگذارد و راهکاری موقتی برای انتخابات خاص و انتخابات شهرداری‌ها در پاییز امسال را در پیش گیرد یا خیر.

در سال ۲۰۱۷ رای‌دهندگان منفرد و هواداران يكپارچگي انتخابات از مقامات برگزاری انتخابات در جورجیا شکایت کرده و ادعا کرده بودند دستگاه‌های رای‌گیری مجهز به صفحه لمسی که این ایالت از سال ۲۰۰۲ به کار گرفته است ایمنی ندارند و در برابر رخنه‌گری آسیب‌پذیر هستند.

شاکیان از «توتنبرگ» خواسته‌اند که به استفاده فوری از رای‌گیری کاغذی و دست‌نویس در این ایالت حکم بدهد.

اما وکلای برگزارکنندگان انتخابات هم استدلال می‌کنند که این ایالت در کار راه‌اندازی سامانه‌ای جدید است و استفاده از سامانه‌ای موقتی برای انتخابات آینده و سپس استفاده از سامانه دائمی جدید در سال آینده خیلی پرهزینه‌، پرزحمت و هرج ‌ومرج‌ آفرین است.

در قانونی که امسال به تصویب رسید و «برایان کمپ» فرماندار جورجیا آن را امضا کرد جزئیات سامانه جدید آمده است. در این سامانه که خوانش و شمارش را پویشگرها انجام می‌دهند، رای‌دهنده با دستگاه الکترونیکی انتخاب خود را انجام می‌دهد.

به گفته مقامات جورجیا این سامانه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ مستقر خواهد شد.

اما وکیلی به نام «بروس براون» که نماینده «ائتلاف زمام‌داری مطلوب» و گروهی از رای‌دهندگان است می‌گوید:«به صرف آن‌که این سامانه به مدت ۲۰ سال در جورجیا به حال خود رها شده است و خیلی عقب‌افتاده است نمی‌توانیم حق رای مردم را قربانی کنیم.»

قاضی «دیوید کراس» که نماینده گروه دیگری از رای‌دهندگان است از قاضی ناحیه درخواست کرد که ایالت را به قبول مسئولیت وادار کند و افزود:« شما آخرین چاره هستید».

سامانه رای‌گیری جورجیا در انتخابات فرماندار در نوامبر گذشته هم در کانون توجه ملی قرار گرفت. در آن انتخابات که به شدت تحت نظارت بود آقای «کمپ» که جمهوری‌خواه است و در آن زمان از مقامات ارشد انتخابات بود با برتری ناچیزی «استیسی آبرامز» دمکرات را شکست داد.

در ماه اوت طی شکایاتی از خانم «توتنبرگ» خواسته بودند که برای آن انتخابات به استفاده از رای‌گیری کاغذی و دست‌نویسی حکم بدهد.

اما خانم «توتنبرگ» با آن که در مورد آسیب‌پذیری‌های سامانه رای‌گیری اظهار نگرانی کرد و بابت کندی در پاسخ دادن به شواهد آن مشکلات به مقامات ایالتی توپید گفت استفاده از رای‌گیری در مدت زمان کمی که به انتخابات میان‌دوره‌ای مانده بود خیلی هرج‌ومرج ایجاد می‌کند.

خانم «توتنبرگ» به مقامات ایالتی هشدار داد که تاخیر بیش‌تر قابل قبول نخواهد بود.

اما روز جمعه و در پایان دو روز استماع دادرسی به نظر می‌رسید که خانم قاضی سردرگم شده است.

خانم قاضی گفت: مسائل بسیار بغرنجی است. سعی می‌کنم که تا آن‌جا که توان دارم با آن‌ها دست و پنجه نرم کنم اما مسائل ساده‌ای نیستند.

خانم «توتنبرگ» نگفت که چه هنگام حکم‌اش را اعلام خواهد کرد.

© The Independent