«گشاد نشستن را بس کن»

فعالان به‌منظور کمک به زنان برای بازپس گرفتن فضاهای عمومی که اغلب مردان بر آن‌ها سیطره دارند، از یک ایده جالب استفاده کرده‌اند 

النا بوسکاینو و مینا بنکدار، دو فعال زن، پیام چاپ‌شده بر لبه داخلی شلوارشان را نشان می‌دهند: «گشاد نشستن را بس کن»- STEFANIE LOOS / AFP

در متروی شلوغ برلین، مردی بی‌خیال روی دو صندلی پهن شده است. او به محیط اطراف خود توجهی ندارد، تا این‌که دو زن که روبه‌رویش نشسته‌اند، ناگهان پاهای خود را باز می‌کنند و پیام روی شلوارهایشان را در معرض دید او می‌گذارند: «گشاد نشستن را بس کن».

النا بوسکاینو و مینا بنکدار، دو فعال زن که با پروژه «رایوت پنت» (RIOT PANT PROJECT) همکاری می‌کنند، از این ایده جالب به‌منظور کمک به زنان برای بازپس گرفتن فضاهای عمومی که اغلب مردان بر آن‌ها سیطره دارند، استفاده کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته «رایوت پنت» پروژه ابتکاری گسترده‌تری است که با چاپ شعارهایی روی لبه داخلی شلوارهای دست‌دوم، سعی می‌کند پیام‌های مختلفی را به مخاطبان خود برساند. 

خبرگزاری فرانسه روز جمعه، هشتم اسفندماه، در گزارشی به تلاش این دو فعال زن برای مقابله با «گشاد نشستن» مردها در وسایل حمل‌ونقل عمومی پرداخته است. «گشاد نشستن» به وضعیت نشستن بعضی مردها در قطار، مترو، اتوبوس یا تاکسی‌های عمومی گفته می‌شود که اغلب از روی عادت، بدون در نظر گرفتن بغل‌دستی‌های زن خود، بخش زیادی از صندلی‌های مجاور را هم به خود اختصاص می‌دهند.

مینا بنکدار که ۲۵ساله و دانشجوی طراحی است، می‌گوید: «راحت نشستن در وسایل حمل‌ونقل عمومی، بدون این‌که دو صندلی را با پاهای خود اشغال کنی نیز کاملا امكان‌پذیر است.»

در کنار «گشاد نشستن را بس کن»، در این پروژه از شعارهای دیگری هم استفاده می‌شود، ازجمله «به ما فضا بدهید» و «مردانگی سمی». این شعارها در واکنش به رفتار کسانی که مخاطب هدف آن‌ها محسوب می‌شوند، تنها زمانی دیده می‌شوند که صاحب شلوار در حالت نشسته، پاهایش را از هم باز کند.

 

النا بوسکاینو که ۲۶ساله و او هم دانشجوی طراحی است، می‌گوید: «فقط از طریق تقلید است که طرف مقابل تأثیر رفتار خود را می‌فهمد.»

«گشادنشستن»، پدیده‌ای جهانی

اصطلاح «گشاد نشستن مردها» (manspreading) از سال ۲۰۱۳ ساخته شد؛ زمانی که کاربران مترو نیویورک شروع به انتشار عکس‌هایی در رسانه‌های اجتماعی کردند از مسافران مرد بی‌توجه و کناردستی‌های آن‌ها که خود را جمع کرده و کج‌وکوله شده بودند.

براساس پژوهشی که هانتر کالج در سال ۲۰۱۶ در شهر نیویورک داده است، ۲۶درصد از مسافران مردان مترو  و کمتر از ۵درصد از زنان در این شهر بدون توجه به افراد مجاور خود، گشاد می‌نشینند. 

البته پدیده گشاد نشستن مختص برلین و نیویورک نیست و در بیشتر شهرهای جهان، ازجمله تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران، در بسیاری از موارد زنان با آن روبه‌رو می‌شوند. 

در کره‌ جنوبی، ژاپن، استانبول و مادرید هم کارزارهایی برای مقابله با «گشاد نشستن مردها» شکل گرفته است. در مادرید علاوه‌بر این، از سال ۲۰۱۷ جریمه‌هایی نیز برای این کار در نظر گرفته شده است. 

بیشتر از زندگی