علی مطهری کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شد

مطهری سومین نفری است که کاندیداتوری خود را به صورت رسمی اعلام کرده است

علی مطهری که امروز حضور خود در رقابت ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را اعلام کرد کاری دشوار با شورای نگهبان خواهد داشت- BEHROUZ MEHRI / AFP

علی مطهری، نایب‌رئیس سابق مجلس شورای اسلامی برای حضور در رقایت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ اعلام آمادگی کرد.

او سومین چهره سیاسی است که تاکنون به صورت رسمی کاندیداتوری خود را اعلام کرده است.

حسین دهقان، مشاور نظامی علی خامنه‌ای و وزیر سابق دفاع نخستین فردی بود که حضور خود را اعلام کرد. در روزهای گذشته مصطفی کواکبیان، نماینده سابق مجلس نیز گفت که کاندیدای حزب مردم‌سالاری در انتخابات پیش‌ رو است.

حزب مردم‌سالاری از احزاب بسیار کوچک در درون جبهه اصلاحات است و به نظر می‌رسد کاندیداتوری کواکبیان بیشتر جنبه تبلیغی داشته باشد.

اما علی مطهری که امروز حضور خود در رقابت ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ را اعلام کرد کاری دشوار با شورای نگهبان خواهد داشت.

او سال پیش نیز برای شرکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیدا شده بود ولی شورای نگهبان صلاحیت او را تایید نکرد.

پس از رد صلاحیت در این انتخابات او در نامه‌ای «سرگشاده» به علی ‌خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از او خواست که برای بررسی عملکرد شورای نگهبان، هیاتی را مامور کند. 

در نامه سرگشاده آمده بود: «پیشنهاد می‌کنم حضرت عالی هیئتی را مامور نمایید تا عملکرد شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای مجلس یازدهم را بررسی کنند و مشخص نمایند چه تعدادی از نامزدها صرفاً به خاطر اظهارنظر رد صلاحیت شده‌اند و چه تعدادی براساس اسناد و مدارک غیرمعتبر و چه تعدادی به دلیل عدم احراز صلاحیت اگرچه افراد صالحی بوده‌اند، و نتیجه را به جناب‌عالی و در صورت صلاحدید به ملت اعلام نمایند. قطعاً این امر باعث خواهد شد که این رویه اصلاح و حداقل از آسیب‌های آن کاسته شود.»

علی خامنه‌ای به این نامه و درخواست نایب‌رئیس وقت مجلس پاسخی نداد.

فارغ از جنبه‌های سیاسی مربوط به تایید صلاحیت، وی تاکنون سمت اجرایی در کشور نداشته است و تجربه مدیریتی او به حضور در قوه مقننه محدود می‌شود.

مطهری از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان است ولی دیدگاهش نسبت به حقوق اجتماعی شهروندان و مسائل زنان نزدیک به گروه‌های تندرو است.

او در هفته‌های گذشته مجموعه مصاحبه‌هایی با رسانه‌های مختلف انجام داده و در آن مصاحبه‌ها از وضعیت کنونی کشور انتقاد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به جز این چهره‌ها، سعید محمد، فرمانده قرارگاه خاتم، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه نیز در حال محک زدن شرایط برای اعلام کاندیداتوری هستند. 

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در تابستان ۱۳۹۸ خواستار روی‌کار آمدن «دولت جوان حزب‌اللهی» برای برطرف شدن «غصه‌ها» شده بود. او در سخنرانی های اخیر خود نیز مجددا بر ایده تشکیل چنین دولتی تاکید کرده است. چهره‌های نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی و سرداران سپاه خود را مصداق این نقشه انتخاباتی علی خامنه‌ای می‌دانند و بیشترین تحرک انتخاباتی در میان آن‌ها دیده می‌شود.