مرگ عامل ترور شاپور بختیار در اثر کرونا

انیس نقاش در سال ۱۳۵۹ تلاش کرد آخرین نخست‌وزیر شاه را ترور کند

انیس نقاش از رهبران الفتح، شاخه نظامی سازمان آزادیبخش فلسطین بود- سوشال مدیا

انیس نقاش، تروریست لبنانی که در ایران، لبنان و سوریه به فعالیت تجاری و رسانه‌ای مشغول بود به دلیل ابتلا به کرونا درگذشت.

المیادین از رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی اعلام کرد که نقاش در بیمارستانی در دمشق بستری بود و در اثر عوارض کرونا درگذشت. نقاش که در زمان مرگ ۷۳ سال داشت در سال ۱۳۵۹ نخستین نقشه ترور شاپور بختیار را در پاریس اجرا کرد.

در این عملیات تروریستی انیس نقاش با تیراندازی بی‌هدف یک پلیس و یک شهروند عادی فرانسوی را کشت ولی موفق به ترور بختیار نشد.

او که یکی از رابطین جنبش فتح با انقلابیون جمهوری اسلامی بود و به دلیل اجرای این برنامه ترور و قتل دو فرانسوی در دادگاهی در پاریس به حبس ابد محکوم شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی در جریان برگزاری دادگاه و پس از آن تلاش‌های گسترده‌ای برای آزادی او انجام دادند. در جریان گروگان‌گیری شروندان غربی در بیروت در دهه ۸۰ میلادی همواره یکی از شروط آزادی گروگان‌ها آزادی انیس نقاش بود.

این مجموعه گروگان‌گیری‌ها توسط سازمان جهاد اسلامی لبنان به رهبری عماد مغنیه انجام می‌شد. سازمان جهاد اسلامی لبنان پس از حمله اسرائیل به لبنان در ۱۹۸۲ تشکیل شد و گروهی وابسته به قرارگاه رمضان سپاه پاسداران بود. علی خامنه‌ای از بهار ۱۳۶۱ و پیش از تشکیل جهاد اسلامی لبنان به عنوان نماینده روح‌الله خمینی برای ارتباط با گروه‌های لبنانی و فلسطینی معرفی شده بود.

جهاد اسلامی لبنان در دهه ۸۰ به صورت غیر رسمی به عنوان شاخه نظامی گروه تازه متولدشده حزب‌الله لبنان فعالیت می‌کرد. جهاداسلامی در ابتدای دهه ۹۰ و در سال‌های آغازین رهبری علی خامنه‌ای در حزب الله لبنان ادغام و عماد مغنیه به عنوان عضو شورای رهبری و فرمانده شاخه نظامی حزب‌الله معرفی شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در مصاحبه‌ای که با مجله رمز عبور در مورد آزادی خود گفت: «هشت فرانسوی در لبنان گروگان گرفته شده بودند و فرانسه برای آزادی آنها با ایران به مذاکره پرداخت. در این مذاکرات شروط مختلفی از جمله آزادی من از زندان فرانسه طرح شد.»

انیس نقاش نهایتا در سال ۱۹۹۰ و در جریان مبادله شهروندان فرانسوی ربوده‌شده در لبنان و با فرمان عفو فرانسوا میتران، رئیس‌جمهور وقت فرانسه از زندان آزاد شد و به تهران رفت. او در سال‌های گذشته در تهران، دمشق و بیروت به فعالیت تجاری مشغول بود.

نقاش در سال‌‌های گذشته با رسانه های نزدیک به سپاه پاسداران از جمله خبرگزاری فارس مصاحبه‌هایی انجام داد و جزئیاتی از برنامه ترور بختیار را شرح داد. او در این مصاحبه‌ها اعلام کرد که ترور بختیار را به درخواست دولت جمهوری اسلامی و با هماهنگی با سپاه‌ پاسداران انجام داده بود.