یونایتد هواپیماهای بویینگ ۷۷۷ را زمین‌گیر کرد

ژاپن استفاده از هواپیماهای جت بویینگ ۷۷۷ دارای موتور پرات اند ویتنی پی‌دبلیو۴۰۰۰ را ممنوع کرده بود

۲۴ هواپیمای بویینگ ۷۷۷ که موتور «پرات اند ویتنی» سِری ۴۰۰۰ دارند، از برنامه پرواز خارج شده‌اند - GREG BAKER / AFP

پس از آن که مقامات فدرال دستور تحقیق در مورد مشکل در موتور یک هواپیمای بویینگ ۷۷۷ در کلرادو را صادر کردند، شرکت هواپیمایی یونایتد نیز ۲۴ فروند از این نوع هواپیماهای خود را زمین‌گیر کرد.

پس از اینکه موتور یک هواپیمای این شرکت بعد از بلند شدن از فرودگاه دنور دچار مشکل شد، رییس سازمان هواپیمایی فدرال(اف‌ای‌ای) دستور تحقیق در مورد شماری از هواپیماهای بویینگ ۷۷۷ را صادر کرد.

روز شنبه پس از بروز نقص در موتور هواپیمای پرواز ۳۲۸ شرکت یونایتد این هواپیما ناچار به برگشت به فرودگاه بین‌المللی دنور و فرود اضطراری شد.

از سرنشینان پرواز هیچ‌کس آسیب ندید اما بقایای موتور «پرات اند ویتنی» این هواپیما را در پایین مسیر پرواز آن پیدا کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شرکت یونایتد آن دسته از هواپیماهای ۷۷۷ خود که همین موتور را دارند، داوطلبانه زمین‌گیر کرده است. در بیانیه شرکت یونایتد در توییتر آمده است: «۲۴ هواپیمای بویینگ ۷۷۷ را که موتور پرات اند ویتنی سِری ۴۰۰۰ دارند، به صورت داوطلبانه و موقتی از برنامه‌های پرواز خارج کرده‌ایم.

برای هر اقدام بیش‌تر، به همکاری نزدیک با مراجع تنظیم قوانین ادامه می‌دهیم و پیش‌بینی می‌کنیم که فقط برای شمار اندکی از مشتریان مشکل پیش بیاید. ایمنی بالاترین اولویت ما است و به همین دلیل خدمه ما برای کسب آمادگی در مقابله با حوادثی نظیر حوادث پرواز ۳۲۸ دوره‌های آموزشی مفصلی را می‌گذرانند. ما هر روز به حرفه‌ای بودن کارکنان‌ خود و پایبندی تزلزل‌ناپذیر آن‌ها به معیارهای ایمنی افتخار می‌کنیم»

یونایتد ایرلاینز ۲۲ فوریه ۲۰۲۱

این در حالی است که سازمان تنظیم مقررات هواپیمایی ژاپن استفاده از هواپیماهای جت بویینگ ۷۷۷ دارای موتور پرات اند ویتنی پی‌دبلیو۴۰۰۰ را ممنوع کرده بود.

استیو دیکسون رییس اف‌ای‌ای هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «بعد از حادثه دیروز تمامی داده‌های ایمنی موجود را بررسی کردیم. طبق اطلاعات اولیه به این نتیجه رسیدیم که بازه‌های بازرسی تیغه‌های توخالی پروانه‌های مختص این نوع موتور باید افزایش یابد. این موتور فقط در هواپیمای بویینگ ۷۷۷ به کار رفته است.»

طبق گزارش‌ها، بویینگ ۷۷۷ حادثه مذکور از سال ۱۹۹۵ مورد استفاده قرار گرفته و اف‌ای‌ای برای آن تا سال ۲۰۲۲ گواهی صادر کرده است.

هشدار: درصورت مشاهده بقایای هواپیما در حیاط خانه‌تان لطفاً به طور مستقیم با فرودگاه دنور یا سازمان ملی ایمنی ترابری تماس نگیرید. با شماره۳۰۳۴۳۸۶۴۰۰  تماس بگیرید تا کارشناسی بیاید و عملیات جمع‌آوری را انجام دهد. از همکاری‌تان متشکریم. پلیس بروفیلد ۲۱ فوریه ۲۰۲۱

سازمان ملی ایمنی ترابری در حال تحقیق در مورد این حادثه است و تازه‌ترین گزارش در این باره را شامگاه یک‌شنبه منتشر کرد. در این گزارش آمده است طبق تحقیقات انجام گرفته «دریچه ورودی و بخش پوشان از موتور جدا شده است» و دو تیغه در موتور هواپیما شکسته است.

شماری از شرکت‌های هواپیمایی جهان بویینگ ۷۷۷ را از دور خارج کرده‌اند؛ نظیر شرکت هواپیمایی دلتا که ماه مه پارسال اعلام کرد در حال کنار گذاشتن ۱۸ فروند از این هواپیماها از ناوگان خود و استفاده از هواپیماهای جدیدتر با کارایی سوختی بیشتر است.

© The Independent

بیشتر از جهان