ادعای معاون نیروی قدس در مورد دلیل هزینه سنگین ایران در سوریه

«حتی یک فشنگ به عراقی‌ها نداده‌ایم، اما در سوریه هزینه کردیم»

دیدار رستم قاسمی و بشار اسد- مه ۲۰۱۵- HO / SANA / AFP

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران روز پنجشنبه از هزینه‌ای که جمهوری اسلامی در جنگ سوریه به نفع بشار اسد رییس رژیم حاکم بر دمشق کرده است، دفاع کرد.

رستم قاسمی در یک نشست خبری در اصفهان، با اشاره به حضور نظامی ایران در عراق و سوریه گفت، حتی یک فشنگ به عراقی‌ها نداده‌ایم، اما در سوریه هزینه کردیم.

وی در واکنش به انتقادها از حمایت تهران از شبه‌نظامیان عراق، سوریه و لبنان گفت، اگر در محور مقاومت فعالیت نداشتیم امروز باید برای حفظ مرزهایمان هزینه می‌کردیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر نفت سابق ایران در دولت محمود احمدی‌نژاد گفت، آمریکا هفت هزار میلیارد دلار در منطقه هزینه کرده است، که این هزینه سنگینی است که ما آن را بی‌اثر گذاشتیم.

این عضو بلندپایه سپاه پاسداران آمریکا را متهم کرد که قصد داشت با استفاده از داعش ناامنی را به مرزهای ایران بکشاند. او مدرکی برای اثبات این ادعای خود ارائه نکرد.

دخالت ایران در امور کشورهای دیگر، نه تنها مورد انتقاد کشورهای منطقه و جهان قرار گرفته، بلکه مردم ایران نیز در اعتراضات گوناگون خود به آن اعتراض کرده‌اند.

با بدتر شدن وضعیت اقتصادی و سخت‌تر شدن روز به روز شرایط زندگی برای مردم ایران، دلیل هزینه‌های سنگین جمهوری اسلامی در منطقه پرسش‌برانگیز شده است.

مردم که خواستار استفاده از منابع ملی به نفع کشور و مردم هستند، در جریان تظاهرات خیابانی مختلف در یک دهه گذشته شعارهایی در اعتراض به این سیاست سر داده‌اند.

یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اسفند سال گذشته گفته بود که ایران در یک دهه گذشته حدود ۳۰ میلیارد دلار در سوریه هزینه کرده است.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در اظهاراتی کم‌سابقه گفته بود «ما شاید ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار به سوریه پول دادیم و باید از سوریه پس بگیریم. پول این ملت آنجا هزینه شده است.»