آمریکا خواستار توقف حملات حوثی‌های یمن شد

«زمان پایان این درگیری همین حالا است. مشکل یمن راه حل نظامی ندارد»

حوثی‌ها علاوه بر حمله به نیروهای دولتی و شهرهای تحت کنترل آنها، حملات متعددی را نیز در داخل عربستان سعودی انجام داده‌اند-MOHAMMED HUWAIS/ AFP

دولت ایالات متحده روز سه‌شنبه از حوثی‌های یمن خواست حملات خود را به شهر مأرب، که در کنترل نیروهای دولتی قرار دارد، متوقف کنند و برای یافتن راه‌حل سیاسی جهت پایان دادن به جنگ شش ساله در آن کشور به تلاش‌های بین‌المللی بپیوندند.

به گزارش رویترز، ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از این شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران خواست علاوه بر توقف حملات به مأرب، عملیات نظامی خود را در داخل یمن و همچنین علیه عربستان سعودی متوقف کنند و به مذاکرات صلح بپیوندند.

حوثی‌ها از سال ۲۰۱۴ کنترل بخش‌های بزرگی از شمال یمن را در اختیار دارند و مقابل نیروهای وفادار به دولت، که از حمایت بین‌المللی برخوردار است، می‌جنگند. این گروه اخیرا به مأرب، آخرین شهر تحت کنترل نیروهای دولتی در شمال، حمله کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشروی نیروهای حوثی در مأرب تلاش جو بایدن رییس جمهوری ایالات متحده را که گفته است برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی واشنگتن و پایان دادن به تنش و درگیری در سراسر جهان دیپلماسی را محور قرار خواهد داد، دشوارتر از گذشته می‌کند.

ند پرایس در بیانیه‌ای با تاکید بر این که «حمله حوثی‌ها به مأرب اقدام گروهی است که به صلح یا پایان دادن به جنگی که مردم یمن را به زجر و مصیبت کشانده است متعهد نیست،» هشدار داد این حملات فقط بدترین فاجعه انسانی که جهان دیده را را بدتر می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه از جنبش انصارالله یا همان حوثی‌ها خواست «مشارکت سازنده» در گفت‌وگوهای صلح به رهبری سازمان ملل متحد داشته باشد و به صورت جدی با تیموتی لندرکینگ نماینده ویژه جدید ایالات متحده در امور یمن همکاری کند.

وی هشدار داد که «زمان پایان این درگیری حالا است ... هیچ راه حل نظامی (برای جنگ یمن) وجود ندارد.»

شورشیان حوثی علاوه بر حمله به نیروهای دولتی و شهرهای تحت کنترل آنها، حملات متعددی را نیز در داخل عربستان سعودی انجام داده است. عربستان به درخواست عبد ربه منصور هادی رییس جمهوری قانونی یمن، از مارس ۲۰۱۵ وارد جنگ با حوثی‌ها شد.