بازگشت قرنطینه به نیوزیلند پس از شش ماه

پس از مشاهده سه مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹، قرنطینه درجه سه در آوکلند اعمال می‌شود

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند - Marty MELVILLE / AFP

پس از مشاهده سه مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در آوکلند، بزرگترین شهر نیوزیلند، سه روز قرنطینه درجه سه اعمال می‌شود.

جاسیندا آردرن، نخست‌وزیر نیوزیلند، پس از ملاقات فوری با دیگر سیاستمداران برجسته دولت، این خبر را اعلام کرد. خانم آردرن همچنین اعلام کرد که در بقیه کشور نیز محدودیت‌های درجه دو برقرار خواهد شد.

وی گفت که این کشور تا زمان دریافت اطلاعات بیشتر در مورد شیوع بیماری، از جمله اینکه آیا موارد جدید از نوع جهش‌یافته و واگیردارتر ویروس هستند یا نه، رویکرد محتاطانه‌تری را در پیش خواهد گرفت.

بر اساس محدودیت‌های جدید، ساکنان آوکلند اجازه خروج از شهر را ندارند، توصیه می‌شود که از خانه کار کنند، کودکان هم تا جای ممکن بهتر است از خانه درس بخوانند. مردم حق خروج از محل زندگی خود و خانواده‌شان را ندارند.

در سایر نقاط کشور نیز رعایت فاصله اجتماعی اجباری است، مراسم و جشن‌های بزرگ با حضور حداکثر ۱۰۰ نفر ممکن بوده و استفاده از ماسک در وسایل نقلیه عمومی اجباری می‌باشد.

این اولین بار پس از شش ماه است که قرنطینه در نیوزیلند برقرار می‌شود، امری که نشان‌دهنده عقب‌گرد قابل توجه تلاش‌های موفقیت‌آمیز این کشور در کنترل ویروس بوده است. پیش از این مرحله، نیوزیلند با موفقیت جلوی گسترش بیماری در جامعه را گرفته بود و کل دنیا به بازگشتش به زندگی عادی غبطه می‌خورد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما، لذت زندگی عادی و معاشرت‌های همیشگی فعلا متوقف شده و خانم آردرن مجبور است برای مدیریت شیوع بیماری در ولینگتون، پایتخت این کشور، حضور داشته باشد و در جشن بزرگ روز هم‌جنس‌گرایان در آوکلند شرکت نکند.

خانم آردرن عصر روز یک‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی فوری گفت: «من از مردم نیوزیلند می‌خواهم که همچنان قوی و مهربان باشند. می‌دانم وقتی این اتفاق می‌افتد همه ما چه احساسی داریم. همه فکر می‌کنیم «وای دوباره، نه». اما یادتان باشد که ما قبلاً هم با این شرایط مواجه شدیم، پس می‌دانیم چگونه از آن خارج شویم. با کمک هم بر آن فائق می‌شویم.» خانم آردرن گفت: «لطفاً فراموش نکنید که همه چیز درست می‌شود.»

مبتلایان اخیر، یک مادر، پدر و دختر از آوکلند هستند. به گفته مقامات، مادر در یک شرکت خدماتی کار می‌کند که به خطوط هوایی خدمات خشکشویی ارائه می‌دهد. حال این شرکت در حال انجام تحقیقات است تا بفهمد آیا ویروس از طریق یکی از مسافران به مادر منتقل شده یا خیر. به گفته آن‌ها، مادر خود شخصاً سوار هواپیمایی نشده است.

کریس هیپکینز (وزیر مقابله با ویروس کووید-۱۹) در این مورد گفت: «ما با بیشترین سرعت ممکن در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم و سیستمی که در گذشته بسیار خوب عمل کرد، این بار نیز به نفعمان عمل می‌کند.»

او این موارد را جدید و فعال توصیف کرد و گفت که دانشمندان سعی دارند با توالی‌یابی ژنوم دریابند که آیا از سویه‌های جدید است و با دیگر مسافران مبتلا همخوانی دارد، یا نه. آقای هیپکینز گفت: «نیوزیلند تقریباً بهتر از هر کشور دیگری ویروس کووید-۱۹ را کنترل کرده است. اما همانطور که قبلاً هم بار‌ها گفتیم، خطر هیچ‌وقت به طور مطلق از بین نمی‌رود.»

نیوزیلند، با ۵ میلیون نفر جمعیت، از زمان آغاز همه‌گیری در مجموع ۲۳۳۰ مورد ابتلا و ۳۵ مورد مرگ ناشی از ویروس کووید-۱۹ را گزارش کرده است.

© The Independent

بیشتر از جهان