رئیس سازمان هواپیمایی کشوری: باید از ما می‌خواستند آسمان را ممنوع کنیم

سردار حاجی‌زاده که مسئولیت سرنگونی هواپیما را پذیرفت، هنوز محاکمه نشده است

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت که کسی از این سازمان نخواست تا در زمان حمله موشکی سپاه، آسمان ایران را ببندد -  عکس از تسنیم

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این سؤال که چرا در روز سرنگونی هواپیمای اوکراینی، پرواز در آسمان کشور را ممنوع نکردید، گفت: «آسمان قرار نبوده ممنوع اعلام شود. سردار حاجی‌زاده توضیحات را کاملاً دادند. اصلاً مگر سازمان هواپیمایی کشوری قادر به بستن آسمان بود؟ باید از سازمان هواپیمایی کشوری درخواست کنند.»

تورج دهقانی زنگنه که با روزنامه شرق گفتگو کرده، مدعی شده است:«کسانی که در رسیدگی به پرونده سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی با نظام، حاکمیت و جمهوری اسلامی عناد دارند، این بحث را سیاسی کرده‌اند والا از نظر تخصصی، کار روی روال انجام می‌شود و ما کارمان را حرفه‌ای و درست انجام می‌دهیم.»

او در بخشی دیگر از سخنانش در واکنش به انتقادها از پنهان کردن سیستماتیک سرنگونی هواپیمای اوکراینی توسط رسانه‌ها و مسئولان جمهوری اسلامی، مدعی شد که عملکرد حکومت ایران در انتقال جعبه سیاه درست و به موقع بوده است. وی در این باره گفت: «نگاه کنید وقتی هواپیمای ایران‌ایر را ناو آمریکایی زد، چند روز بعد قبول کردند که هواپیما را زده‌اند؟ چند روز بعد به فرمانده ناو مدال دادند؟ هر کاری نیاز به بررسی تخصصی دارد و وقتی بررسی‌های لازم انجام شد و واقعیت‌ها به دست آمد، با مردم در میان گذاشته شد.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که ایران پس از سه روز انکار برخورد موشک به هواپیما از سوی عالی‌ترین مقامات جمهوری اسلامی سرانجام پذیرفت که به هواپیمای مسافری شلیک کرده است، اما ماه‌ها از تحویل جعبه سیاه برای بازخوانی اطلاعات طفره رفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حکومت ایران متهم است که از هواپیماهای مسافربری به عنوان سپر انسانی در برابر احتمال واکنش به حمله سپاه به پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق، استفاده کرده است.

مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند «خطای انسانی» دلیل شلیک دست کم دو موشک بوده است. ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران دی‌ماه سال گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرده «براثر بروز خطای انسانی و به‌صورت غیرعمد، هواپیمای مذکور مورد اصابت قرار گرفت.»

سه روز پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی، سردار امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوا و فضای سپاه پاسداران با حضور در برابر دوربین‌های تلویزیونی، مسئولیت این اقدام را برعهده گرفت. اما او هیچ‌گاه بابت این مسئولیت محاکمه نشد.

پرواز شماره ۷۵۲ خط هواپیمایی بین‌المللی اوکراین با ۱۷۶ مسافر و خدمه، بامداد هجدهم دی‌ماه ۹۸ درحالی‌که سپاه بدون اعلام منطقه پرواز ممنوع، سرگرم حمله‌های موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق بود (تا انتقام قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس را بگیرد)، با موشک‌های سپاه بر فراز تهران سرنگون شد. مقامات تهران تا سه روز برخورد موشک به این هواپیما را تکذیب کردند و سرانجام ادعا کردند که این هواپیمای بر اثر آنچه که «خطای انسانی» خوانده شد، سرنگون شده است.

با گذشت بیش از یک سال، نه‌تنها عاملان این فاجعه معرفی و محاکمه نشده‌اند، بلکه هنوز ابهام‌های بسیار زیادی در مورد نحوه رخ‌دادن این فاجعه مطرح است.