نیکی هیلی: ترامپ حزب جمهوری‌‌خواه را هم با خود به پایین کشید

«ترامپ واقعا به آنچه می‌گفت باور داشت و فریبکاری نمی‌کرد اما اطرافیانش که چاپلوس و بله قربان‌گو بودند حقیقت را به رئیس جمهوری سابق نمی‌گفتند»

نیکی هیلی، نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد- Olivier DOULIERY / AFP

نماینده سابق ایالات متحده در سازمان ملل متحد می‌گوید دونالد ترامپ واقعا به آنچه که می‌گفت باور داشت و فریبکاری نمی‌کرد، اما اطرافیانش که چاپلوس و بله قربان‌گو بودند، حقیقت را به رئیس جمهوری سابق نمی‌گفتند.

تیم آلبرتا در گزارشی مفصل در نشریه پولیتیکو، که روز جمعه منتشر شد، بخش‌هایی از گفت‌وگوی خود را با نیکی هیلی منتشر کرده است که گفته است، ترامپی که او برایش کار می‌کرد با ترامپی که بعدها می‌دید متفاوت بود.

فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی، که سال ۲۰۱۷ به عنوان نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل انتخاب شد و پس از حدود یک سال از مقام خود کناره‌گیری کرد، معتقد است ترامپ به قسم ریاست جمهوری خود وفادار بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وقتی نویسنده گزارش از او پرسید که آیا به نظر او ترامپ مسئولانه رفتار کرد، خانم هیلی از پنجره به بیرون اتاق اشاره کرد و گفت «مثل آن است که شما بگویید رنگ چمن حیاط آبی است و عمیقا به آن باور داشته باشید.»

«آیا این غیرمسئولانه است که شما کوررنگی داشته باشید و حقیقتا (رنگ‌هایی را که می‌بینید) باور داشته باشید.»

گزارشگر پولیتیکو گفت اما دونالد ترامپ سوگند ریاست جمهوری خورده بود و رفتارش خلاف آن را نشان می‌داد، که هیلی پاسخ داد «او معتقد بود که به سوگندش وفادار است ... این فرق دارد با آن که بگوییم فریبکاری می‌کرد.»

این سیاستمدار ۴۹ ساله جمهوری‌خواه آهی از سر افسوس کشید و گفت، دونالد ترامپ «لیاقت دانستن حقیقت را داشت. اما آیا می‌شنید؟» بعد خودش در جواب گفت «فکر نمی‌کنم افراد خاصی در اطرافش حقیقت را به او می‌گفتند.»

وقتی گزارشگر از او پرسید که چرا شما حقیقت را به رئیس‌جمهوری نگفتید، توضیحی نداد و سکوت کرد.

این که نیکی هیلی چندان رابطه خوبی با ترامپ نداشت بر کسی پوشیده نیست. اما در طول پنج سال اخیر تلاش کرد تعادل ظریفی را در گفته‌هایش رعایت کند و به عقیده نویسنده مقاله، بهتر از بسیاری از هم‌حزبی‌هایش عمل کرد.

او با اشاره به حمله گروهی از حامیان ترامپ به کنگره در روز ششم ژانویه و حوادث پس از آن، از جمله استیضاح او حتی پس از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش، گفت «فکر می‌کنم او خودش را بیشتر و بیشتر در انزوا خواهد دید.»

به عقیده نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل تجارت ترامپ ضربه خورده و هر اعتبار سیاسی را که کسب کرده بود از دست داده است و ما هم در حزب جمهوری‌خواه «باید اذعان کنیم که او ما را هم با خود به پایین کشیده است.»

وقتی نویسنده پرسید آیا ترامپ جایی در حزب جمهوری‌خواه در آینده دارد گفت، «فکر نکنم ... فعلا که سقوط کرده است.»