بازداشت ۱۴ نفر در آلمان و دانمارک به اتهام تدارک حمله تروریستی

این افراد به اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری با انگیزه‌های «ستیزه‌جویی اسلام‌گرایانه» بازداشت شده‌اند 

تعدادی از مظنونان پرونده تدارک حمله تروریستی در عملیات پلیس در مجتمع اپوتکرهون در شهر هولبک دانمارک بازداشت شدند- Claus Bech / Ritzau Scanpix / AFP

مقام‌های امنیتی دانمارک از بازداشت ۱۴ نفر در آلمان و دانمارک به اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری با انگیزه‌های «ستیزه‌جویی اسلام‌گرایانه» خبر دادند.   

از میان افراد بازداشت‌شده در این پرونده، ۱۳ نفر در عملیات‌های جداگانه‌ای در دانمارک و یک نفر در آلمان بازداشت شده است.

سرویس امنیتی و اطلاعاتی دانمارک (PET) روز جمعه ۲۴ بهمن‌ماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که پلیس آن کشور درپی سوءظن درمورد تدارک برای حمله تروریستی ناشی از «ستیزه‌جویی اسلام‌گرایانه»، از شنبه تا دوشنبه (ششم تا هشتم فوریه)، در عملیاتی هفت نفر را بازداشت کرده است. اتهام این افراد «برنامه‌ریزی برای یک یا چند حمله تروریستی یا آمادگی برای انجام اقدام تروریستی» و «در اختیار داشتن مواد و ترکیب‌های سازنده ماده منفجره و همچنین اسلحه گرم یا کمک و پشتیبانی برای ارتکاب جرم» عنوان شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این بیانیه، روز پنجشنبه نیز دادگاهی در دانمارک دستور بازداشت شش مظنون دیگر در این پرونده را داده است.

وزارت دادگستری دانمارک در حساب توییتر خود اعلام کرد: «متأسفانه این پرونده نشان می‌دهد که تهدید‌های تروریستی علیه دانمارک همچنان جدی است.»

بنابر اعلام رسانه‌های محلی دانمارک، از میان ۱۳ نفر یازداشت‌شده، هشت نفر مرد و پنج‌ نفر زن بوده‌اند.

مقام‌های آلمانی نیز روز پنج‌شنبه اعلام کردند که سه‌نفر از مظنونان این پرونده برادران سوری ۳۳، ۳۶ و ۴۰ساله‌ای بوده‌اند که دو نفرشان در دانمارک و سومی در نزدیکی فرانکفورت آلمان دستگیر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس آلمان هفته گذشته پس از سفارش آنلاین مواد شیمیایی که می‌تواند برای ساخت مواد منفجره مورد استفاده قرار گیرد، این سه نفر را زیر نظر گرفته است. 

نیروهای امنیتی آلمان در بازرسی محل اقامت مرتبط با مظنونان در شهر دسا-روسلا، بین ناومبورگ و برلین، حدود ۱۰ کیلوگرم پودر سیاه و چاشنی‌های انفجاری ضبط کرده‌اند.

مقام‌های دانمارکی نیز در عملیات مربوط به این پرونده مقداری مواد شیمیایی کشف و ضبط کرده‌اند.