هشدار نماینده هوادار ترامپ: امکان استیضاح جو بایدن در ۲۰۲۲

دوین نونز معتقد است که احتمال تسلط جمهوری‌خواهان بر مجلس نمایندگان در سال ۲۰۲۲ بسیار زیاد است

دوین نونز، نماینده کنگره از کالیفرنیا-ANDREW HARRER / POOL / AFP

دوین نونز، نماینده کنگره از کالیفرنیا، هشدار داد که امکان دارد جمهوری‌خواهان در صورت به دست آوردن اکثریت مجلس نمایندگان در انتخابات میان دوره‌ای سال ۲۰۲۲، با فشار‌های فزاینده برای استیضاح جو بایدن روبه‌رو شوند.

این نماینده هوادار دونالد ترامپ، چهارشنبه‌شب در گفت‌وگو با شان هانیتی، سخنگوی خبرگزاری فاکس، گفت که پس از استیضاح دوباره‌ رئیس دولت پیشین در این مجلس برای اولین بار در تاریخ آمریکا، امکان استفاده جناح راست حزب جمهوری‌خواه از هر قدرت جدید در کنگره برای استیضاح آقای بایدن، وجود دارد. 

آقای نونز گفت: «امکان تسلط اکثریت جمهوری‌خواهان بر مجلس نمایندگان در سال ۲۰۲۲ بسیار زیاد است. اگر چنین اتفاقی بیفتد، به عنوان مثال، نمی‌دانیم چه اتفاقی برای لپ‌تاپ هانتر بایدن خواهد افتاد. نمی‌دانیم جریان تحقیقات جان دورهام (در رابطه با روسیه) چه خواهد شد. اما می‌توانم پیش‌بینی کنم که فشار‌ها برای استیضاح بایدن زیاد شود.»

وی افزود: «من به شخصه نمی‌خواهم این کار را انجام دهم اما شما کسانی را خواهید داشت که چنین سخنانی را بر زبان خواهند راند.»

اشاره کنایه‌آمیز وی به لپ‌تاپ پسر رئیس‌جمهور، به ماجرایی اشاره دارد که پیش از انتخابات، میان طرفداران ترامپ رایج شده بود. این دستگاه را صاحب یک تعمیرگاه در دلاور، به رودی جولیانی، وکیل برجسته جمهوری‌خواه، تحویل داد. جولیانی هم آن را به روزنامه زرد نیویورک‌پست (که مانند فاکس نیوز متعلق به روپرت مرداک است) برد و ادعا کرد که این دستگاه حاوی ایمیل‌هایی است که در آن‌ها، هانتر بایدن، پدرش را با مشتریان خارجی مرتبط کرده است. آقای بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی خود گفت: «من هرگز با پسرم، برادرم یا هیچ شخص دیگری در مورد روابط تجاری‌ آن‌ها صحبتی نکردم. تمام.»

پسر آقای بایدن در دادگاه استیضاح اول آقای ترامپ نیز نقش اساسی داشت. دلیل آن نیز درخواست رئیس‌جمهور پیشین در ماه ژوئیه ۲۰۱۹ از ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بود تا علیه پسر رقیب انتخاباتی‌ وی، برای زمانی که جزو اعضای هیئت‌مدیره شرکت گاز بوریسما  بوده است، به اتهام فساد، پرونده‌ قضایی بازکند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ ادعا كرد كه آقای بایدن، در دوران معاونت ریاست‌جمهوری، در جریان اخراج دادستانی که در حال تحقیق روی پرونده بوریسما بوده، شركت موثر داشته است؛ اما به گفته آقای بایدن، این دادستان به دلیل فساد مالی اخراج شده است و هیچ مدرکی دال بر عملکرد نادرست وی (آقای بایدن) وجود ندارد.

اندرو بیتس، سخنگوی آقای بایدن، در ماه دسامبر به شبکه بی‌بی‌سی گفت: «بر اساس تحقیقات انجام شده در دوران استیضاح در مطبوعات و دو کمیته‌ سنا به رهبری جمهوری‌خواهان، که کارشان به ادعای یکی از همکاران جمهوری‌خواه «غیرقانونی» و سیاسی بود، جو بایدن در رابطه با اوکراین، سیاست‌های رسمی ایالات‌متحده را رعایت کرده و مرتکب هیچ تخلفی نشده است.»

آقای نونز، از اعضای جمهوری‌خواه عالی‌رتبه در کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان، که به شکایت از توییتر به دلیل امتناع از مسدود کردن حساب‌های کسانی که او را به خاطر سابقه‌اش در کار دامداری مسخره کردند، شهرت دارد، همچنین گفته است که امکان دارد دموکرات‌هایی که صریحا آقای ترامپ را محکوم کردند، مانند رهبران استیضاح، به عنوان تبعات این اقدامات تلافی‌جویانه، در آینده سِمَت خود در کمیته را از دست بدهند.

وی گفت: «امکان دارد هر كدام از آن افراد لعنتی، ظرف دو سال آینده از كمیته حذف شوند. اگر مردم آمریکا در برابر این مزخرفات ایستادگی نکنند، آینده‌ ما به آنجا کشیده خواهد شد.»

در حال حاضر، مجلس نمایندگان با ۲۱۸ کرسی از ۴۳۵ کرسی لازم برای فرماندهی اکثریت و ۲۲۱ کرسی مختص نمایندگان دموکرات، در تعادل کامل است. این بدان معنا است که سال ۲۰۲۲، دست‌ها حسابی باز خواهند بود.

آقای نونز پیش‌تر نیز در روز ۱۳ ژانویه برای محکوم کردن تصمیم مجلس نمایندگان در استیضاح آقای ترامپ برای بار دوم، رایی که با نتیجه‌ی ۱۹۷-۲۳۲ به تصویب رسید، در همان برنامه شبکه فاکس حاضر شده بود. او به آقای هانیتی گفت: «ببینید، رئیس‌جمهور اشتباهات زیادی می‌کند. همه‌ روسای‌جمهور اشتباه می‌کنند؛ اما استیضاح زودهنگام، عواقب واقعی دارد.»

جو بایدن قبلا نیز هدف یک استیضاح تلافی‌جویانه بوده است. مارجوری تیلور گرین، نماینده سابق کنگره و طرفدار «کیو انان»، در اولین روز حضور آقای بایدن در کاخ سفید موارد استیضاح علیه وی را مطرح کرد. ادعای او به سرعت رد شد.

© The Independent