آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به قم هم رسید

هشدار به مرغداری‌های صنعتی: موازین بهداشتی قرنطینه‌ را رعایت کنید

خبر امروز مبنی بر مشاهده آنفولانزای حاد پرندگان در قم، بار دیگر نگرانی از سرایت بیماری به واحدهای صنعتی را در پی خواهد داشت-عکس از تسنیم

سازمان دامپزشکی کشور، از مشاهده بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در «باغ پرندگان» شهر قم خبر داده است. نمونه‌های تایید شده این بیماری پیش‌تر در سایر استان‌های ایران نیز گزارش شده بودند.

سازمان دامپزشکی به مرغداری‌ها و مردم درباره مصرف انواع مرغ در هفته‌های اخیر هشدار داده است. موج گسترده شیوع این بیماری در ماه‌های گذشته از عراق و کویت آغاز شد. در اطلاعیه سازمان دامپزشکی کشور آمده است که بر اساس بررسی‌های انجام شده و تایید آزمایشگاهی، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در تعدادی از پرندگان باغ پرندگان قم، تایید شده است. بر اساس برنامه ملی کنترل این بیماری، موازین بهداشتی قرنطینه‌ای در شعاع‌های اپیدمیولوژیک این مناطق به اجرا درآمده‌اند.

سازمان دامپزشکی همچنین از تمام صاحبان واحد‌های مرغداری، مدیریت باغ‌های پرندگان، پرورش‌دهندگان طیور زینتی و طیور بومی درخواست کرد تا ضوابط بهداشتی را در واحد‌های خود به طور دقیق و کامل رعایت کنند.

آنفولانزای پرندگان از پاییز امسال در بسیاری از شهرستان‌های ایران شیوع یافته است. سازمان دامپزشکی هر استان نیز درباره توجه ویژه به رعایت مسائل بهداشتی، به مرغداران هشدار داده است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، در هفته‌های گذشته از معدوم‌سازی یک کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یک واحد روستایی در شهرستان کرمانشاه خبر داد. به دنبال آن معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از معدوم کردن ماکیان مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سرپل ذهاب خبر داد. به گفته شاهرخ ویسی، برای جلوگیری از شیوع بیماری، ۱۱۰ قطعه مرغ بومی این منطقه، معدوم شدند.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان نیز در اوایل بهمن‌ماه اعلام کرد که نخستین مورد از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یکی از مناطق روستایی شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان دیده شده است. مصطفی کنارکوهی، ضمن تاکید بر نبود هیچ مورد آنفولانزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌های صنعتی این استان، از اهالی خوزستان خواست تا از خرید مرغ زنده صنعتی و بومی که در سطح معابر عرضه می‌شوند، جدا خودداری کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشوردر دی‌ماه گذشته،  از درگیر شدن شش استان کشور با بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خبر داده بود. به گفته این مقام دولتی، از تاریخ ۲۸ آبان ۱۳۹۹ تا ۲۱دی‌ماه، در شش استان و ۱۳ کانون، این بیماری شناسایی شده است. استان‌های مازندران، اردبیل، مرکزی، منطقه ملارد تهران، استان خراسان جنوبی و کرمانشاه از جمله این شش کانون درگیری با بیماری معرفی شدند.

بیشتر این کانون‌ها مراکز صنعتی پرورش ماکیان بودند و سازمان دامپزشکی خاطرنشان کرد که پیش‌تر در این‌باره هشدارهای لازم را به واحدهای صنعتی داده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور هفتم دی‌ماه گذشته با بیان این که وضعیت بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در داخل کشور کاملا مهار و مدیریت شده، از مرغداران خواسته بود تا به اطلاعیه‌های سازمان دامپزشکی کشور توجه کنند و هرگونه کاهش تولید و تلفات را به سازمان دامپزشکی اطلاع دهند. کمی بعد اما در شش استان کشور ۱۳ کانون مبتلا به این نوع بیماری شناسایی شد. البته علی صفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور، اعلام کرده بود که با وجود کنترل بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان، این بیماری در حالت تهاجمی است.

خبر امروز مبنی بر مشاهده آنفولانزای حاد پرندگان در قم، بار دیگر نگرانی از سرایت بیماری به واحدهای صنعتی را در پی خواهد داشت. گفته می‌شود پس از ایجاد موج گسترده آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در اروپا و شرق آسیا از جمله ژاپن و کره جنوبی و بروز آن در کشور همسایه عراق و کویت، مشاهده کانون‌های این بیماری در سطح کشور قابل پیش‌بینی بود.

سازمان دامپزشکی کشور توضیح داده است که ویروس آنفلوانزای فوق حاد را پرندگان ‌وحشی به کشور وارد می‌کنند و پرندگان آزاد پرواز و افراد و وسایل نقلیه، شرایط انتقال این ویروس بین طیور بومی در سطح کشور را فراهم می‌سازند.

آذرماه امسال، مرگ قوهای فریادکش در مازندران، آغاز به صدا درآمدن زنگ خطر برای سایر پرندگان در ایران بود. با پیدا شدن جسد چند قو در تالاب‌های مازندران، رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش محیط‌زیست این استان اعلام کرد که آزمایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان در نمونه‌برداری از قوی تلف شده در تالاب فریدون‌کنار، مثبت بوده است. همزمان در تالاب سرخرود، دو قطعه قوی فریادکش تلف‌شده دیگر هم پیدا شدند. تداوم ابتلا و تلفات در گونه‌های پرندگان مهاجر دیگر، در این استان نگرانی‌هایی ایجاد کرد و بیماری کم‌کم به استان‌های دیگر نیز سرایت یافت.

حالا فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی نیز گفته است که در مدت یک هفته، ۲۵۱ لاشه پرنده مبتلا به آنفولانزای فوق حاد پرندگان از نواحی اطراف تالاب میقان اراک جمع آوری شده است. بر اساس آخرین آمار، در سال جاری، تنها در استان مرکزی یک هزار و ۲۶۰ قطعه پرنده بر اثر آنفلوانزا در تالاب میقان تلف شده‌اند. گفته می‌شود که این بزرگترین کانون مشاهده این بیماری تا این لحظه بوده است.

در سال ۱۳۹۵هم ابتلا به ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان جان دوهزار و ۴۰۰ پرنده در تالاب میقان  اراک را گرفت که یکی از بزرگترین مرگ‌های خاموش بر اثر ابتلا به این بیماری بین پرندگان در ایران در سال‌های اخیر، به شمار می‌رود.