معاون وزیر کشور: دختران ۱۳ ساله روستایی آمادگی ازدواج دارند

 ۲۵ هزار ازدواج کودک همسری در ۹ ماهه ابتدای سال جاری در ایران ثبت شده‌است

تقی رستم‌وندی: دختربچه‌هایی که در زیر سن ۱۵ سالگی با رای دادگاه‌های محلی ازدواج می‌کنند اساسا کودک محسوب نمی‌شوند- عکس از خبرگزاری مهر

معاون وزیرکشور اعلام کرده که در روستاها، دختران ۱۳ساله آمادگی جسمانی برای ازدواج را دارند. او همچنین برای دومین بار در روزهای گذشته گفته‌ که «کودک همسری» در ایران نه تنها جایی ندارد بلکه کاربردی هم ندارد چون دختربچه‌هایی که در زیر سن ۱۵ سالگی با رای دادگاه‌های محلی ازدواج می‌کنند اساسا کودک محسوب نمی‌شوند.

تقی رستم‌وندی این موارد را «ازدواج پیش‌رس» نامیده‌است. به گفته این مقام دولتی ازدواج دختربچه‌های ۱۳ ساله و کمتر از آن در ایران قانونی است. این در حالی است که در ایران شناسنامه دختران زیر ۱۵ سالگی دارای صفحه مربوط به ثبت ازدواج نیست.

تقی رستم‌وندی، معاون وزیر و رییس سازمان اجتماعی کشور همچنین گفته است: «به جهت رعایت اقتضائات فرهنگی، اقلیمی و جغرافیایی در نقاط مختلف کشور، در روستاها دخترانی داریم که در سنین ۱۳ سال هستند و آمادگی جسمانی برای ازدواج دارند.» به گفته این مقام دولتی در ایران، این دختران برای ازدواج به دادگاه مراجعه می‌کنند و قاضی بعد از اثبات و وجود مستندات و شواهد حکم می‌دهد که این دختر ۱۳ ساله آمادگی ازدواج دارد. آقای رستم‌وندی گفته است که به این نوع ازدواج‌ها کودک همسری نمی‌گویند، چراکه کودک نمی‌تواند ازدواج کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وی در توضیحات بیشتری اضافه کرده که از آنجا که با حکم دادگاه و اثبات آمادگی و بلوغ جسمی دختران حکم قضایی برای ازدواج به دختران کمتر از ۱۳ سال در ایران داده می‌شود، بنابراین چیزی به عنوان کودک همسری به معنایی که در ادبیات جهانی وجود دارد، در ایران وجود ندارد. به گفته این معاون وزیر کشور ازدواج دختربچه‌های ۱۳ ساله و کمتر از ۱۳ سال در ایران در مسیر قانونی انجام می‌شود. چرا که اگر دختر ۱۳ ساله یا کمتر از ۱۳ سال کودک بود قاضی حکم برای ازدواج به او نمی‌داد. این گفته آقای رستم‌وندی مورد اعتراض فعالان حقوق کودک و بسیاری از کارشناسان است. آنها می‌گویند هیچ دادگاهی امکان صدور رای بلوغ فکری و جسمی برای دختربچه‌های زیر ۱۵ سال را نداشته و به همین دلیل این کودکان با انواع آسیب‌های جسمی و روحی مواجه می‌شوند.

معاون وزیر و رییس سازمان اجتماعی کشور همچنین اضافه کرده که عمده ازدواج‌های کمتر از ۱۵ سال در کشور در سنین ۱۳ و ۱۴ سالگی رخ می‌دهد. به گفته او از حدود ۲۵ هزار ازدواجی که در ۹ ماهه ابتدای سال جاری در سن کمتر از ۱۵ سال صورت گرفته، ۱۴ هزار و ۶۲۹ ازدواج در سن ۱۴ سالگی بوده و ۹ هزار و ۵۳۶ ازدواج نیز در سن ۱۳ سالگی انجام شده است. همچنین ۸۱۲ ازدواج در سن ۱۲ سال و ۲۴۸ ازدواج هم در سن ۱۱ سالگی انجام شده است، حدود شاید یک یا دو ازدواج هم زیر ۱۰ سال در کل کشور داشته‌ایم.

به گفته این مقام دولتی ازدواج دختران زیر ۱۵ سال ثبت رسمی شده و در بانک اطلاعات جمعیت کشور نیز آمار آن لحاظ می‌شود. تنها به این دلیل که شناسنامه دختران بعد از سن ۱۵ سالگی دارای صفحه ازدواج می‌شود بعد از ۱۵ سالگی ازدواج این دختران در شناسنامه ثبت می‌شود. به گفته آقای رستم‌وند ازدواج دختران زیر ۱۵ سال به همین دلیل رسمی، قانونی، شرعی و ثبت شده تلقی می‌شود.

این در حالی است که در روزهای گذشته خبر دستگیری عاقد ۱۲۰ مورد کودک همسری در شهرستان نمین که به  ۶ ماه تا ۳ سال حبس محکوم شده بود در رسانه‌های داخل ایران خبرساز شد.

دادستان شهرستان نمین با اعلام این خبر گفته بود که  عاقد ۱۲۰ مورد کودک همسری در نمین دستگیر و روانه زندان شده‌است. دادستان شهرستان نمین گفته بود که به عنوان مدعی‌العموم در راستای احقاق حقوق عامه و جلوگیری از ترویج این «فرهنگ نادرست» و «اشتباه» ورود پیدا کرده و جرم ۶ ماه تا ۳ سال برای متهمان در نظر گرفته شده که این اتهام مشمول خانواده‌های دختر و پسر می‌شود که در این امر دخیل بوده‌اند.