صدور حکم بازداشت دستیار ناوالنی برای برنامه‌ریزی اعتراضات روز ولنتاین

هدف این تظاهرات درخواست آزادی آقای ناوالنی منتقد پوتین است

آقای ولکوف در صورت بازداشت یا استرداد، به مدت دو ماه در روسیه زندانی خواهد شد- JOHN MACDOUGALL / AFP

امروز چهارشنبه، دادگاهی در مسکو اعلام کرد که برای یکی از نزدیکترین متحدان الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان، یک حکم بازداشت بین‌المللی صادر کرده است.

لئونید ولکوف، که به‌عنوان یک استراتژیست سیاسی، هدایت ستادهای منطقه‌ای آقای ناوالنی را برعهده دارد، با سازماندهی تظاهرات ضد کرملین از پایگاه خود در لیتوانی، مقامات روسی را به خشم آورده است. هدف این تظاهرات، درخواست آزادی آقای ناوالنی، منتقد پوتین است که هفته گذشته به حدود سه سال زندان محکوم شد.

دیروز سه‌شنبه، آقای ولکوف از مردم روسیه در سراسر این کشور خواست تا در روز آخر هفته و همزمان با ولنتاین، به یک اعتراض کوتاه بپیوندند. برنامه این است که مردم چراغ گوشی‌های همراه خود و شمع‌هایی به شکل قلب را روشن کنند و عکس‌ آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.

دادگاه باسمانی در مسکو گفت که بازرسان روز چهارشنبه درخواست کرده‌اند که آقای ولکوف، به دلیل تحریک افراد کم‌سن‌وسال برای شرکت در تظاهرات خیابانی، به صورت پیشگیرانه بازداشت شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادگاه گفت که حکم دستگیری وی تحت پوشش کشورهای مشترک‌المنافع که گروهی از جمهوری‌های سابق شوروی سابق هستند، صادر شده است. لیتوانی، محل اقامت آقای ولکوف​​، عضو کشورهای مشترک‌المنافع نیست.

دادگاه گفت که آقای ولکوف در صورت بازداشت یا استرداد، به مدت دو ماه در روسیه زندانی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تاس، وابسته به دولت روسیه، بازرسان دولت مدعی شدند یک فیلم ضبط شده از آقای ولکوف کشف کرده‌اند که وی در آن، خردسالان را به شرکت در تجمعات غیرقانونی تحریک می‌کند.

آقای ولکوف در تلگرام نوشت که به دستور بازداشت هیچ توجهی نخواهد داشت و به کار خود ادامه می‌دهد.

اعتراض روز ولنتاین، با تظاهرات اخیر در اعتراض به رفتار دولت روسیه با آقای ناوالنی متفاوت است. این برنامه قرار است فقط ۱۵ دقیقه طول بکشد و مردم ترغیب شده‌اند تا به جای تجمع در خیابان‌های مرکزی شهر، در نزدیکی خانه‌های خود باقی بمانند.

آقای ولکوف در تلگرام نوشت که این رویداد به این دلیل این‌گونه طراحی شده تا از مداخله پلیس ضد شورش و تکرار صحنه‌های خشونت‌ آن‌ها با تظاهر‌کنندگان اعتراضات اخیر که موجب دستگیری هزاران نفر شده است، جلوگیری کند.

سخنگوی کرملین گفت که نمی‌تواند درباره غیرقانونی بودن این تظاهرات اظهارنظر کند و اعلام غیرقانونی بودن آن «دشوار» است.

آقای ولکوف در سال ۲۰۱۹ با گشوده شدن یک پرونده جنایی و اتهام پولشویی علیه بنیاد مبارزه با فساد آقای ناوالنی، از روسیه خارج شد. این بنیاد درباره فساد صاحب‌نفوذان روسی تحقیق و گزارش‌های تکان‌دهنده‌ای منتشر می‌کند. وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که اعضای بنیاد مبارزه با فساد را «عوامل نفوذی» ناتو به حساب می‌آورد.

ناوالنی اعلام کرده بود که به تصمیم آقای ولکوف برای ترک کشور احترام می‌گذارد و کار در بیرون از مرزهای روسیه،  در نهایت می‌تواند وی را از دسترس نیروی‌های انتظامی روسیه دور نگاه دارد.

در هفته‌های گذشته، ده‌ها هزار نفر با حضور در خیابان‌ها به زندانی شدن آقای ناوالنی اعتراض کرده‌اند. آقای ناوالنی می‌گوید که بازداشت او انگیزه سیاسی دارد. او ماه گذشته پس از آن بازداشت شد که برای اولین بار از زمان مسمومیت تابستان گذشته در سیبری با آنچه به اعتقاد کارشناسان ناتو، یک عامل اعصاب با درجه نظامی بوده است، به روسیه بازگشت. روسیه درباره صحت گزارش‌ها درباره مسمومیت آقای ناولنی ابزار تردید می‌کند و منکر هرگونه دخالت در آن حادثه است.

در تهیه این خبر از گزارش‌های تکمیلی دیگر خبرگزاری‌ها استفاده شده است

© The Independent