خامنه‌ای گفت فورا به روسیه بروم

رئیس مجلس می‌گوید به روسیه سفر کرده‌ام تا به آن‌ها در مورد روابطمان «اطمینان» بدهم

پس از سفر قالیباف به مسکو مشخص شد که کرملین برنامه‌ای برای دیدار پوتین و قالیباف تنظیم نکرده است- رجا

محمدباقر قالیباف می‌گوید این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بود که به او دستور داد به فوریت به روسیه سفر کند.

در دو روز گذشته موضوع نپذیرفته‌شدن رئیس مجلس شورای اسلامی از سوی ولادیمیر پوتین جنجالی شده است. پیش‌ از سفر قالیباف به مسکو، مجتبی توانگر از نمایندگان مجلس گفته بود که قالیباف حامل پیام علی خامنه‌ای برای ولادیمیر پوتین است و با او دیدار خصوصی خواهد داشت.

پس از سفر قالیباف به مسکو مشخص شد که کرملین برنامه‌ای برای دیدار پوتین و قالیباف تنظیم نکرده است.

قالیباف شب گذشته (یکشنبه ۱۹ بهمن) در سخنانی در محل سفارت جمهوری اسلامی در مسکو موضوع اولویت نداشتن موضوعات اقتصادی در ساختار وزارت خارجه را بهانه کرد و به‌تندی از این وزارتخانه انتقاد کرد. قالیباف گفت: «دو هفته پیش به آقای ظریف در صحن علنی مجلس گفتم که وزارت امور خارجه باید از ۲۰ سال پیش رویکرد خود را در حوزه وزارت خارجه و سفارتخانه‌ها از نگاه سیاسی-امنیتی تغییر داده و کاملا اقتصادی-سیاسی می کرد، تا می‌توانستیم از ظرفیت‌ها به خوبی استفاده کنیم.»

گروهی از مشاوران و نزدیکان قالیباف پس از امتناع کرملین از دیدار اختصاصی پوتین با قالیباف، وزارت خارجه را مسئول این ناهماهنگی دانستند. روز گذشته در پاسخ به این اظهارات، محمد جواد ظریف گفت که در پروتکل سفر روسای مجالس به روسیه دیدار با پوتین قرار ندارد و این موضوع قبلا به مجلس اطلاع داده شده است. او همچنین گفت که وزارت خارجه و سفارت ایران در روسیه تلاش بسیاری برای هماهنگی این سفر رئیس مجلس انجام داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قالیباف نیز شب گذشته گفت که جنجال مربوط به امتناع پوتین از دیدار با او کار «جریان غربگرا» است. او با پیش کشیدن موضوع قرارداد راهبردی ایران و چین، پیام جدید علی خامنه‌ای برای روسیه را هم در همین راستا دانست: «غربگراها در کشورمان در بحث همکاری‌های مشترک ایران با روسیه و چین سنگ‌اندازی‌هایی می کنند، مانند بحث برنامه راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین که ظرف ۴۸ ساعت هجمه‌ای را علیه چین به راه انداختند که موجب تعجب این کشور شد. همچنین شاهد بودیم که از روزی که سفر من به روسیه قطعی شد، هجمه های زیادی را به وجود آوردند. در این سفر حامل پیام رهبرانقلاب برای رئیس‌جمهور روسیه هستم که حاوی ادامه‌دار بودن طرح‌های راهبردی میان ایران و روسیه است. با این وجود شاهدیم همان جریان ها، طی ۲۴ ساعت چه غوغایی علیه این سفر به راه انداختند که بیانگر یک طراحی مشخص است.»

او ناهماهنگی در سفرش به روسیه را تلویحا به اصرار و عجله خامنه‌ای ارتباط داد و گفت: «در برهه‌ای حتی زمانی که می‌خواستم زمان سفر به روسیه را به تعویق بیندازم، رهبر معظم انقلاب فرمودند این سفر را به تاخیر نیندازید و تأکیدشان بر این بود که نکاتی را به صورت مکتوب به شما ارائه می‌کنم تا به روسیه ببرید.»

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت هدف او از سفر به روسیه مطمئن کردن این کشور از وفاداری ایران است: « علت سفر من به این کشور اطمینان بخشی به روسیه بود تا بداند بروز هر اتفاقی در غرب هیچ تاثیری بر روابط ما با آنها نمی‌گذارد.»