مناقشه بی پایان تهران و واشنگتن بر سر نقض و رعایت قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت

آمریکا: ایران موشک میان برد آزمایش کرده است

نیویورک- ايرنا- نشست شوراي امنيت براي بررسي ششمين گزارش دبيركل سازمان ملل متحد درباره اجراي قطعنامه 2231 در نيويورك آغاز شد.

رسانه‌های آمریکایی امروز جمعه ۲۶ ژوئیه از آزمایش یک فروند موشک میان‌برد زمین به زمین توسط ایران خبر داده‌اند. 

شبکه خبری سی ان ان به نقل از مقام‌های پنتاگون گفت، آزمایش موشک شهاب ۳ تهدیدی برای امنیت خطوط کشتیرانی در تنگه هرمز ایجاد نکرده و وزارت دفاع آمریکا از برنامه آزمایش موشکی ایران از پیش آگاهی داشته است. 

ایران هنوز واکنشی به ادعای رسانه‌ها مبنی بر آزمایش موشک شهاب ۳ نشان نداده است. ایالات متحده آمریکا آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ مصوب ژوئیه سال ۲۰۱۵ می‌داند. با امضای این قطعنامه توسط اعضای دایمی و غیر دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد، محتوای موافقت‌نامه هسته‌ای موسوم به برجام مورد تایید قرار گرفت و تحریم‌های اقتصادی وضع شده از سوی سازمان ملل متحد بر ایران برداشته شد. 

در یکی از ضمایم قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد آمده است که ایران نباید به موشک‌هایی با ظرفیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای دسترسی یابد. این قطعنامه، دستیابی و بسط چنین تکنولوژی‌ای توسط ایران را نیز غیر قانونی می‌داند. 

در صورتی که تهران آزمایش موشکی روز چهارشنبه را تایید کند، این سومین باری خواهد بود که ایران پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام دست به آزماش موشکی زده است. نخستین آزمایش موشکی ایران پس از خروج دولت دونالد ترامپ از برجام در اوت ۲۰۱۸ انجام گرفت. تهران در دسامبر سال گذشته نیز یک موشک میان-برد را آزمایش کرده بود. 

در واکنش به دومین آزمایش‌ موشکی ایران، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در دسامبر ۲۰۱۸ تهران را به «افزایش تنش‌ها در منطقه و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل» متهم کرد. مقامات جمهوری اسلامی ایران برنامه موشکی این کشور را «حق قانونی» آن کشور می‌دانند. تهران می‌گوید که همچنان به الزامات قانونی قطعنامه ۲۲۳۱ مبنی بر عدم تولید موشک‌های قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای متعهد است. 

مایک پمپئو اخیرا همزمان با سفر آقای جواد ظریف به نیوریوک گفته بود که تهران حاضر است بر سر برنامه موشکی خود با ایالات متحده آمریکا مذاکره کند. جواد ظریف در واکنش به ادعای وزیر خارجه آمریکا گفت: «تحت هیچ شرایطی {برنامه} موشکی ایران قابل مذاکره نیست». 

این در حالی‌ست که وزیر خارجه آمریکا غروب روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ در پاسخ به پرسشی مبنی بر آن که آیا برنامه‌ای برای سفر به تهران دارد، گفت: «اگر نیاز باشد البته که می‌روم. با شادمانی به آنجا می‌روم. از فرصت تماس و گفت‌وگو با مردم ایران استقبال می‌کنم». 

تنش‌های سیاسی و امنیتی در منطقه خلیج فارس در ماه‌های اخیر به‌طرز بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است و ایران و ایالات متحده یکدیگر را به اقدامات تحریک‌آمیز متهم می‌کنند. 

بیشتر از