ژنرال‌ها اینترنت را در میانمار قطع کردند

اتصال به اینترنت به ۵۴ درصد سطح معمول کاهش یافته است

معترضان قرمزپوش در روزهای اخیر با شعارهایی علیه دیکتاتوری نظامی به خیابان‌ها آمده‌اند - YE AUNG THU / AFP

نظامیان میانمار روز شنبه، ۱۸ بهمن‌ماه، پس از آنکه هزاران نفر در محکومیت کودتای اخیر به خیابان‌های یانگون آمدند و و خواستار آزادی رهبر منتخب خود آنگ سان سوچی شدند، اینترنت را در کشور قطع کردند.

در اولین تظاهرات از زمانی که ژنرال‌های میانمار قدرت را در یک کودتا به دست گرفتند، مردم شعارهایی از جمله «دیکتاتور نظامی، بازنده، بازنده؛ دموکراسی، برنده، برنده» سردادند و بنرهایی را در دست گرفتند که روی آنها نوشته شده بود «علیه دیکتاتوری نظامی». تماشاچیان به تظاهرکنندگان غذا و آب می‌دادند.

بسیاری از افراد رنگ قرمز پوشیده بودند که رنگ لیگ اتحادیه دموکراسی سوچی است. سوچی در انتخابات هشتم نوامبر پیروز شد، اما ژنرال‌ها با ادعای تقلب در انتخابات، از پذیرفتن این نتیجه خودداری کردند.

هم‌زمان با افزایش اعتراضات و انتشار فراخوان معترضان در شبکه‌های اجتماعی برای پیوستن مردم به راهپیمایی‌ها، اینترنت کشور قطع شد.

گروه نظارت NetBlocks Internet Observatory خاموشی اینترنت در مقیاس ملی را گزارش داد و در توییتر اعلام کرد که اتصال به اینترنت به ۵۴ درصد سطح معمول کاهش یافته است. گفته می‌شود که هم اینترنت تلفن همراه و هم اینترنت‌های وای‌فای قطع شده است.

نظامیان حاکم می‌کوشند با مسدود کردن موقت فیس‌بوک، مخالفان را ساکت کنند. آنها امروز، شنبه، سرکوب رسانه‌های اجتماعی را به توییتر و اینستاگرام نیز گسترش دادند. بر اساس گزارشی که رویترز منتشر کرده، نظامیان حاکم به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

شرکت تلفن همراه نروژی Telenor Asa در این باره گفته که مقامات به ارایه‌دهندگان اینترنت دستور داده‌اند که «تا اطلاع ثانوی» دسترسی به توییتر و اینستاگرام را قطع کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بسیاری از معترضان با استفاده از شبکه‌های خصوصی مجازی مکان خود را پنهان می‌کنند و ممنوعیت سایت‌هایی مانند فیس‌بوک را دور می‌زنند، اما ایجاد اختلال عمومی در سرویس‌های اینترنت تلفن همراه، دسترسی به اخبار و اطلاعات مستقل را برای شهروندان میانمار به شدت محدود می‌کند.

نهادهای جامعه مدنی میانمار از شرکت‌های ارایه دهنده اینترنت خواسته‌اند که دستور نظامیان مبنی بر قطع اینترنت را به چالش بکشند.

حکومت نظامیان میانمار یک سال شرایط اضطراری اعلام کرده و وعده داده که پس از انتخابات جدید قدرت را تحویل می‌دهد، اما زمانی برای این موضوع تعیین نشده است.

دولت نظامی روز پنجشنبه به شرکت‌های مخابراتی دستور داده بود به طور موقت فیسبوک، اینستاگرام و واتس‌اپ را به روی میلیون‌ها شهروند کشور مسدود کنند.

ارتش میانمار در روز اول فوریه،  پیش از روزی که پارلمان این کشور قرار بود مراسم ادای سوگند اعضای منتخب جدید دولت در انتخابات ماه نوامبر را برگزار کند، کودتا و آنگ سان سوچی و سایر مقامات ارشد دولتی را دستگیر کرد.

بیشتر از جهان