امکان «بی دود» شدن بریتانیا تا سال ۲۰۳۰

«مصرف توتون در بریتانیا جزو کم‌ترین‌ها در اروپاست»

Pexels

دولت بریتانیا اعلام کرده ‌است که قصد دارد مصرف توتون در انگلستان را تا سال ۲۰۳۰ به صفر برساند.

دوشنبه بعدازظهر، دولت بریتانیا بیانیه‌ای منتشر کرد با عنوان «پیش‌به سوی سلامت: پیش‌گیری در دهه ۲۰۲۰». در این بیانیه، دولت برنامه‌هایش را برای مقابله با بیماری‌های قابل پیش‌گیری در آینده نزدیک اعلام کرد.

یکی از نگرانی‌های ذکر شده در این بیانیه تاثیرات زیانبار مصرف توتون است، مشکلی اساسی برای تندرستی همگانی، که در سال‌های اخیر بهبود یافته ‌است.

در این بیانیه آمده‌است: «به لطف تلاش‌های هماهنگ ما، اکنون مصرف توتون در بریتانیا جزو کم‌ترین‌ها در اروپاست، و از هر شش نفر، کمتر از یک نفر توتون مصرف می‌کند. با این همه، برای ۱۴ درصد بزرگسالان که هنوز توتون مصرف می‌کنند، خطر اصلی برای سلامتی همین است».

دولت گفته‌است که هدفش این است که تا سال ۲۰۳۰ «انگلستان بی‌دود شود».

این بیانیه می‌افزاید: «این از جمله شامل ضرب‌الاجلی به صنعت تولید توتون است که تا سال ۲۰۳۰ دیگر دود کردن توتون منسوخ شده باشد، و افراد دودی یا عادتشان را ترک کرده باشند یا به فراورده‌های کم خطرتری مثل سیگارهای الکترونیک رو آورده باشند».

به گفته این بیانیه پیشنهادهای دیگری در باره تلاش‌های دولت برای بی‌دود کردن بریتانیا را در آینده اعلام خواهد کرد.

این بیانیه پیشنهاد می‌کند که بیماران سیگاری که در بیمارستان بستری‌اند، از کمک برای ترک عادتشان برخوردار شوند.

در بیانیه دولت آمده است که انگلستان یکی از اولین کشورهایی بود که در سال ۲۰۰۷ کشیدن توتون را در مکان‌های عمومی ممنوع کرد و در عین حال، طرح بسته‌بندی بدون نام سیگار را به اجرا گذاشت.

دو سال پیش، دولت «طرح کنترل توتون» برای بریتانیا را منتشر کرد. در این طرح، هدف دولت کاهش شمار بزرگسالان سیگاری کشور از ۱۵.۵ درصد به ۱۲ درصد در سال ۲۰۲۲ اعلام شده بود.

بیانیه جدید دولت به مسائلی همچون اضافه وزن، خدمات بهداشت روانی و جلوگیری از دیابت هم اشاره می‌کند.

این بیانیه اقداماتی را که برای «تغییر نظام بهداشتی از درمان بیمار‌ها به پیش‌گیری از عوارض در وهله اول» اجرا خواهد شد، ذکر می‌کند.

© The Independent

بیشتر از زندگی