حمله به کنگره؛ دعوای انتخاباتی یا انتقام «پسران مغرور» از پلیس

اف‌بی‌آی می‌گوید دلیل یورش به کنگره احتمالا انتقام‌گیری از پلیس بوده‌است

 تعدادی از اعضای گروه پسران مغرور در یورش به کنگره دستگیر شدند-Ryan M. Kelly / AFP

به گفته اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی)، ممکن است حمله‌ روز ششم ژانویه به کنگره به رهبری یکی از اعضای گروه «پسران مغرور»، که روز چهارشنبه دستگیر شد، به قصد انتقام از مجریان قانون، برنامه‌ریزی شده باشد. او پیش‌تر هم از واکنش پلیس نسبت به چاقو خوردن یکی از اعضای گروه خود در جریان اعتراضات دسامبر در واشنگتن، به شدت انتقاد کرده بود.

بر اساس اسناد اف‌بی‌آی، ایتن نوردین، ۳۰‌ ساله، یکی از رهبران راست افراطی باند خیابانی سیاتل، پیش از انتشار ویدیویی از او در حال رهبری حمله به ساختمان کنگره آمریکا نیز چندین بار در مورد تمایل به انتقام گرفتن از نیروی پلیس به دلیل چاقو خوردن یکی از اعضای گروه پسران مغرور در جریان اعتراضات ماه دسامبر، صحبت کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صدای مردی که مقامات او را آقای نوردین می‌خوانند، درست پیش از حمله، در ویدیویی شنیده می‌شود که می‌گوید: «شما پسر ما را گرفتید و گذاشتید ضارب برود.» این پیام به وضوح به حادثه‌ چاقو خوردن و نیز دستگیری هنری «انریکه»، رهبر پسران مغرور تاریو اشاره دارد که به پاره کردن بنر «جان سیاهان ارزش دارد» از روی یک کلیسای تاریخی در شهر واشنگتن در جریان اعتراضات قبلی متهم شده؛ اتهامی که وی آن را رد کرده است.

آقای نوردین پس از حمله به کنگره در پستی نوشت: «اگر با پلیس همدردی کنید، یعنی خودتان بخشی از مشکل هستید... .»

گفته می‌شود که او پیش از عزیمت به واشنگتن نیز تهدیدهای مشابهی را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته بود. وی که ظاهرا درخواست لوازم محافظتی و تجهیزات ارتباطی كرده بوده، در «پارلر»، شبكه اجتماعی جناح راست -که حالا بسته شده- نوشت: «بگذارید روزی را كه تصمیم گرفتند با ما بجنگند به یاد بیاورند.»

آقای نوردین تنها چند روز پیش از عزیمت به واشنگتن، در پادکست خود در مورد خصومت روزافزون پسران مغرور با پلیس صحبت کرده بود. بر اساس یک استشهاد، او گفته است: «پلیس دارد به یک مشکل تبدیل می‌شود. ما سال‌های هوای آن‌ها را داشتیم.»

ظاهرا مقامات فدرال علاوه بر بررسی بیش از ۱۰۰ پرونده علیه حمله‌کنندگان به کنگره آمریکا، روی سطح برنامه‌ریزی برای حملات نیز متمرکز شده‌اند؛ امری که می‌تواند به تغییر استراتژی قانونی آن‌ها و شاید مجازات‌ شدیدتر منجر شود. حتی ممکن است که آن‌ها از قانون موسوم به «ریکو»، که معمولا برای پیگرد قانونی توطئه‌های اوباش به کار می‌رود، استفاده کنند.

© The Independent

بیشتر از جهان