سلول‌های مغز انسان بر روی ریزتراشه‌ها؛ تحولی بزرگ در هوش مصنوعی

این پروژه جدید می‌تواند مرزها و محدودیت‌های کنونی در توان پردازش و بهره‌وری انرژی را جابه‌جا کند

مغز انسان در مقایسه با سخت‌افزاهای الکترونیکی، قابلیت‌ پردازش اطلاعات با بهره‌وری بسیار بالاتری دارد- Pixabay

با رونمایی از یک پروژه پیشگام و جدید، تلاش برای استفاده از سلول‌های بنیادی مغز انسان برروی ریزتراشه‌ها به‌منظور گسترش مرزهای فناوری هوش مصنوعی، به مرحله تازه‌ای وارد شده است. 

یک گروه بین‌المللی به سرپرستی دانشمندان دانشگاه آستون امیدوارند که با تلفیق قدرت و قابلیت سازگاری مغز انسان با الکترونیک رایج و مرسوم کنونی، در محاسبات و تولید هوش مصنوعی قوی انقلابی رخ دهد. دیوید ساد، استاد ریاضی در دانشگاه آستون، می‌گوید: «هدف ما بهره‌گیری از قدرت محاسباتی بی‌نظیر مغز انسان به‌منظور افزایش جدی توانایی رایانه‌ها است تا به ما در حل مسائل پیچیده کمک کند. ما بر این باوریم این پروژه قابلیت آن را دارد که مرزها و محدودیت‌های کنونی در توان پردازش و بهره‌وری انرژی را جابه‌جا کند و به یک تحول انگاره در فناوری یادگیری ماشینی منجر شود.» ( تحول انگاره یا جابه‌جایی پارادایم یا پارادایم شیفت (Paradigm Shift) اصطلاحی است از توماس کوهن فیلسوف علم به‌معنی جایگزینی الگوهای رایج با الگوهای علمی  نو)

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پروژه Neu-ChiP موفق شده است تا سه و نیم میلیون یورو (معادل ۳.۰۶میلیون پوند) از کمیسیون اروپا دریافت کند تا با کمک آن درباره قابلیت‌های مغز انسان در محدوده فناوری هوش مصنوعی تحقیق و پژوهش شود. این جدیدترین سرمایه‌گذاری در یک زمینه تحقیقاتی نوظهور است که با عنوان «مهندسی نورومورفیک» یا «محاسبات عصبی» شناخته می‌شود و در آن از مدل‌هایی که در نحوه عملکرد مغز انسان به‌کار می‌رود، الهام گرفته شده است.

مغز انسان در مقایسه با سخت‌افزاهای الکترونیکی، قابلیت‌ پردازش اطلاعات با بهره‌وری بسیار بالاتری دارد و برای کار خود، نیازی به سامانه‌های خنک‌کننده عظیم یا مصرف انرژی بسیار زیاد ندارد. در تحقیقات در زمینه مهندسی نورومورفیک یا محاسبات عصبی، به‌جای آن‌که از مولفه‌های زیستی واقعی مغز استفاده شود، اغلب روی تقلید و شبیه‌سازی طراحی مغز انسان تمرکز شده‌ است. این همان نقطه‌ای است که پروژه Neu-ChiP را از نظر هدفی که دنبال می‌کند، از سایر پروژه‌ها به‌صورت بنیادینی متمایز می‌سازد. 

رمی موناسون، مدیر مرکز ملی پژوهش‌های علمی فرانسه (CNRS)، که در انجام این پروژه سهیم بوده است، می‌گوید: «در پروژه Neu-ChiP ما نه‌تنها یک سامانه را براساس بسیاری از مولفه‌های پیچیده سلول‌های عصبی انسان مدل‌سازی می‌کنیم، بلکه در تلاشیم تا از آن هم فراتر رویم. هدف ما رساندن سیستم عصبی به مرحله‌ای است که در آن بتواند محاسبات دشوار را انجام دهد.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی