گروه مطالعه افغانستان از بایدن خواست خروج سربازان را به تعویق بیندازد

گروه مطالعه افغانستان مورد حمایت کنگره است و بایدن به سختی می‌تواند پیشنهادهای آن را نادیده بگیرد

مقام‌های ارشد پیشین از جمله مشاور امنیت ملی جورج بوش و رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش آمریکا عضو گروه مطالعه افغانستان هستند - تلویزیون ملی

گروه مطالعه افغانستان بر حمایت از نهادهای دولتی، خروج مسئولانه نیروهای آمریکایی و پشتیبانی از صلح پایدار در افغانستان تاکید کرده‌است.

در گزارش جدید گروه مطالعه افغانستان نتیجه‌گیری شده است که فرصت واقعی برای هماهنگ کردن سیاست‌ها و اقدامات آمریکا در راستای رسیدن به صلح پایدار در افغانستان به وجود آمده است که می‌تواند بر چهار دهه خشونت در این کشور  نقطه پایان بگذارد.

افراد شاخصی از جمله ژنرال جوزف دنفورد، رئیس پیشین ستاد ارتش آمریکا، استیفن هدلی، مشاور امنیت ملی دولت بوش و جیمز دابنز، فرستاده پیشین آمریکا در امور افغانستان عضو این گروه پژوهشی هستند که توسط کنگره آمریکا برای بررسی روند صلح این کشور ایجاد شده است که کارشان را از آوریل ۲۰۲۰ بعد از رسیدن توافق صلح با طالبان شروع کرده اند.

آنها می‌گویند رویکرد جدید آمریکا می‌تواند منافع این کشور در افغانستان و منطقه را تامین کند و به کاهش خطرات تروریسم، توسعه ثبات منطقه‌ای و حمایت از دستاوردهای مهم حقوق بشر و نهادهای دموکراتیک در افغانستانن بیانجامد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گروه پیشنهاد داده است که دیپلماسی فعال می‌تواند به جنگ و کشمکش‌های نیابتی پایان دهد و با ایجاد اجماع منطقه‌ای در میان همسایگان افغانستان، به تامین امنیت پایدار و توسعه اقتصادی کشور کمک کند.  

آنها می‌گویند در نهایت، رسیدن به توافقنامه پایدار صلح، مسئولیت تمام طرف‌های مذاکره در افغانستان است اما آمریکا می‌تواند نقش کلیدی در استفاده از این فرصت ایفا کند.

اقدامات مسئولانه، قابل پیشبینی و منسجم آمریکا می‌تواند فرصت رسیدن به صلح برای پایان جنگ چهل ساله را بطور چشمگیری افزایش دهد؛ اما اقدامات شتابزده و بی‌محابا می‌تواند نظم موجود در افغانستان را به هم بزند و امنیت و منافع آمریکا و متحدانش را به مخاطره بیاندازد.

مهمترین دیدگاهی که ارایه شده است این است که خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان نباید براساس جدول زمانی انعطاف‌ناپذیر باشد بلکه بنیاد آن اجرایی شدن تعهدات تمام طرف‌ها از جمله طالبان باشد که رابطه خود با گروه‌های تروریستی را قطع کند، خشونت علیه مردم افغانستان را کاهش دهد و برای رسیدن به توافق صلح از خود سازش نشان دهد.

توصیه‌های دیگر گروه مطالعه افغانستان نیز از این قرار است:

تلاش دیپلماتیک فوری برای تمدید تاریخ خروج نیروهای آمریکا به بعد از ماه مه تا زمان کافی به روند صلح داده شود که به نتیجه قابل قبولی برسد.

تاکید بر اهمیت حضور آمریکا در افغانستان که فراتر از مبارزه با تررویسم و حمایت از نیروهای امنیتی این کشور به زمینه سازی توافق قابل قبول صلح نیز کمک کند. آمریکا با خروجش از افغانستان نباید زمینه پیروزی طالبان را به راحتی فراهم کند.

ادامه حمایت‌های آمریکا و دیگر کمک‌کنندگان از نهادهای دولتی افغانستان از جمله در بخش امنیت با ارایه این پیام که کمک‌ها مشروط به پیشرفت در گفت‌وگوهای صلح است.

ادامه حمایت از اعضای دلیر جامعه مدنی افغانستان که نقش مهمی در حفظ حقوق بشر، آموزش و بهداشت داشته‌اند.

این گزارش که می‌تواند به سیاست دولت جدید جو بایدن در قبال افغانستان سمت و سو دهد، کمک بزرگی به اوضاع مبهم افغانستان در جریان مذاکرات صلح با طالبان خواهد کرد. طالبان که ظاهراً منتظر خروج نیروهای آمریکایی طبق توافق دوحه در ماه مه سال جاری است، باید با سیاست جدید کنار بیاید. افغانستان شناسان آمریکایی که موردحمایت کنگره هستند، هر نوع خروج سربازان آمریکا و تأمین منافع درازمدت امنیتی واشینگتن را به رسیدن به توافق «قابل‌قبول» صلح مشروط کرده‌اند. به نظر می‌رسد دشوار خواهد بود که دولت بایدن این پیشنهادها را نادیده بگیرد.