صدور مجوز خروج خدمه نفتکش کره جنوبی از ایران

بررسی قضایی پرونده تخلف کشتی و کاپیتان آن همچنان ادامه دارد

سپاه پاسداران این نفتکش را همراه با ۲۰ خدمه آن، اواسط دی ماه در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد-عکس از خبرگزاری مهر

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه اعلام کرد خدمه نفتکش توقیف شده کره جنوبی اجازه خروج از کشور را دریافت کرده‌اند، اما بررسی قضایی پرونده تخلف کشتی و کاپیتان آن همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری ایرنا از قول سعید خطیب‌زاده نوشت، به دنبال درخواست دولت کره جنوبی و مساعدت قوه قضائیه ایران، خدمه کشتی کره‌ای در یک «حرکت انسان‌دوستانه» اجازه خروج از کشور را دریافت کردند.

سپاه پاسداران این نفتکش را همراه با ۲۰ خدمه آن، اواسط دی ماه در آب‌های خلیج فارس و به دلیل آن چه «ایجاد آلودگی محیط زیستی» اعلام شده است، توقیف کرد. مالک نفتکش این ادعا را رد کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارکنان کشتی اهل کره‌جنوبی، میانمار، اندونزی و ویتنام هستند و در این مدت در بندر عباس تحت بازداشت بوده‌اند.

توقیف نفتکش پس از آن انجام شد که تهران در ماه‌های اخیر از سئول بابت عدم پرداخت بیش از ۹ میلیارد دلار بدهی‌اش انتقاد کرده بود و به همین دلیل برخی می‌گویند ایران آن کشتی را به گروگان گرفته است.

مقام‌های ایرانی این اتهام را رد کرده و از طرف کره‌ای خواسته‌اند موضوع را «سیاسی» نکند.

چند روز بعد هیئتی از کره جنوبی وارد تهران شد و وزارت خارجه ایران ارتباط آن را با توقیف نفتکش «هانکوک چیمی» رد کرد و گفت این سفر از قبل مورد توافق دو طرف قرار گرفته و برنامه‌ریزی شده بود.

با این حال، آقای خطیب‌زاده امروز همچنین از  گفت‌وگوی تلفنی معاون سیاسی وزارت خارجه با قائم مقام وزارت خارجه کره جنوبی درباره «آزادسازی هر چه سریع‌تر منابع ارزی ایران» در آن کشور خبر داد.

به گفته او، دو طرف درباره سازوکارهای موثر جهت استفاده از این منابع رایزنی کردند و طرف کره‌ای نیز بر اراده دولت آن کشور و تلاش حداکثری برای رفع محدودیت از این منابع در اسرع وقت تاکید کرد.