هواپیماهای افغانستان به آسمان اروپا بازمی‌گردند

چند سال است که نهادهای هوانوردی اروپا تمامی پروازهای شرکت‌های هواپیمایی افغانستان را به آنجا ممنوع کرده‌اند

شرکت هوایی کام‌ایر به‌تازگی اعلام کرده است که پروازهای خود را به فرودگاه‌های اروپا از سر می‌گیرد- SHAH MARAI / AFP

شرکت هوایی کام‌ایر به‌تازگی اعلام کرده است که پروازهای خود به فرودگاه‌های اروپا را از سر می‌گیرد. این شرکت خصوصی هواپیمایی تایید کرده که تمامی معیارها و استانداردهای لازم بین‌المللی را به دست آورده است و هواپیماهایش توان و امکانات لازم برای پرواز به اروپا را دارند.

اداره مستقل هوانوردی افغانستان نیز امکان برقراری پروازهای اروپایی شرکت کام‌ایر را رد نکرده، اما اعلام کرده است که این شرکت با یک هواپیمای اجاره‌ای از کشور اوکراین، به اروپا سفر خواهد کرد. شرکت کام‌ایر همچنین یادآور شده که منتظر رفع محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری کرونا است و پس از آن پروازهای مستقیم خود به فرودگاه فرانکفورت آلمان را آغاز خواهد کرد.

خبر آغاز پروازهای کام‌ایر به اروپا درحالی مطرح می‌شود که نهادهای هواپیمایی در کشورهای اروپایی، چندین سال است تمامی پروازهای شرکت‌های هواپیمایی افغانستان به اروپا را ممنوع کرده و این شرکت‌ها را در فهرست سیاه قرار داده بودند. عمده‌ترین دلیل ممنوعیت پرواز هواپیماهای افغانستان به اروپا، کهنه بودن ناوگان هوایی شرکت‌های هوایی افغانستان و رعایت نشدن استانداردهای پرواز مدنظر سازمان «یاتا» است که به شرکت‌های هواپیمایی، مجوز پرواز بین‌المللی می‌دهد.

جنگ ۴۰ ساله در افغانستان به زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی این کشور به شدت آسیب زده است. شرکت‌هایی هم که پس از سال ۲۰۰۱ در افغانستان ایجاد شدند، نتوانستند به استانداردهای لازم برای دریافت مجوز پرواز به فرودگاه‌های مطرح جهان دست پیدا کنند. تنها شرکت خصوصی هواپیمایی «صافی» برای یک دوره کوتاه‌مدت توانست مجوز پرواز به فرودگاه فرانکفورت را داشته باشد، اما آن‌ شرکت هم پس از مدتی، در فهرست سیاه اروپا قرار گرفت. این شرکت در سال ۲۰۰۹ میلادی یک فروند هواپیمای بویینگ ۷۴۷ را که مجوز پرواز به فرودگاه‌های جهان داشت، در مسیر کابل-فرانکفورت قرار داد که بیش از یک سال در این مسیر بدون توقف پرواز ‌کرد. سایر شرکت‌های هواپیمایی افغانستان تنها امکان پرواز به فرودگاه‌های کشورهای منطقه از جمله ترکیه، عربستان سعودی، روسیه و چین را دارند و نمی‌توانند در هیچ فرودگاه اروپایی، به زمین بنشینند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلایل متعددی برای نگرفتن مجوز پرواز بر فراز آسمان اروپا وجود دارد. عمده‌ترین دلیل محرومیت از پرواز به اروپا برای شرکت‌های هواپیمایی افغانستان، رعایت نشدن استانداردهای بین‌المللی در شرکت‌های هواپیمایی افغانستان است. حتی قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری افغانستان هم با استانداردهای جهانی متفاوت است؛ به همین دلیل در‌حالی‌که برخی از هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی افغانستان توان و مجوز پرواز به فرودگاه‌های اروپا را داشتند، به دلیل مشکلات سازمان هواپیمایی کشوری افغانستان، این هواپیماها هم اجازه پرواز دریافت نکردند.

در چند سال گذشته سازمان هواپیمایی کشوری افغانستان در فعالیت‌ها و استانداردهای خود تغییر و تحول ایجاد کرد. شرکت‌های هواپیمایی دولتی و خصوصی هم سطح استاندارد آموزشی خلبانان و مهماندارهای خود را به معیارهای بین‌المللی رساندند و مجوزهای بین‌المللی مورد تایید یاتا و ایکائو را به‌دست آوردند. حالا تنها کهنه بودن هواپیماها و مسائل حاشیه‌ای چون شیوع ویروس کرونا، میان پرواز هواپیماهای افغانستان به فرودگاه‌های اروپا فاصله انداخته است.

شرکت هواپیمایی آریانا، که قدیمی‌ترین شرکت هواپیمایی و تنها شرکت هواپیمایی دولتی در افغانستان است، وعده داده که چند فروند هواپیمای نسبتا جدید که بتوانند تا مقاصد دورتر پرواز کنند، خریداری خواهد کرد. شرکت‌های خصوصی نیز درپی نوسازی ناوگان هوایی خود هستند. با این حال رقابت‌های غیراصولی و حمایت نکردن دولت از فعالیت شرکت‌های خصوصی باعث شده تا تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی خصوصی افغانستان ورشکست شوند و از فعالیت بازمانند. شرکت هواپیمایی صافی که اتفاقا تنها شرکتی بود که به اروپا پرواز داشت، حالا ورشکست شده است و فعالیتی ندارد. شرکت‌های چون پامیر، افق شرق، افغان‌جت، کابل‌ایر و خراسان نیز ازجمله شرکت‌های بودند که یکی پس از دیگری ورشکست و از گردونه رقابت خارج شدند.

در حال حاضر در افغانستان تنها دو شرکت هواپیمایی وجود دارد: شرکت هواپیمایی خصوصی کام‌ایر و شرکت هواپیمایی دولتی آریانا. در کنار شرکت آریانا، دولت به‌تازگی شرکت قدیمی باختر را نیز احیا کرده است تا پروازهای داخلی را انجام دهد، اما این شرکت در حال حاضر با یک هواپیما، کمترین پرواز داخلی را دارد و بیشترین سود پروازهای خارجی به جیب شرکت‌های بین‌المللی چون هواپیمایی امارات، ترکیش‌ایرلاینز، فلای‌دوبی و ایرایندیا سرازیر می‌شود که اکثر مسافران را از افغانستان به مقاصد مختلف جهان جابه‌جا می‌کنند.

بیشتر از جهان