تیراندازی به معترضان در بهسود افغانستان جان ۹ نفر را گرفت

درگیری بهسود در سطح ملی بازتاب یافته‌ و واکنش رهبران هزاره را برانگیخته ‌است

معترضان به سیاست دولت در بهسودگرد هم آمدند، اما مقام‌های وزارت کشور می‌گویند آنها مسلح بودند- رسانه‌های اجتماعی

پلیس شهرستان بهسود در استان میدان‌وردک افغانستان به گروهی از معترضان شلیک کرده است. این تیراندازی دست‌کم ۹ کشته و ۱۲ مجروح بر جای گذاشته است. مردم محلی می‌گویند که تظاهرات‌کنندگان، افرادی غیرنظامی بودند اما پلیس مدعی است که آنان، از اعضای مسلح غیرمسئول وابسته به یک فرمانده شبه‌نظامی مخالف طالبان بوده‌اند.

درگیری در منطقه هزاره‌نشین بهسود افغانستان در سطح ملی انعکاس یافته و واکنش رهبران هزاره و نمایندگان مجلس را برانگیخته است.

همه چیز از تلاش پلیس برای معرفی فرماندهان جدید محلی پلیس در این منطقه آغاز شد. مقام‌های افغان می‌گویند دولت در راستای تامین امنیت این منطقه، برنامه‌ها‌یی داشته که با مخالفت گروه‌های مسلح خودسر روبه‌رو شده است.

وزارت کشور افغانستان تایید می‌کند که مدتی پیش، فرماندهی پلیس استان میدان‌وردک برای معرفی فرماندهان جدید بخش اول و دوم و همچنان تقویت پاسگاه‌های امنیتی در این شهرستان‌‌ها، به بهسود نیرو فرستاده است؛ اما افراد مسلح خودسر وابسته به «علی‌پور»، فرمانده شبه‌نظامی مخالف طالبان، با حضور در این مناطق، مانع حضور و فعالیت نیروهای امنیتی و پلیس شده‌اند. این وزارتخانه اعلام کرده که پلیس در ارتباط با این حمله مسلحانه،  ۶۸ تن از افراد مسلح غیرمسئول را بازداشت کرده است و اکنون وضعیت را تحت کنترل دارد.

فرمانده علی‌پور، با افزایش ناامنی‌ها، آدم‌ربایی‌ها و تهدیدهای طالبان، از میان مردم قد علم کرده است و چند صد نفر نیرو دارد. هرچند او خارج از چارچوب رسمی دولت فعالیت می‌کند، اما خود را «مدافع مردم» و مخالف طالبان معرفی کرده است. او در محافظت از مردم هزاره در برابر طالبان نقش داشته است.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله می‌گوید: «روز جمعه، ۱۰ بهمن، شماری از افراد مسلح خودسر در مقابل ساختمان شهرستان بهسود جمع شده بودند و به طرف نیروهای امنیتی و مردم شلیک کردند.» به گفته‌ او، در جریان درگیری میان نیروهای پلیس و افراد علی‌پور، ۹ نفر جان باختند و پنج غیرنظامی، هفت فرد مسلح غیرمسئول و شماری از نیروهای امنیتی نیز زخمی شده‌اند.

این دعوا در آستانه مذاکرات صلح با طالبان که اشرف غنی، رئیس‌جمهوری کشور برای آن به بسیج اقوام و گروه‌های نژادی مختلف و اجماع ملی نیاز دارد، کمکی نکرده است.

شماری از اعضای مجلس نمایندگان می‌گویند که نیروهای امنیتی از جمله الله‌داد فدایی، فرمانده پلیس میدان‌وردک، در شهرستان بهسود به سوی معترضان تیراندازی کرده‌اند. مهدی راسخ، نماینده‌ میدان‌وردک در مجلس نمایندگان گفته است معترضانی که از چند روز به این‌سو در مرکز شهرستان حصه‌ اول جمع شدند، هدف گلوله پلیس قرار گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عارف رحمانی،‌ دیگر نماینده مجلس هم خطاب به سخنگوی وزارت کشور هشدار داده است: «آرین صاحب! سخنگوی وزارت داخله بودن‌ به معنای توجیه‌گری و دروغ‌گویی و تهمت‌پراکنی نیست. از خداوند و روز داوری بترسید و از مردم بی‌دفاعی که ‌در بهسود قتل‌عام شده‌اند شرم کنید. چرا کشتار مردم محلی معترض را آشوب گروهای مسلح جلوه می‌دهید؟ چرا باید از هر بدسلیقگی و جنایتی دفاع کنید؟»

کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان، بزرگترین حزب هزاره‌ها در کشور، هم به این مسئله واکنش نشان داده است. آقای خلیلی پیش‌تر معاون دوم ریاست جمهوری بود و اکنون نیز در سیاست ملی نقش بارزی دارد. او گفته است: «در حالی که کشور ما با انواع چالش‌های شکننده دست‌به‌گریبان است، متاسفانه در منطقه بهسود ولایت میدان‌وردک که همواره یکی از مناطق امن و حامی نظم و نظام بوده، نیروهای دولتی علیه مردمی که تجمع مدنی و مسالمت‌آمیز داشتند، از زور و خشونت استفاده کرده‌اند. فرمانده پلیس ولایت میدان‌وردک با شمار زیادی از نیروهای مسلح، از روزها پیش به این منطقه رفته و به مردم گفته است که هدف از این حضور، معرفی فرماندهان پلیس شهرستان‌های بهسود است.»

او می‌افزاید: «با وجود این که این کار انجام شده (فرماندهان معرفی شده‌اند)، اما حضور نیروهای مسلح دولتی با هدفی نامعلوم در آن منطقه، همچنان ادامه دارد. بعدازظهر امروز شنیدم که این نیروها با مردم محلی که به شکلی مسالمت‌آمیز و مدنی گردهمایی داشتند، درگیر شدند و این درگیری‌ها به خشونت کشیده شده است. بنا بر گزارش‌ها، چندین تن از مردم محلی و بی‌دفاع، هدف حمله این نیروها قرار گرفته‌اند.»

هم اکنون کمیسیون حقوق بشر و دولت افغانستان، هیئتی را برای بررسی همه‌جانبه این رویداد موظف کرده‌اند. هیئت انتخابی دولت به بهسود می‌رود تا درباره ابعاد مختلف این حادثه تحقیق کند. نتایج این تحقیق می‌تواند بر نگاه هزاره‌های افغانستان به اشرف غنی تاثیر بگذارد.

بیشتر از جهان