کشتی غرق شده رازهای کریستف کلمب را افشا می‌کند

کمبود اکسیژن در اعماق دریای بالتیک موجب شد «ماری سلست» سالم بماند

Pexels

سالم‌ترین لاشه کشتی غرق شده تا امروز از دوران کریستف کُلمب و واسکو دو گاما، در قعردریای بالتیک، بین سوئد و استونی، پیدا شده است.

این کشتی تازه کشف شده ماری سِلِست (Mary Celeste) نام دارد و اسرار دریانوردان پانصد ساله پیش در دلش نهفته ‌است. 

 باستان‌شناسان محل این کشتی را که به شکل اولیه خود حفظ شده، در عمق حدود صد و بیست متری دریا  در ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرقی استکهلم تعیین کرده اند.

نزدیک به 99 در صد کشتی آسیب ندیده است – دکل ها هنوز برافراشته اند و دو توپ متحرک در وضعیت شلیک قرار دارند.

یک قایق کوچک نفربر و حمل بار و نیز چرخ لنگرهنوز روی عرشه قرار دارند. حتی تلمبه فاضلاب و دستگاه‌های بالا بردن بادبان به طور کامل دیده می شوند. ستون‌های بادبان و ستون‌های تزئینی روی عرشه نیز به وضوح دیده می‌شوند.

هرچند سازه عقب عرشه کشتی مقداری آسیب دیده است.

این آسیب و نیز توپ های «آماده شلیک» به طور قطع نشان می‌دهد که کشتی پیش از غرق شدن در یک نبرد دریائی نامشخص درگیر بوده است. 

این کشتی احتمالا یک کشتی بازرگانی سوئدی یا  دانمارکی بوده و تاریخ ساخت آن به یقین بین سالهای 1490 تا 1540 است – احتمالا در اوائل قرن شانزدهم.

آن طور که به نظر می رسد، کشتی در جریان جنگ آزادی‌بخش سوئد غرق شده‌است- جنگی سه ساله بین این کشور و حاکمان دانمارکی آن  که بین سالهای ۱۵۲۱ تا ۱۵۲۳ رخ داد. به احتمال دیگر، ممکن است کشتی در جریان جنگ روسیه با سوئد بین سالهای ۱۵۵۴ تا ۱۵۵۷ غرق شده باشد. 

با این که کشتی سالم ترین شناور بازمانده از عصر اکتشاف در اروپاست، طراحی آن مشخصه‌های شمال اروپا را دارد، نه کشورهای جنوب اروپا مثل اسپانیا یا پرتغال، که پیشگام اکتشاف قاره آمریکا بودند. 

با این حال، اندازه کشتی و شکل سینه آن که کاملا حفظ شده و طراحی  لنگرها، دکل ها و تجهیزات بادبان ، نشان می دهد که این کشتی به دو شناور کوچک کریستوف کُلمب، پینتا و لا نینا شباهت دارد که او با این دو شناور به همراه کشتی بزرگتر سانتا ماری یا از اقیانوس اطلس عبور کرد و در سال 1492 قاره آمریکا را کشف کرد.

کاوش این کشتی به باستان شناسان و مورخان دریائی  کمک می کند تا بهتر به فن آوری مورد استفاده کریستف کُلمب در سفر اکتشافی بزرگ او در سال 1492 پی برند.

این که چه بر سر خدمه کشتی بالتیک آمد، رازی کاملا پنهان است. آیا اکثر و یا همه آنها در نبردی که سازه عقب عرشه را تخریب کرد جان باختند؟  آیا  کشتی مهاجم آنها را دستگیر کرد؟ - یا این که از حمله جان سالم به در بردند امّا به دلایلی نتوانستند از قایق نجات استفاده کنند و در نتیجه همراه کشتی غرق شدند؟

تیمی متشکل از دانشمندان بین المللی از جمله باستان شناسان دانشگاه ساتهمپتون مسئولیت تحقیق در مورد کشتی تازه کشف شده را بر عهده دارد. 

پروژه با مدیریت دکتر رودریگو پاچه کو رویز، باستان شناس دریائی که برای شرکت ارزیابی دریائی سوئدی (MMT) کار می کند با همکاری مرکز باستان شناسی دریائی دانشگاه ساتهمپتون و موئسسه  تحقیقات باستان شناسی دریائی دانشگاه سودرتون سوئد، انجام می شود.

دکتر رودریگو پاچه کو رویز که استاد مهمان در دانشگاه ساتهمپمتون نیز هست، گفت: «این کشتی که در عصر اکتشاف در اروپا فعال بوده، پس از 500 سال ماندن زیر دریا، به طوری استثنائی هنوز سالم باقی مانده است».

او اضافه کرد: «درست مثل این است که دیروز غرق شده، واقعا شگفت انگیز است».

این شناور که در بستر دریا قرار دارد، بدنه اش از انتها تا عرشه سالم مانده است و تمام دکل ها و تجهیزات بادبانی آن پا برجاست.

سالم ماندن فوق العاده این کشتی به دلیل پائین بودن سطح اکسیژن در بستر دریا در آن منطقه از بالتیک است. کمبود اکسیژن باعث می شود که میکروب ها و دیگر اُرگانیزم های نابود کننده چوب به طور قابل ملاحظه ای کم شوند.

از همین رو، این ویدئو نخستین فرصتی است که برای دیدن یک کشتی واقعی حفظ شده از عصر اکتشاف از قرن شانزدهم به دست آمده است.

© The Independent

بیشتر از جهان