تایید تمدید آخرین پیمان هسته‌ای با آمریکا در پارلمان روسیه

این اقدام یک روز پس از نخستین گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن و ولادیمیر پوتین همتای روس او انجام می‌شود

بر اساس این پیمان دو کشور نباید بیش از ۱۵۵۰ کلاهک هسته‌ای آماده استفاده و ۷۷۰ موشک و بمب‌افکن هسته‌ای داشته باشند-KIRILL KUDRYAVTSEV / AFP

یک هفته پس از پیشنهاد جو بایدن رییس جمهوری جدید ایالات متحده برای تمدید پنج ساله آخرین پیمان هسته‌ای باقی‌مانده میان واشنگتن و مسکو، قانونگذاران روسیه به طور رسمی با آن موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هر دو مجلس روسیه روز چهارشنبه تمدید پیمان «استارت نو» به مدت پنج سال را به اتفاق آرا تایید کردند. اعتبار این پیمان پنجم فوریه به سر خواهد رسید.

این اقدام یک روز پس از نخستین گفت‌وگوی تلفنی جو بایدن و ولادیمیر پوتین همتای روس او انجام می‌شود، که دو طرف توافق کردند زمینه‌های لازم را برای تمدید پیمان ظرف چند روز آینده فراهم کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رییس جمهوری روسیه ساعاتی پس از رأی امروز پارلمان، در سخنانی در نشست مجازی مجمع جهانی اقتصاد، از تصمیم به تمدید استارت نو استقبال و آن را «یک گام در مسیر درست» توصیف کرد.

این معاهده در سال ۲۰۱۰ توسط باراک اوباما رییس جمهوری وقت آمریکا و ولادیمیر پوتین امضا شد. بایدن در آن زمان معاون اوباما بود و اکنون خود در مقام ریاست جمهوری، خواهان تمدید آن است.

روسیه خواستار تمدید بدون شرط این معاهده بود، اما دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری پیشین ایالات متحده خواسته‌هایی را برای تمدید آن مطرح کرده بود، که با مخالفت مسکو روبرو شد.

بر اساس این پیمان هیچ‌کدام از این دو قدرت بزرگ هسته‌ای جهان نباید بیش از ۱۵۵۰ کلاهک هسته‌ای آماده استفاده و ۷۷۰ موشک و بمب‌افکن هسته‌ای داشته باشند.

تمدید این پیمان از سوی ایالات متحده نیازی به تایید کنگره ندارد.

پس از خروج واشنگتن و مسکو از پیمان موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میلادی، استارت نو تنها توافق کنترل تسلیحات هسته‌ای باقی‌مانده بین دو کشور است.